No només els responsables d’Acuamed van plantejar abocar àcid clorhídric a l’aigua confinada de l’embassament de Flix, on efectuaven els treballs de descontaminació, sinó que van arribar a testar-ho per comprobar que el Ph disparat de l’aigua contaminada, baixava. Així es desprèn de les converses telefòniques transcrites per la Guardia Civil que avui ha publicat el diari El Mundo, en què el director d’obra, Pablo Martín, li ho apunta a Gabriela Mañueco, la número 2 d’Arcadi Mateo, ex director general d’Acuamed.
"Hem fet proves i en comptes d'abocar amb deu i escaig de pH ja han abocat amb nou coma dos de pH, tirant-li una miqueta d'àcid clorhídric i tal i no sé què, aquí entre nosaltres, no? Amb uns bidons, ja ho hem baixat", li diu Martín a Mañueco en la trucada, assumint que en efecte es va arribar a testar, i positivament, com rebaixar l'alcalinitat de l'aigua abocant el que familiarment es coneix com a salfuman.
A més a més, les converses gravades per la Guàrdia Civil també haurien detectat la intenció d'abocar aigua ja contaminada al curs del riu, fora de la zona confinada. Així, en una de les converses, Pablo Martín suggerix que la llicència de Ercros per abocar aigües residuals al riu podria servir d'excusa per abocar l'aigua que, segons el projecte, Acuamed i FCC havien de descontaminar. "És impossible fer un delicte ecològic si aboques unes coses que el que aboca al costat merda...", afirma. La seua interlocutora, en aquell punt, comenta: "Això al jutge li és igual. Et multen igual. No perquè el del costat tira més merda...". Però ell insistix: "No... però no hi haurà delicte ecològic, hi haurà una fallada administrativa, una multa...".
Els agents diuen al rotatiu que els investigats, “malgrat els informes de contaminació” que coneixien, van valorar tirar l'aigua al riu obert, fins i tot sabent que en aquells moments el pH estava “a uns nivells que destruirien tota la flora i fauna per on aquest aigua passe”. I amb tot, estaven disposats a assumir el risc d’un desastre ambiental: “És com una central nuclear, que si explota és una catàstrofe... però que això no passa mai”, afirmen.
Els responsables de l’obra, en les gravacions de la Guàrdia Civil, estaven convençuts que tot i les pràctiques que comentaven, podien estar tranquils: “Ningú ens engarjolarà per això”, sostenen, segons revela El Mundo.
Responsables d'Acuamed admeten en converses telefòniques punxades que van abocar àcid clorhídric al pantà de Flix
Societat
El diari El Mundo fa públiques les transcripcions de noves converses telefòniques entre responsables de l’obra de descontaminació gravades per la Guàrdia Civil
ARA A PORTADA
Publicat el
14 de juny de 2016 a
les 19:10
Actualitzat el
14 de juny de 2016 a les
21:10
Et pot interessar
-
Societat
«El ioga no és aconseguir una postura, és veure què ens passa quan no la podem fer»
-
Societat
Expacients d'un centre de desintoxicació de les Terres de l'Ebre denuncien humiliacions i coaccions
-
Societat
Relleu en bloc a la direcció de l’Institut Despuig de Tortosa arran del suspens de la directora en l’avaluació
-
Societat Un any i mig de presó i quatre d’inhabilitació: la petició de Fiscalia contra l’exalcalde d’Amposta Manel Ferré
-
Societat
Ser pansexual en un poble de 1.200 habitants: «Sents que has de donar la cara»
-
Societat
Compren l'antiga discoteca Metro al polígon de Tosses d'Amposta per fer-hi un centre de culte
