Esta setmana ha començat la campanya anual d’excavacions a la residència fortificada de Sant Jaume d’Alcanar, després de la parada del 2020 per la covid-19, i s'allargarà fins a finals d'agost. A causa de les mesures marcades pel Procicat per a contenir la pandèmia, però, la vint-i-tresena campanya del Grup de Recerca en Arqueologia Protohistòrica (GRAP) de la Universitat de Barcelona (UB) estarà formada per un nombre reduït de deu arqueòlegs.
David Garcia, arqueòleg i director de la campanya, explica que està previst treballar "en quatre espais diferents: primer a la capella de l'àmbit A7, on bàsicament enllestirem la seva excavació; i després a l'espai A14, que és el més petit i recòndit de l'assentament i del qual encara no tenim molta informació. També treballarem a la zona de l'entrada de la residència, que no deixa mai de donar sorpreses interessants; i a l'espai extramurs entre torres, on tenim especialment ganes d'excavar per conèixer millor el gran forn exterior, de més d'un metre de diàmetre, que hi va aparèixer i els extraordinaris fonaments de calaixos, de tradició fenícia, descoberts en el seu moment en aquest sector i al damunt dels quals s'aixeca l'edifici". Un any més, la campanya d'excavacions compta amb el finançament que atorga l’Ajuntament d'Alcanar i l’aportació del Departament de Cultura de la Generalitat.
Les diferents campanyes han confirmat la qualitat del jaciment de la Primera Edat del Ferro. Segons els experts, la seua situació costanera va permetre mantenir un contacte intens amb els primers comerciants mediterranis que van arribar fins a les nostres costes, els fenicis, i això va generar un contacte comercial entre les rutes de l’Ebre i la Mediterrània.
A més de resultar molt ric en troballes materials, els arqueòlegs valoren l’excepcional estat de conservació de les estructures, que en alguns casos compten amb murs originals de fins a dos metres d’alçada originals. A més, els descobriments que s’hi ha realitzat han permès fer reinterpretacions del món preibèric al país, en aspectes com l’organització social, o els elements constructius i de defensa.
Les principals línies d’estudi actuals del GRAP parteixen de la campanya d’excavacions de l’any 2019, en la qual hi va haver sorpreses, com la descoberta d'un espai sagrat o el fet que la residència fos construïda sobre fonaments de tipus fenici. També s’està estudiant en la hipòtesi que el jaciment fou orientat cap a algun lloc en concret, com la lluna o el sol, per determinades creences.
Un museu virtual
El GRAP també està treballant en l’elaboració d’un museu a la plataforma Sketchlab que permetrà observar de ben a prop i en 3D les peces que al llarg dels anys s’han anat descobrint a diferents jaciments com el de Sant Jaume o la Moleta del Remei. David Garcia assegura que amb aquesta iniciativa “es vol fer un pas en la divulgació del patrimoni iber arribant a tot el món i a públics ben diversos”. El GRAP també treballa en un projecte d’impressió 3D per reproduir la vaixella que es va trobar al jaciment de Sant Jaume Mas d’en Serra.
Comença la 23a campanya d’excavacions a la residència fortificada de Sant Jaume d'Alcanar
El GRAP també està treballant en l’elaboració d’un museu virtual que permetrà observar en 3D les peces que al llarg dels anys s’han anat descobrint a diferents jaciments com el de Sant Jaume o la Moleta del Remei
ARA A PORTADA
-
-
Les discrepàncies entre els regidors del PSC encallen el relleu a l’alcaldia de l’Ametlla de Mar Redacció
-
-
L'alcalde de Móra d'Ebre es reuneix amb Illa per abordar el retorn de l’helicòpter medicalitzat Redacció
-
Aigües de Tortosa invertirà 2,5 milions d'euros en substituir els comptadors i implantar la telelectura Redacció
Publicat el
06 d’agost de 2021 a
les 15:20
Actualitzat el
06 d’agost de 2021 a les
15:41
Et pot interessar
-
Societat
Anna Ferràs, nova presidenta de la Demarcació de Terres de l’Ebre del Col·legi de Periodistes
-
Societat
La Ràpita alça la veu contra la retallada de línies educatives
-
Societat
La Festa del Mercat a la Plaça d'Amposta dedicarà la 18a edició a l’esport local
-
Societat
Arranca el nou pla de xoc de neteja intensiva d’illes de contenidors a Tortosa
-
Societat
Territori posa en marxa el planejament del futur Hospital Universitari de l’Ebre
-
Societat
Amposta recupera la Fira de Vehicles d’Ocasió i la trasllada al parc dels Xiribecs
