Un altre motiu de l'embranzida del grup és, per exemple, que en este territori molta gent se coneix, per bé que viu en diferents pobles, i crea certa confiança pujar al vehicle d'un conegut. I més, quan molta gent ja està acostumada a buscar-se la vida apuntant-se al desplaçament d'un veí, per evitar dependre de mitjans col·lectius amb horaris ben limitats. El tradicional autoestop s'adapta als nous temps a través de les xarxes socials.
Així ho sosté Elisabet, que s'ha fixat en què "aquí la gent que va a Tivenys, per exemple, es posa en la cantonada de l'armeria Descarrega de Tortosa, a esperar que passe algun conegut, i potser la gent jove no es posa tant en la cantonada, per dir-ho així, però busca el mateix servei a través del facebook", comenta. Este seria el caldo de cultiu costumista, però una de les claus indiscutibles, reiteren els usuaris , és la necessitat de suplir les mancances dels serveis de transport, especialment ferroviaris, denunciades per la Plataforma Trens Dignes, institucions i entitats del territori. Reivindicar està bé, però aplicar solucions a través de l'organització social, també.
Dèficit en el transport públic
"L'oferta de transport públic i privat a les Terres de l'Ebre és poca i cara, i davant aquesta limitació de recursos, hem d'optimitzar les possibilitats", sosté Manel Llarch, un actiu usuari d'Ulldecona. "Està bé que la societat civil ens organitzem amb els instruments que tenim a l'abast per suplir les mancances en matèria de transport i infraestructures que pateix aquest territori, perquè malgrat que molta gent treballa fora del seu poble, l'oferta de transport públic és insuficient i s'utilitza molt el cotxe particular", afirma Elisabet. "Quan viatjo a Barcelona per treball, o a Tarragona, solc fer-ho amb tren, però els horaris són els que són, no és barat, i a més per arribar a l'estació de l'Aldea des d'Amposta, o agafes igualment un cotxe, o si opto per l'autobús ni tan sols ens deixa en la pròpia estació i hem de caminar una bona estona", exposa Mari Joan Martí, una altra de les usuàries del grup.
El component ideològic
L'econòmic, perquè compartir cotxe equival en la majoria dels casos a compartir despeses, el social i també l'ideològic, són altres factors motius de base que expliquen l'activitat del grup. "Per a mi, el més important és conèixer a gent amb la qual vas a passar unes hores, es generen sovint converses interessants", sosté Oriol Fuster, un ampostí que també utilitza assíduament els contactes del grup de facebook. Coincidix amb ell Marc Pelejà: "Sóc jo qui oferixo el vehicle habitualment i he decidit de moment no compartir les despeses, van al meu càrrec perquè el que agraixo bàsicament és la companyia. Potser si tinguéssem una millor xarxa de transport públic i privat no faria tanta falta, però a l'Ebre som pocs".
La Tartana, en embrió
Per a Oriol Fuster, les possibilitats que ha obert el grup de facebook poden ampliar-se amb altres sistemes, perquè són limitades, i és per això que, juntament amb Daniel Gil, tenen en projecte la Tartana, una web per organitzar millor els desplaçaments compartits, especialment en la xarxa de curtes distàncies entre pobles. "Per a mi el grup de facebook és un instrument útil i l'utilitzo, però penso que degut al dèficit en la xarxa de transport a l'Ebre, l'opció de compartir vehicle té més potencial, i per això tenim en marxa el projecte de La Tartana, que esperem puga veure la llum en els propers mesos", apunta.