La locomotora històrica Yeyé torna a circular pel Museu del Ferrocarril de Móra la Nova

Una vintena de visitants van viure l’experiència de pujar als vagons restaurats i descobrir el funcionament del sistema ferroviari d’abans

Publicat el 08 de setembre de 2025 a les 11:20

El Museu del Ferrocarril de Móra la Nova va treure a passejar este diumenge al matí la locomotora Yeyé, una màquina històrica que va estar en servei des de finals dels anys seixanta fins a mitjans dels noranta. La peça forma part de la quarantena de vehicles i elements ferroviaris restaurats que conserva el museu i que, periòdicament, tornen a posar-se en marxa.

En l’activitat hi van participar una vintena de persones, que també van gaudir d’una visita guiada per les instal·lacions i van conèixer de primera mà com funcionava el sistema ferroviari antigament. Segons va explicar Tomàs Claramunt, vicepresident de l’Associació de Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial (APPFI), “tenim el costum de fer servir les coses, llençar-les i 50 anys després adonar-nos de la seua importància”.

La locomotora Yeyé pertany a la sèrie 308 de Renfe, dissenyada per a maniobres i línies de passatgers de poc pes. “No podia arrossegar una gran quantitat de vagons i quedava limitada a línies secundàries i recorreguts curts”, va detallar Claramunt. La màquina que conserva el museu riberenc va finalitzar la seua activitat al port de Tarragona.

Per a l’ocasió, els visitants van poder viatjar en vagons restaurats que encara es conserven: cotxes amb interiors de fusta, passadissos laterals, cabines compartimentades i butaques de dues o tres places a tocar de la finestra.

Claramunt va remarcar que la vida útil de la Yeyé, d’uns trenta anys, pot semblar curta si es compara amb locomotores de vapor centenàries, però va recordar que actualment encara circula material ferroviari amb més de cinquanta anys. A més, va defensar que mantenir actius estos vehicles no només té un valor pedagògic, sinó que també desperta records: “Molta gent quan hi puja recorda els temps en què hi viatjava i descobreix un patrimoni que no coneixia”.

Tot i això, el vicepresident de l’APPFI va lamentar la falta de recursos públics per a la conservació i va reivindicar la necessitat d’un museu del transport a Catalunya. “Sobta que una ciutat com Barcelona no en tingue cap, quan a Brussel·les o Berlín fins i tot hi circulen tramvies històrics”, va assenyalar. Des de Móra la Nova, ha afegit, s’emmirallen en els models europeus, on és habitual oferir petits trajectes amb trens històrics per atreure visitants.