Seguint l'estela de la DO Terra Alta del vi i la promoció de la garnatxa, la DOP Oli Terra Alta ha decidit apostar fermament per la distinció i el reconeixement de la varietat d'oliva empeltre, la més comuna en esta zona d'explotació. Per fer-ho, s'ha demanat la col·laboració de cooperatives i agricultors per desenvolupar un projecte pilot que determine com millorar la producció, posant a prova noves estratègies de cultiu, de recol·lecció i de producció.
L'estudi, que faran tècnics externs contractats, també ha de servir per demostrar a les diferents almàsseres, envasadores i productors que un oli amb un mateix estàndard de màxima qualitat i adaptat a les exigències del mercat incrementarà el valor de diferenciació del qual ja disposen. Per començar amb la prova pilot, la DOP Oli Terra Alta -inclosa dins el territori de Reserva de Biosfera Terres de l'Ebre-, ha signat un conveni de col·laboració amb les cooperatives Unió Fruits, SCCL; Agrícola Sant Isidre de la Fatarella, SCCL; Agrícola Sant Salvador d'Horta, SCCL; Agrícola de Corbera d'Ebre, SCCL, i Covilalba, CSSL.
De l'estudi n'ha de sortir "un model de desenvolupament agrorural sostenible ambientalment i econòmicament a la zona" apostant, com ja ha fet amb èxit el sector vinícola de la comarca, per l'elaboració d'oli d'oliva de qualitat que realci la seva particularitat i el seu valor diferencial. Com ha apuntat el president de la DOP, Ramon Llop, la Terra Alta disposa d'una varietat poc estesa al territori, l'oliva empeltre, que caracteritza el producte i que s'ha aprés a treballar molt bé en els darrers anys. "Tot i que s'ha de fer de tot, és la reina de la DOP i és la que protegim, difonem i estenem per tot el món. Hi estem apostant molt fort i penso que per la comarca i per la DOP és bo continuar amb aquesta varietat, que funciona i que es autòctona", ha defensat Llop.
La prova inclou "noves estratègies innovadores de cultiu", des de la poda, la fertilització més efectiva i la reducció de pesticides, fins al coneixement precís de la maduració i la concentració de producte a les diferents zones de producció comarcal.
Ramon Llop ha assenyalat el valor que li dóna a l'oli d'oliva d'empeltre el consumidor i el sector en general. "Vas a les fires i la gent es queda sorpresa. Són olis diferents, bastant dolços, de llarga durada. Insisteixo que la varietat empeltre és la gran desconeguda però és el que ens diferencia d'altres més esteses per tot el món", ha defensat.
Les cooperatives d'oli de la Terra Alta estudiaran com millorar la qualitat de la seua varietat més preuada
La DOP Terra Alta d'oli d'oliva vol potenciar la varietat empeltre impulsant una prova pilot de noves estratègies de cultiu, recol·lecció i producció
ARA A PORTADA
-
-
-
Les entitats ecologistes són admeses com a acusació en cas dels abocaments irregulars a Riba-roja d'Ebre Redacció
-
Un programa per afavorir el benestar emocional dels alumnes guanya el Campus Challenge de la URV Redacció
-
Condemnen la responsable de l'alberg d'animals de Camarles per maltractament i intrusisme professional Redacció
Publicat el 16 de juny de 2016 a les 19:36
Actualitzat el 16 de juny de 2016 a les 20:02
Et pot interessar
-
Societat Un any de la gran ferida al Coll de l'Alba: aixi evoluciona el bosc cremat al 2024
-
Societat Deltebre, pioner a les Terres de l’Ebre en la xarxa de Destins Turístics Intel·ligents
-
Societat Una forta pedregada a Morella genera problemes viaris i deixa el paisatge blanc
-
Societat Una vuitantena d'efectius d'emergències testen com actuarien en un cas de fuita d'amoníac al port de la Ràpita
-
Societat Un viatge a la moda d’ahir: el nou catàleg d’indumentària de la Festa del Mercat a la Plaça
-
Societat La Diada de l'Ostra de l'Ampolla encén la primavera gastronòmica a la costa ebrenca