El govern valora «negativament» les primeres setmanes d'aplicació dels nous horaris de l'R-16

El secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, assegura que la paraula de Renfe i Adif no té «credibilitat» i descarta noves modificacions horàries

Ricard Font, secretari d'Infraestructures i Mobilitat, creu que malgrat tot, la situació ha millorat
Ricard Font, secretari d'Infraestructures i Mobilitat, creu que malgrat tot, la situació ha millorat | Mayor A.
ACN
29 d'agost del 2016
Actualitzat el 30 d'agost a les 10:31h
Quatre setmanes després de l'aplicació de les noves modificacions horàries a l'R-16, el govern n'ha fet una valoració inicial "negativa". El secretari d'Infraestructures, Ricard Font, ha assegurat que la manca de "credibilitat" d'Adif i Renfe per complir els seus compromisos fan que el govern descarte aplicar noves modificacions horàries en altres línies de Catalunya. "És inacceptable que hi haja puntes de retard de 110 minuts i 80 minuts i que la puntualitat arribe només al 62%", ha assegurat Font, qui ha recordat que l'índex de fiabilitat per a les línies del país està en el 90%.

La Generalitat ha reconegut que la situació ha millorat respecte als mesos de juny i juliol on la puntualitat era del 16 i el 21%, però que no és "suficient". "No perseguim que els trens corren més, que tinguen wifi, ni res extraordinari, només volem que els usuaris puguen saber a quina hora surten i arriben", ha afegit Font. "Ha estat un error per part d'Adif i Renfe oferir esta solució quan no són capaços de complir-la. Ara la seua paraula té menys credibilitat".

El pròxim 5 de setembre, la Generalitat farà un balanç del primer mes d'aplicació d'estos nous horaris i aprofitarà per presentar la proposta definitiva que farà a Renfe dels canvis en la devolució exprés dels bitllets per als usuaris de l'R16. L'objectiu és que els usuaris d'esta línia no es vegin perjudicats per l'aplicació de les modificacions horàries. Els nous horaris es van posar en marxa el 5 d'agost i inclouen un increment del temps de trajecte d'una mitjana de vuit minuts.

Segons dades facilitades pel mateix Font, al mes de juny l'R16 tenia una mitjana de retard de 32 minuts, amb una fiabilitat del 16% i un retard màxim de 249 minuts. Al juliol, el retard mig va ser de 25 minuts amb una puntualitat del 21%, i 179 minuts de retard màxim. A l'agost, el retard mig és de sis minuts, la puntualitat del 62%, però hi ha hagut puntes de retard màxim de 110 minuts, en el cas del tren avariat a l'estació de l'Ampolla el passat dilluns 22 d'agost, i de 80 minuts el passat divendres 26 d'agost.

Font ha recordat, a més, que l'acceptació d'ajustos horaris a l'R16 anava complementada per l'execució de tres actuacions que Adif ha de dur a terme: l'eliminació de la limitació temporal que hi ha a l'Estació de França; l'enclavament de Mont-roig, i el desdoblament del tram de via única entre Vandellòs i Tarragona. 

Nou tren des de Tortosa i l'Euromed al novembre
Més enllà d'una valoració negativa respecte els nous horaris, Font ha recordat que el pròxim 4 de setembre es posarà en marxa un nou tren que sortirà de Tortosa a les 20.48 hores i arribarà a l'estació de França a les 23.30 hores, en resposta a una de les demandes dels usuaris del territori, ja que el darrer tren que sortia cap a Barcelona era a dos quarts de vuit del vespre. Així mateix, el secretari d'Infraestructures ha recordat que, a partir de l'1 de novembre, vuit trens Euromed (quatre d'anada i quatre de tornada) s'aturaran a l'estació de l'Aldea i els usuaris en podran comprar bitllets a preu de R16.