El trànsit de camions creix prop del 50% en tres anys a l’AP-7

L’informe de la Càtedra per al Foment de la Innovació Empresarial de la URV proposa construir més carrils en els trams més congestionats, entre altres mesures

  • El trànsit de camions a l'AP-7 s'ha incrementat un 50% en tres anys des que la via va passar a ser gratuïta. -
Publicat el 30 d’abril de 2025 a les 17:23
Actualitzat el 30 d’abril de 2025 a les 17:25

El trànsit de camions per l’autopista AP-7 va en augment disparat. De fet, en tres anys des de la gratuïtat de la via, ha crescut en un 50% al tram que circula per les Terres de l’Ebre i el Camp de Tarragona. Així ho recull l’Informe de Conjuntura Econòmica corresponent al primer trimestre de 2025, confeccionat per la Càtedra per al Foment de la Innovació Empresarial de la URV.

El document, presentat este dimecres en col·laboració amb les cambres de comerç de la demarcació, dedica el monogràfic a un tema candent com és l’augment de la congestió i la sinistralitat a l’autopista AP-7. L’informe alerta que la situació “crítica” de la infraestructura exigeix una resposta urgent; mostra, amb dades a la mà, l’augment del trànsit des que el gener de 2020 va passar a ser gratuïta, amb gairebé un 50% més de camions en tres anys, i proposa diverses mesures, malgrat que es mostra escèptic davant la voluntat “insuficient” mostrada fins ara per l’estat per resoldre una situació en perill de convertir-se en crònica.

Concretament, l’informe, que recorda la importància econòmica “indiscutible” de l’AP-7, ja que acumula el gruix del comerç exterior de la perifèria mediterrània i de la vall de l’Ebre cap a Europa, detalla que el trànsit de l’AP-7 al seu pas per les comarques de l’Ebre i del Camp de Tarragona va augmentar un 37,06% des del 2019 (abans de la gratuïtat) fins al 2022 (ja amb la via gratuïta i superada la pandèmia), una xifra molt superior al 20,31% registrat al tram barceloní i al 23,58% del gironí.

Segons els autors de l’informe, este augment del trànsit posa en evidència les limitacions de la capacitat de l’AP-7, sobretot en els trams amb dos carrils per cada sentit, com és el cas entre el límit amb el País Valencià i Vila-seca. En este increment del trànsit cal destacar la gran participació dels vehicles pesats, especialment significatiu a Tarragona.

El trànsit de camions al sud de Catalunya va créixer un 49,74%, a Barcelona només ho va fer un 10,75% i a Girona, un 25,60%. Cal recordar, a més, l’obligatorietat dels camions de circular per l’AP-7 i la prohibició per fer-ho per l’A-7, una mesura que no ha fet sinó agreujar la situació.

L’informe també destaca una dada de l’Observatori de costos, preus i activitat del Ministeri de Transports, segons el qual el volum de tones-quilòmetres del transport per carretera va créixer un 12,9% el quart trimestre de 2024 en comparació amb el mateix període de 2023, amb el transport internacional augmentant per sobre de la mitjana (18,5%) i incidint sobretot en el tram català de l’AP-7, ja que és l’autopista que connecta les principals regions exportadores i importadores amb la resta dels països europeus.

Segons els responsables de l’estudi, l’increment intens del transport de mercaderies per camió només es pot entendre si es consideren ”els entrebancs dels diferents governs espanyols per apostar decididament pel corredor ferroviari mediterrani”. En general, “el creixement del trànsit rodat evidencia les limitacions del sistema de mobilitat espanyol per oferir alternatives basades en el transport per tren i vaixell més sostenible a llarg termini”.

La més perillosa de l'Estat

Pel que fa a la sinistralitat, l’informe apunta les dades del Servei Català de Trànsit, segons les quals s’ha passat dels 370 accidents a l’AP-7 el 2019, als 451 del 2022 i als 466 del 2024. Les dades posen en relleu, segons es recorda en l’informe, que esta autopista és, de llarg, la més perillosa de l’estat, sobretot en el seu recorregut per Catalunya.

Així, l’informe de la Càtedra per al Foment de la Innovació Empresarial de la URV proposa solucions, que passen per invertir en l’ampliació de la capacitat de la via construint més carrils en els trams més congestionats.

De totes maneres, avisa que caldria millorar la gestió del trànsit i que l’estat mostrés una voluntat decidida. Recorda, per exemple, que moltes de les inversions necessàries ja estan previstes en els plans de l’Estat, però que el ritme d’execució és “manifestament millorable”. En este sentit, l’informe no és optimista a curt termini, ja que assegura que la solució definitiva als problemes de congestió i sinistralitat que pateix l’AP-7 en el seu pas per les comarques del sud de Catalunya tardarà anys i requerirà una voluntat ferma i decidida per part dels responsables polítics. “En el millor dels casos, els actors implicats només podran alleugerir una mica les tensions que, dia rere dia, patim tots els usuaris de l’autopista més important de l’Estat espanyol”, s’hi afirma.

Les propostes per descongestionar l’AP-7 que apunta l’informe són diverses: construir carrils addicionals en els trams més congestionats, millorar els accessos a l’autopista, regular la velocitat en funció de les condicions viàries i meteorològiques, reduir la velocitat en els trams més congestionats fins als 60 km/h, aplicar un sistema de velocitat variable entre Maçanet de la Selva i el Vendrell, agilitzar la gestió dels accidents i la retirada de vehicles, oferir informació en temps real als conductors sobre l’estat del trànsit, gestionar millor el pas dels vehicles pesats, instal·lar més càmeres i radars de tram per detectar infractors i, fins i tot, aplicar algoritmes i eines d’intel·ligència artificial per regular millor el trànsit.