600 ebrencs es troben al facebook per compartir cotxe i pal·liar el dèficit de transport

Publicat el 12 d’agost de 2013 a les 06:21

Elisabeth Bonfill, RoquetesJesús Ferré, AmpostaManel Llarch, UlldeconaMari Joan Martí, AmpostaOriol Ferré, Amposta

Un altre motiu de l'embranzida del grup és, per exemple, que en este territori molta gent se coneix, per bé que viu en diferents pobles, i crea certa confiança pujar al vehicle d'un conegut. I més, quan molta gent ja està acostumada a buscar-se la vida apuntant-se al desplaçament d'un veí, per evitar dependre de mitjans col·lectius amb horaris ben limitats. El tradicional autoestop s'adapta als nous temps a través de les xarxes socials.

Així ho sosté Elisabet, que s'ha fixat en què "aquí la gent que va a Tivenys, per exemple, es posa en la cantonada de l'armeria Descarrega de Tortosa, a esperar que passe algun conegut, i potser la gent jove no es posa tant en la cantonada, per dir-ho així, però busca el mateix servei a través del facebook", comenta. Este seria el caldo de cultiu costumista, però una de les claus indiscutibles, reiteren els usuaris , és la necessitat de suplir les mancances dels serveis de transport, especialment ferroviaris, denunciades per la Plataforma Trens Dignes, institucions i entitats del territori. Reivindicar està bé, però aplicar solucions a través de l'organització social, també.

Dèficit en el transport públic
"L'oferta de transport públic i privat a les Terres de l'Ebre és poca i cara, i davant aquesta limitació de recursos, hem d'optimitzar les possibilitats", sosté Manel Llarch, un actiu usuari d'Ulldecona. "Està bé que la societat civil ens organitzem amb els instruments que tenim a l'abast per suplir les mancances en matèria de transport i infraestructures que pateix aquest territori, perquè malgrat que molta gent treballa fora del seu poble, l'oferta de transport públic és insuficient i s'utilitza molt el cotxe particular", afirma Elisabet. "Quan viatjo a Barcelona per treball, o a Tarragona, solc fer-ho amb tren, però els horaris són els que són, no és barat, i a més per arribar a l'estació de l'Aldea des d'Amposta, o agafes igualment un cotxe, o si opto per l'autobús ni tan sols ens deixa en la pròpia estació i hem de caminar una bona estona", exposa Mari Joan Martí, una altra de les usuàries del grup.

El component ideològic
L'econòmic, perquè compartir cotxe equival en la majoria dels casos a compartir despeses, el social i també l'ideològic, són altres factors motius de base que expliquen l'activitat del grup. "Per a mi, el més important és conèixer a gent amb la qual vas a passar unes hores, es generen sovint converses interessants", sosté Oriol Fuster, un ampostí que també utilitza assíduament els contactes del grup de facebook. Coincidix amb ell Marc Pelejà: "Sóc jo qui oferixo el vehicle habitualment i he decidit de moment no compartir les despeses, van al meu càrrec perquè el que agraixo bàsicament és la companyia. Potser si tinguéssem una millor xarxa de transport públic i privat no faria tanta falta, però a l'Ebre som pocs".

La Tartana, en embrió
Per a Oriol Fuster, les possibilitats que ha obert el grup de facebook poden ampliar-se amb altres sistemes, perquè són limitades, i és per això que, juntament amb Daniel Gil, tenen en projecte la Tartana, una web per organitzar millor els desplaçaments compartits, especialment en la xarxa de curtes distàncies entre pobles. "Per a mi el grup de facebook és un instrument útil i l'utilitzo, però penso que degut al dèficit en la xarxa de transport a l'Ebre, l'opció de compartir vehicle té més potencial, i per això tenim en marxa el projecte de La Tartana, que esperem puga veure la llum en els propers mesos", apunta.