Esperpèntic és poc. La investigació policial i judicial entorn a les presumptes irregularitats de l’empresa pública Acuamed per frau en l'adjudicació de contractes està posant al descobert unes pràctiques ben fosques en les obres de descontaminació de l’embassament de Flix. La transcripció que la Guàrdia Civil ha fet de converses telefòniques punxades entre membres de la presumpta trama delictiva integrada per responsables d’Acuamed, i directius l’empresa contractada FCC, dixa atònits fins i tot els curats d’espant. I és que segons revel·la el diari El Mundo, l’exdirector d’obra, Pablo Martin, hauria plantejat en diverses ocasions abocar àcid clorhídric al recinte confinat de l’embassament de Flix per tal de reduir el pH desbocat de l’aigua. Acuamed i FCC estarien projectant, suposadament, obrir un nou contracte, per valor d’onze milions d’euros, per netejar l’aigua del recinte, que de moment seguix empantanada. Per evitar les despeses reals, però, els directius d’Acuamed parlaven d’abocar àcid clorhídric al riu, el mateix que tenien l’encàrrec de descontaminar. De fet, segons el rotatiu, Pablo Martin ho plantejaen diverses ocasions fent-se ressò de la idea que li havien proposat anteriorment els caps. Gabriela Mañueco, número 2 de la trama, en una gravació de l’octubre passat, li havia proposat rebaixar el pH “tirant-li una mica d’àcit clorhídric i tal i no sé què, no? Amb uns bidons”.
Converses posteriors no tenen desperdici. Con la que el 12 de novembre van mantindre Pablo Martin i l’enginyer d’FCC David Blanca, i que la Guardia Civil transcriu així:
Pablo Martín: Fins i tot podriem plantejar tirar àcid, tirar clorhídric directament a l’embassament.
David Blanca: No, clar, està sobre la taula, però caldria fer-ho una miqueta ordenat, a través de canonades, en un punt, en un altre, però sí, no?
P. M.: Dius de canonada, o carregant dipòsits en embarcacions auxiliars, o què?
D. B.: Sí, clar, nosaltres som del formigó i del ferro i això. Els químics això d’una cisterna de clorhídric (rises) ho prefereixen fer a través de, saps? Una canonada, tot controlat. Ja vas veure la instal·lació allí, l’olor que feia… Clar, nosaltres a ‘lo bruto’, què fariem? Com buidar una cuba (rises), a prendre pel cul. Tirem la cuba de clorhídric i aquí pau i després glòria. Pega una corrent de vent i se’ns en va cap a la tablestaca i fem un forat. Tu i jo ho fariem ‘a lo bruto’, agafaríem i ‘venga Manolo, tira la mànega flexible’, i aquí pau i després glòria.
P.M.: Jo tiraría el bidó sencer, per tal que actués poc a poc.
El 3 de desembre, el director d’obra en una altra conversa es reafirma en la idea, per bé que s’evidencia que el pH de l’aigua ha baixat per sí sol. Pablo Martín va ser preguntat pel fiscal del cas el passat mes de febrer en la seua declaració davant el jutge Eloy Velasco a l’Audiència Nacional, sobre si va ordenar vessar l’àcid i l’imputat ho va negar taxativament, explica el rotatiu.
Acuamed i FCC plantejaven tirar àcid clorhídric a l'embassament de Flix per rebaixar el pH de l'aigua contaminada
Tu i jo ho fariem ‘a lo bruto’, agafaríem i ‘venga Manolo, tira la mànega flexible', diu un enginyer de l'empresa contractada al director d'obra en una conversa el desembre passat transcrita per la Guàrdia Civil
ARA A PORTADA
-
-
Bones ocupacions dels hotels d'interior i urbans de l'Ebre i la Costa Daurada durant els mesos de tardor Redacció
-
-
Protecció Civil forma els escolars ebrencs per respondre adequadament davant els riscos hivernals Redacció
-
Dos mancomunitats ebrenques en el grup que lidera una associació d'àmbit català que els done més força Redacció
Publicat el 10 de juny de 2016 a les 17:57
Actualitzat el 10 de juny de 2016 a les 18:12
Et pot interessar
-
Societat
Roquetes estrena l’experiència immersiva familiar ‘Lo Port de Nadal’
-
Societat
La Seguretat Social atendrà cada quinze dies des del Consell Comarcal de la Ribera d'Ebre a partir de dijous
-
Societat
Empresaris i formadors de l'Ebre s'associen per tenir veu pròpia en les polítiques de formació ocupacional del territori
-
Societat
Amposta preveu esterilitzar un centenar de gats per garantir el benestar i la convivència veïnal
-
Societat
Tortosa no haurà d'implantar la Zona de Baixes Emissions per la bona qualitat de l'aire
-
Societat
Comencen les taxacions dels deu edificis d'Alcanar afectats pels aiguats que s'han d'enderrocar
