Ahir diumenge a la nit, mónFILMAT va clausurar l'edició 2025 amb la projecció de Centaures de la nit de Marc Recha, un dels directors catalans que més gaudeix de l'experimentació a la gran pantalla. La sessió va omplir la plaça Mari Chordà d'Amposta i va servir de colofó final del Festival Internacional de Cinema i Paisatge, organitzat pel centre d'art Lo Pati, en una edició en què s'han projectat 13 llargmetratges, 20 curtmetratges i 2 projectes en curts.
"Després de deu anys, el festival està plenament consolidat i, per això, enguany hem volgut posar un dels focus en la captació de nous públics, especialment els infantils. Dijous passat vam donar el tret de sortida amb una sessió matinal per a escoles a l'auditori de la Lira Ampostina. Ens ha mogut l'objectiu d'educar les noves generacions en la cultura del cinema com a esdeveniment cultural viscut des de la col·lectivitat", ha explicat Xavier Miró, programador del mónFILMAT.
Dijous al vespre va destacar la selecció de curtmetratges d’animació que es van projectar al mig del riu Ebre, a bord de La Perla, la nova embarcació que ofereix viatges fluvials des d'Amposta.
D'altra banda, dissabte a la tarda i per primera vegada en la trajectòria del festival, es va organitzar una xerrada. "Enrique Buleo, director de Bodegón con fantasmas, va oferir una aproximació a l'ofici de realitzar pel·lícules. Va explicar de primera mà l'escriptura del guió, la recerca de localitzacions, com escull el repartiment i com va organitzar el rodatge. Va ser una activitat adreçada a l'alumnat de cinema i comunicació audiovisual i al públic interessat a saber com s’aixeca una producció cinematogràfica", ha comentat Miró.
L'aposta per produccions arrelades al territori també ha estat un dels punts forts de mónFILMAT 2025. Ahir diumenge, les projeccions van començar amb DEL PAISATGE: Autòctons, al·lòctons i llunyans, amb tres propostes de persones creadores que són, viuen o han filmat a les Terres de l’Ebre. Són aproximacions diverses al paisatge, des d'òptiques creatives ben diferents, però en les quals ens podem sentir interpel·lats.
El programa de la tarda també va incloure el documental Renàixer, de Mario Pons, un film íntim i personal en què el director de l’Ampolla repassa la seua trajectòria com a documentalista.
Durant quatre dies s'han pogut veure pel·lícules nacionals i internacionals com Polvo serán, de Carlos Marqués-Marcet; La isla de los faisanes, d’Asier Urbieta; Bodegón con fantasmas, de Enrique Buleo; i El Salto, de Benito Zambrano.
El festival mónFILMAT és el resultat del treball conjunt liderat pel programador Xavier Miró, amb el suport d'un equip de producció format per Jaume Vidal, Guillem Gasparin i Edgar de Ramon, així com del servei de comunicació de Lo Pati. El festival té com a objectiu col·lectivitzar l’experiència de veure cinema i, per este motiu, ha comptat amb la presència de directors i professionals dels equips tècnics i artístics de les pel·lícules.