OPINIÓ

TRA – BU – CA – DOR

«Quan al Delta de l'Ebre s'esborren ecosistemes, què passa a l'escola? És l'escola la que ens connecta a través d'un aprenentatge significatiu al substrat»

per Eva Campomar , La Ràpita, 18 de gener de 2021 a les 11:03 |
No pretenc escriure un haiku, ni dibuixar un poema. Simplement jugo amb una paraula, tal com ho fem a l'escola bosc. Trenquem paraules per convertir-les en síl·labes i convertim un joc de picar de mans en tot un context d'aprenentatge.
 

Haiku de l'escriptora rapitenca Carme Cruelles acompanyat d'una foto de Llorenç Marín en una exposició al Campus ebrenc de la URV el 2018 Foto: Cedida


La paraula Trabucador, trencada, té quatre síl·labes. Aprofitaré el verb trencar per a compartir la meua reflexió. Quan mirem allò que està passant no podem deixar de preguntar-nos, per què? I buscar respostes.
 

Pla general dels trams que es mantenen submergits de la barra del Trabucador després del pas del temporal Filomena Foto: Cedida a l'ACN


Trencar i els seus sinònims, atrotinar, destrossar, trossejar, malmetre... Sigueu o no de les Terres de l'Ebre, tots estos verbs no us fan parar per observar i actuar? Estem en un moment crític, en una oportunitat per reconstruir el que s'ha trossejat. En una mentalitat capitalista consumista podríem anar al supermercat o al centre comercial i comprar-ne un de nou. Que fàcil, no? O millor dit, a un click, podem tenir tot allò que volem, reposem i ja està, descartem la cosa destrossada.
 

Il·lustració del conte 'Riu amun, riu avall' Foto: Elisa Bernat


Ens trobem en un trencament quotidià amb el medi que habitem tan bèstia que hauríem de parar-nos a reflexionar, i no entraré en la part tècnica i sistèmica de què està passant al Delta de l' Ebre, perquè tenim moltes persones que amb els seus articles i llibres que ens ho estan exposant. M'endinsaré en el món educatiu, que és el que comparteixo cada dia com a mare i acompanyant.
 

Un infant llegeix el conte 'Riu amunt, riu avall' a l'escola bosc Tataküa Foto: Cedida


Quan el món està en crisi, què passa a l'escola? Quan al Delta de l'Ebre s'esborren ecosistemes, què passa a l'escola? És l'escola la que ens connecta a través d'un aprenentatge significatiu al substrat, humus, base, que alimenta els nostres vincles amb la natura i la societat?
 

Desembocadura de l'Ebre i Riumar des de l'aire Foto: Sofia Cabanes


A la Ràpita diem que vivim on la terra abraça el mar, a qui o què abracem? Des d'on abracem? Com diu Marina Garcés l'educació és un subjecte polític. Arromanguem-nos i removem consciències per no ser tan hipòcrites, perquè ara mateix al Delta estem perdent moltes coses que ja mai més podrem tornar a abraçar.

 

Eva Campomar
Acompanyant del Bosc Escola Tataküa, Llicenciada en INEFC i Tècnica d'Educació Infantil
18/01/2021

TRA – BU – CA – DOR

06/12/2020

L'Era de l'Antropocè

24/09/2020

Ecosistemes educatius

02/06/2020

​Escoles a la natura, manifest

21/04/2020

​Poetes del silenci

18/03/2020

Continuar sent!?

19/02/2020

Una volta al món, cada dia

29/01/2020

Lo riu és vida: aigua i sediments a l'escola

19/12/2019

PLAneta B?

19/11/2019

Camins

Participació