Alcanar viurà sis dies de festa, cultura i tradició per celebrar les Festes del Remei de 2026. Del 8 al 13 d'octubre,els carrers i els espais del municipi es convertiran en l'escenari d’una programació àmplia i diversa, amb propostes per a tots els públics i una especial presència de la memòria local.
El tret de sortida es donarà el dijous 8 d'octubre amb el tradicional acte d’imposició de les bandes a les pubilles, la proclamació de les pubilles majors i el pregó de festes. Enguany, el pregó anirà a càrrec de María Jesús Castro Ruiz, delegada a Alcanar de la Lliga Contra el Càncer de les Comarques de Tarragona i Terres de l’Ebre.
L'alcalde del municipi, Marc Chavalera, ha destacat que estes festes "són un dels moments més esperats de l’any perquè ens permeten retrobar-nos, mantenir vives les nostres tradicions i, alhora, obrir la porta a noves propostes culturals i festives”. “Enguany, hem volgut que la programació reflectisca aquesta manera de viure les festes: amb activitats que connecten amb la nostra història i la nostra memòria, però també amb música, cultura i propostes pensades per a diferents generacions”, ha afegit.
Divendres, la cultura i el talent local seran protagonistes. La jornada inclourà l’exposició de teles d’Art i Flors als Balcons, acompanyada d’una actuació artística de Gessamí i Andrea Olesa (Indarra), i la inauguració de l’exposició de pintura de l’artista Lara Bel. La jornada també comptarà amb gegants i capgrossos, traca corredora i cercaviles, i acabarà amb el primer ball de gala de les festes, a càrrec de l’orquestra Valhala.
L'endemà estarà especialment vinculat a la recuperació de la memòria històrica. A primera hora, es farà una visita guiada a alguns dels elements de defensa de la costa d’Alcanar procedents de la Guerra Civil. A la tarda, el municipi retrà homenatge als canareus deportats als camps de concentració nazis amb l’acte de col·locació de les llambordes Stolpersteine, que permetrà incorporar al paisatge urbà el seu record. La jornada es tancarà amb un nou ball de gala, en este cas amb l’orquestra Montesol.
Diumenge, festivitat del Remei, començarà amb la tradicional romeria fins a l’Ermita del Remei. Durant la jornada, també hi haurà portes obertes al poblat ibèric i una ballada de sardanes. A la nit, la música prendrà el protagonisme amb el concert benèfic de Jarabe de Pau, banda tribut a la formació liderada per Pau Donés, i Meli Perea. La recaptació íntegra de les entrades es destinarà a la Lliga Contra el Càncer.
Dilluns tornarà a tenir la música com a protagonista, amb el concert homenatge al compositor Enrique Escudé-Cofiner, “Un vespre de Cofiner”, i l’actuació de Feliu Ventura al Verger de la Mestra Gual. La jornada també inclourà la pujada popular en bicicleta a l’Ermita del Remei i el Music Fest Jove’26, una proposta adreçada a joves d’entre 11 i 16 anys. Finalment, dimarts, les Festes del Remei arribaran al seu punt final amb la tradicional desfilada de carrosses i el castell de focs d’artifici.
“Hem preparat unes Festes del Remei perquè tothom hi puga trobar el seu espai, des de les activitats més tradicionals fins a les propostes musicals, culturals i juvenils. Són dies per gaudir d’Alcanar, dels nostres espais i de la nostra gent, però també per reivindicar allò que ens fa ser qui som”, ha remarcat l’alcalde.
María Jesús Castro, pregonera de les Festes del Remei
Alcanar ja va anunciar al mes d'agost que la pregonera per a les Festes del Remei seria María Jesús Castro Ruiz. Castro és delegada a Alcanar de la Lliga Contra el Càncer de les comarques de Tarragona i les Terres de l'Ebre i serà l'encarregada de donar el tret de sortida este dijous a les festes.
Veïna d'Alcanar i molt vinculada a la vida social del municipi, María Jesús ha format part d'entitats com el Cor Iúbilo, el C. D. Alcanar, el Club Bàsquet Alcanar i el Club Ballet Alcanar. A més a més, és la representant de l'altar de Sant Miquel, dins de la Comissió de les Festes Quinnquenals. Des de l'abril de 2023, forma part de la Lliga Contra el Càncer, on impulsa activitats de suport, sensibilització i acompanyament per a les persones afectades i les seues famílies.
La pregonera d'enguany ha exposat que "és un honor i em fa molta il·lusió". "Servir d'altaveu de la tasca de totes les companyes de l'entitat que represento és increïblement especial, estic molt agraïda que hagin confiat en mi", ha expressat.
