La Fundació Pere Mata finalitza un projecte de conscienciació sobre la salut mental a l’alumnat d’Alcanar

A través de la rehabilitació del pati de l’escola Joan Baptista Serra

Entre les activitats s'ha plantat un hort en jardineres de fusta.
Entre les activitats s'ha plantat un hort en jardineres de fusta. | Cedida
Redacció
21 d'octubre del 2022
Actualitzat a les 14:18h
Este matí, a l’escola Joan Baptista Serra d’Alcanar, s’ha celebrat l’acte de cloenda del projecte de rehabilitació del pati d'este centre educatiu de titularitat municipal. L’actuació ha durat mesos i ha tingut com a objectiu principal sensibilitzar els infants respecte a la importància de la salut mental.  

La Fundació Pere Mata ha portat a terme el projecte gràcies a una subvenció de 6.834,66 euros, atorgada per la Diputació de Tarragona dins la línia de programes i projectes adreçats a promocionar la salut pública. 

Tal com ha explicat Enric Cardús, gerent de la Fundació Pere Mata, el projecte té dos vessants: “D’una banda, s’ha fet el treball al pati i, de l’altra, s’ha sensibilitzat contra l'estigma que patixen les persones amb malalties mentals, unes persones que han compartit el seu temps i treball amb l’alumnat i el professorat i que han pogut demostrar que són excel·lents”.

D’esta manera, la majoria d’activitats físiques s'han portat a terme de manera comunitària entre l’estudiantat de l’escola i 26 usuaris i usuàries de la Fundació Pere Mata, fomentant les capacitats de les persones que es troben en el servei prelaboral de la Fundació i, a la vegada, reforçant el treball d’educació en valors, amb la finalitat de conscienciar l’alumnat sobre la importància de tractar la salut mental amb normalitat.

En este sentit, el director de l’escola, Josep Enric Forcadell, ha destacat que amb esta actuació comunitària s’ha fet un pas més “per a canviar el món. Tal com diu l’Agenda de les Nacions Unides, hem promogut una educació inclusiva i de qualitat, garantint una vida sana i promovent el benestar de les persones. De fet, en el nou projecte educatiu ja fa referència a l’aprenentatge vinculat a l’estat emocional.”

Entre les actuacions que s’han fet, hi ha el manteniment d'exteriors, que inclou el repintat de la paret, la pissarra i els bancs; la neteja de la zona de l’hort i la creació d’una tanca de llapis amb fusta. L’alumnat de cicle inicial i mitjà hi ha col·laborat pintant els llapis de la tanca.

Per tal de promoure la cura, el benestar i la reflexió i fomentar la interacció dels xiquets i xiquetes amb espais naturals, s’ha dissenyat un bosc amb la plantada d’arbres i arbustos i s’ha confeccionat un hort amb jardineres de fusta per a cultivar verdures de temporada. Els més menuts, de cicle d’infantil, han estat els encarregats de plantar les llavors. 

També s’han creat diferents racons de joc amb la instal·lació d’una cuineta i un mercat construïts pels membres del servei prelaboral, així com el dibuix de jocs tradicionals a terra. Finalment, s’ha ideat i pintat un mural de les emocions i una paret dels valors amb l’alumnat de cicle superior, que ha permès treballar els valors vinculats a la promoció i acceptació de la salut mental, després d’una xerrada participativa dinamitzada pel personal de la Fundació Pere Mata. 

Maribel Ramon, regidora d’Educació de l’Ajuntament, ha resumit el propòsit d’esta acció: “La societat és diversa, tots i totes en formem part i l’hem d’enriquir. Amb aquest projecte hem treballat diferents entitats i hem demostrat que no només hi guanyen les persones usuàries de la Fundació Pere Mata, sinó també el conjunt de la ciutadania”.

Per la seua banda, Xelo Cordero, Inspectora d'Educació, ha agraït la implicació dels diferents agents i ha conclòs que “una escola inclusiva fomenta una societat inclusiva. Els recursos invertits en projectes d’esta mena tenen futur i, per tant, hem d’anar cap aquí com a societat”.