El pròxim ple de la Secció Filològica de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC) es desenvoluparà a Tortosa els dies 15 i 16 d'octubre. La trobada consisteix en unes jornades acadèmiques, que cada any l'entitat du a terme en una ciutat diferent del país. En esta ocasió, tindrà lloc a Tortosa coincidint amb la celebració de la Capital de la Cultura Catalana 2021.
La trobada inclourà diverses ponències relacionades amb la llengua catalana, que s'abordaran amb una perspectiva territorial. D'esta manera, se centraran en diversos escriptors locals, com Manuel Pérez Bonfill, Gerard Vergés, Zoraida Burgos, i també en altres referències de la llengua, com Desideri Lombarte. Així mateix, destaquen les conferències que abordaran la petjada lingüística de dos noms destacats: els del lingüista Joan Beltran, mort l'octubre del 2020, i el de Jesús Massip, poeta, historiador i arxiver de Tortosa, que ha mort este dilluns a 94 anys. El regidor de Cultura, Enric Roig, ha destacat la contribució que Massip va fer a la cultura de la ciutat, i ha explicat que s'està treballant per reeditar el treball que l'historiador va fer a partir de 'Los Col·loquis de la Insigne Ciutat de Tortosa', dels quals va recuperar una edició en la seua etapa com a arxiver de Tortosa.
Juntament amb estes conferències, també n'hi ha d'altres relacionades amb la parla i la història lingüística de l'àmbit geogràfic que s'estén des de les Terres de l'Ebre fins al Maestrat.
Les jornades tindran lloc a l'Espai Sant Domènec i la participació és oberta a tothom qui ho vulga, sol·licitant la reserva de l'espai per correu electrònic a: cultura.recepció@tortosa.cat.
Congrés de Cultura al desembre
A més de la trobada filològica de l'IEC, Tortosa també acollirà abans que acabe l'any una altra cita destacada al voltant de la llengua catalana i amb l'objectiu de contribuir a un fòrum de debat i de reflexió també sobre diverses qüestions relacionades amb el territori. Serà amb la quarta edició del Congrés de Cultura i Territori a les Comarques de la Diòcesi de Tortosa, que es desenvoluparà entre l'1 i el 3 de desembre al Campus de la URV. La jornada acadèmica tractarà aspectes com els espais naturals protegits de l'Ebre, la Tinença i els Ports; els objectius de l'Agenda 2030 de l'ONU en clau territorial; el tortosí en el domini lingüístic; el turisme post-covid; el patrimoni difús o els arxius civils de l'antiga diòcesi de Tortosa. Els interessats a participar-hi han d'enviar la seua proposta de comunicació al comitè científic, abans del 5 de novembre.
La trobada anual de l'Institut d'Estudis Catalans es farà a Tortosa
S'abordarà la petjada lingüística dels tortosins Joan Beltran i de Jesús Massip, mort este dilluns
ARA A PORTADA
Publicat el
27 de setembre de 2021 a
les 17:16
Actualitzat el
27 de setembre de 2021 a les
18:04
Et pot interessar
-
Societat
El PSC assegura que el Govern treballa per ubicar temporalment l’helicòpter del SEM a la Ribera d’Ebre
-
Societat
La CHE estima que l’avinguda controlada ha mobilitzat fins a 15.000 tones de sediments Ebre avall
-
Societat
L'ampliació de l'Hospital de Tortosa manté els serveis assistencials però perd vestuaris i aparcaments
-
Societat
Tortosa presenta la Taula de l’Aigua amb una taula rodona per obrir el debat ciutadà
-
Societat
La rapitenca Georgina Matamoros promourà el lideratge femení a l’ONU
-
Societat
Petjades de l’Ebre denuncia retards en els pagaments i l’Ajuntament de Tortosa assegura que ja s’han resolt
