El Govern ha aprovat este dimecres la memòria preliminar del projecte de llei de memòria democràtica, que pretén "actualitzar i harmonitzar en una sola llei la normativa de memòria històrica", segons ha explicat la consellera de la Presidència, Elsa Artadi. Esta norma, segons Artadi, preveu facultar la Generalitat per retirar la simbologia franquista en l'espai públic, suprimir noms de carrers dedicats a personatges vinculats amb les dictadures i dirigents culpables de crims de lesa humanitat.
Un dels punts que ha destacat la consellera de la Presidència ha estat que la llei no només s'aplicarà en casos de Guerra Civil i de franquisme, sinó també de la Transició. Es podrà anul·lar condecoracions a dirigents de la dictadura i, també, insistir en la reparació a les famílies de les víctimes del franquisme. Segons Artadi, hi ha unes 20.000 persones que encara no s'han identificat.
Comissió de la veritat
En este sentit, la llei -anunciada per la consellera de Justícia, Ester Capella, en una compareixença al Parlament del mes de juliol- posa en marxa una comissió de la veritat amb la voluntat de reconstruir els fets succeïts durant la Guerra Civil i de reparar els danys que es va provocar. L'organisme estudiarà, aclarià i quantificarà els crims de lesa humanitat, n'informarà les víctimes i les assistirà en el seu dret a la justícia.
La idea de l'executiu és que, amb esta norma, s'unifiquen totes les lleis aprovades pel Parlament en clau de memòria democràtica: la llei del Memorial Democràtic (2017), la llei de fosses (2009) i la llei de reparació jurídica (2017).
El Govern posa en marxa una llei per retirar la simbologia franquista de l'espai públic
Política
L'avantprojecte de llei de memòria democràtica també aposta per suprimir noms de carrers vinculats a dictadures, dirigents colpistes i culpables de crims de lesa humanitat
- Imatge del monument franquista de Tortosa. -
- ACN
ARA A PORTADA
-
Societat Tot suspès a Catalunya fins a les dues del migdia d’aquest diumenge Neus Climent | Pau Espí Solé
-
-
Societat L'Ametlla de Mar, les Cases d'Alcanar i Mas de Barberans superen els 220 litres en l'episodi de pluges torrencials Joan Navarro
-
Societat Una vintena de desallotjats i 19 rescats en vehicles durant les hores més crítiques dels aiguats Joan Navarro
-
Economia Els aiguats amenacen l'inici de la collita d'olives i cítrics a les Terres de l'Ebre Joan Navarro
Publicat el
13 de setembre de 2018 a
les 20:41
Actualitzat el
13 de setembre de 2018 a les
20:43
Et pot interessar
-
Política
Parlon replica les crítiques i defensa que els alcaldes tenen potestat per tancar les escoles en cas d'emergència
-
Política
L'alcalde de Roquetes denuncia que va tancar les escoles davant la falta d'instruccions de la Generalitat
-
Política
Els tortosins trien millorar l’enllumenat del parc Teodor González als Pressupostos Participatius
-
Política
Víctor Colomines pren possessió com a nou alcalde de l’Ampolla i reivindica una alcaldia de proximitat
-
Política
La Mancomunitat DeltaGestió adquireix els terrenys per al futur alberg d’animals compartit
-
Política
La CUP denuncia que deixar Tortosa fora de les zones tensionades és una contradicció
