El forn d'oli de ginebre que s'ha construït a la zona d'esbarjo de la Garita de Riba-roja d'Ebre —i que reprodue¡ix els que hi ha repartits pel terme municipal— va ser, este dissabte, el protagonista de la I Festa de l'Oli de Ginebre que es va celebrar al municipi. Un esdeveniment organitzat per l'entitat Amics de Riba-roja d'Ebre, amb el suport de l'Ajuntament, que va reunir a més de 200 persones que van poder veure in situ com es realitzava, fa més d'un segle, el procés de destil·lació d'este producte.
El membre de l'entitat Josep Aguilà ha explicat que l'oli s'obté de "la destil·lació en sec, mitjançant la calor del foc, del ginebre comú, el càdec i la savina negra. És l'efecte calorífic sobre la llenya d'estos arbustos el que dóna lloc a la saba".
La festa, que molt probablement tindrà continuïtat de manera anual, ja va començar divendres, amb una xerrada sobre els forns a Zona Líquida i una petita exposició de fotografies dels diversos forns i mostres d'oli de ginebre, soques de ginebre, troncs carbonitzats, entre d'altres, que també es va poder veure a la festa. Dissabte al matí, es va dur a terme una caminada, que va resseguir la ruta dels pous d'aigua de les Xintes, i un esmorzar popular, gràcies a la col·laboració de l'Associació de Dones del municipi.
Un oli molt preuat
L'oli de ginebre s'utilitzava antigament en veterinària, farmàcia, cosmètica i aromateràpia, ja que es tracta d'un producte amb moltes propietats. Així, s'usava contra la sarna dels animals, és antisèptic, cicatritzant, adequat per al tractament de psoriasis o caspa, antiparasitari, indicat per al reuma i les articulacions o també adient per a ser usat com a relaxant muscular. De fet, avui en dia molts productes cosmètics i d'aromateràpia tenen com a ingredient principal l'oli de ginebre.
Una troballa que mira al futur
Els Amics de Riba-roja d'Ebre, amb el suport del consistori, han localitzat i inventariat 24 forns d'oli de ginebre i un pou de gel al municipi, dels quals la meitat han estat declarats Bé Cultural d'Interès Local (BCIL). L'objectiu comú d'esta entitat i de l'Ajuntament és contribuir a la conservació d'estes estructures i donar-los valor com a actiu visitable.
En este sentit, es treballa per mirar d'aconseguir ajudes i realitzar un estudi científic de recerca. En un vessant més turístic, la idea és "adequar algun dels forns i fer-lo visitable", i fins i tot es planteja "crear una ruta temàtica que seguisca un itinerari entre uns quants forns, que vaja acompanyada de panells informatius amb les dades més importants d'estes històriques construccions de pedra seca", ha apuntat Aguilà.
Visita del president de la Diputació de Tarragona
Coincidint amb la festa, este dissabte va visitar Riba-roja d'Ebre el president de la Diputació de Tarragona, Josep Poblet, que va voler conèixer de primera mà les diverses obres que s'han realitzat al municipi amb la col·laboració de l'ens provincial.
Així, acompanyat de l'alcalde, Antonio Suárez, i de la majoria de regidors de l'equip de govern, va poder contemplar els treballs que s'han fet al bar restaurant i sala de festes d'hivern de l'Antiga Societat la Llum del Dia; les obres d'asfaltat del carrer Major i la plaça de l'Església; l'arranjament del nucli antic amb la reforma del carrer Sequer, la plaça del Forn de la Vila i els nous miradors sobre l'Ebre, i finalment, la restauració de la torre de guaita carlina de la Garita, on va descobrir una placa commemorativa.
Ja a la festa, Suárez va agrair el suport a la Diputació "per haver contribuït a tirar endavant diverses iniciatives municipals" com les que van visitar este dissabte. A la vegada, l'alcalde va avançar que enguany, i gràcies a un ajut del FEDER, "es podrà realitzar l'arranjament de la Baixada de la Barvulla i la plaça del Sindicat, a més d'acabar de millorar la façana fluvial". Fent referència al patrimoni de pedra seca, va assegurar que "queda molt per descobrir", i va encoratjar els Amics de Riba-roja d'Ebre a seguir treballant, ja que "només s'estima el que es coneix" i la seua tasca ajuda a conèixer, cada cop més, el passat del municipi.
Per la seua banda, Josep Poblet es va posar al costat del consistori per "seguir recolzant aquelles actuacions que siguen necessàries i beneficioses per a Riba-roja", i va detallar que a partir d'ara hi ha "un nou full de ruta per afrontar". Alhora, va lloar la iniciativa de la festa i que es vulgue "salvar una tradició, valorar-la, explicar-la i fer que la gent l'estime".
En la mateixa línia que es va expressar l'alcalde, el president va exposar que "no podem anar endavant sense mirar enrere", i es va comprometre a donar suport a l'edició d'un llibre que reculle la història dels forns d'oli de ginebre del municipi.
Més de 200 persones descobrixen el procés de destil·lació de l'oli de ginebre a Riba-roja d'Ebre
En el marc de la I Festa de l'Oli de Ginebre, celebrada dissabte | La festa, que molt probablement tindrà continuïtat de manera anual, ja va començar divendres
ARA A PORTADA
-
-
El preu de viure al costat de Kronospan: «No puc sortir de casa pel fum i les olors de cola» Xavi Llambrich
-
La gigafactoria d'IA que es proposa a Móra la Nova se situaria en un solar del polígon industrial del Molló Sílvia Berbís Morelló
-
El Govern creu que el Club Nàutic de les Cases es va «equivocar» no optant al concurs per gestionar el port esportiu Redacció
-
L’Institut Dertosa es paralitza: «No podem tancar el curs ni preparar el vinent amb garanties» Xavi Llambrich
Publicat el 06 de març de 2017 a les 18:10
Actualitzat el 06 de març de 2017 a les 18:56
Et pot interessar
-
Societat Part del professorat de l’Institut Dertosa «planta» la directora accidental en un claustre extraordinari
-
Societat Un nou creuer tria el port de la Ràpita per fer un fondeig tècnic abans de la inauguració
-
Societat Veïns acusen la Diputació de Tarragona de bloquejar la millora de la Carretera de la Vergonya
-
Societat Desmantellen un punt de venda de drogues a l’Aldea i detenen un home de 49 anys
-
Societat Revetlla de Sant Joan 2025 a les Terres de l'Ebre: fogueres i activitats
-
Societat Ascó II inicia el 30è cicle d’operació després d’una parada amb més de 13.500 ordres de treball