Els veïns de l'N-340 porten a la Fiscalia la sentència a favor d'Abertis per avalar un presumpte tràfic d'influències

El Ministeri de Foment informa el moviment veïnal per una 'AP-7 gratuïta ja' que negocia amb la Generalitat les bonificacions per desviar els vehicles pesats per l'autopista

Àngel Porres i Llorenç Navarro, representants del moviment veïnal per una AP-7 gratuïta, a les portes del Jutjat d'Amposta.
Àngel Porres i Llorenç Navarro, representants del moviment veïnal per una AP-7 gratuïta, a les portes del Jutjat d'Amposta. | ACN
ACN
27 de març del 2017
Actualitzat a les 17:47h
El moviment veïnal 'Prou, AP-7 Gratuïta Ja' ha aportat, este dilluns, nova documentació als Jutjat d'Amposta per intentar que el Ministeri Fiscal inicie una investigació sobre presumpte tràfic d'influències en la renovació de les concessions de l'autopista AP-7 i també sobre la finalitat de la construcció de les rotondes, la limitació de velocitat i la doble línia contínua al tram ebrenc de l'N-340. Per al col·lectiu, la primer prova és la darrera sentència que obliga l'estat espanyol a indemnitzar Abertis per la reducció del trànsit a l'autopista i que avalaria els seus advertiments sobre els intents dels executius d'afavorir a la concessionària. També consideren ratificades les seues sospites amb la carta que els ha traslladat Foment en la qual, el Ministeri ratifica que negocia amb la Generalitat una solució per a l'AP-7 ebrenca seguint el model gironí, amb bonificacions i prohibicions de pas per ales camions a l'N-340.

Les súpliques presentades a la Fiscalia pel moviment veïnal ebrenc per la gratuïtat de l'AP-7, el setembre de 2015 i el febrer de 2016, perquè investigués presumptes "tractes de favor" a la concessionària i la finalitat de la construcció de rotondes i les limitacions a l'N-340, van quedar aturades sota la petició que s'aportés més documentació i més proves. Este dilluns, representants del col·lectiu social que defensa l'alliberament de peatges de l'autopista han lliurat diversos documents que consideren que avalen les seves tesis. 

Per una banda, han adjuntat la darrera sentència del Tribunal Superior de Justícia de Madrid, favorable a la interpretació d'Abertis per cobrar una indemnització del govern espanyol per la caiguda del trànsit a l'AP-7, un litigi obert des de 2011. Segons els veïns de l'N-340, la sentència ratifica la voluntat de l'executiu espanyol de garantir "uns beneficis fixos" a la concessionària de l'autopista, modificant el contracte per establir uns topalls a favor de la companyia i en perjudici dels contribuents i usuaris. 

Com ha apuntat el portaveu del moviment veïnal, Àngel Porres, els plans del govern espanyol per a l'AP-7 i l'N-340 podrien intentar evitar que sancions d'este tipus es repetisquen. És a dir, si cal garantir uns nivells de trànsit, i per tant de recaptació, a l'AP-7, l'executiu central podria trobar la fórmula per aconseguir-ho a través de la limitació de la velocitat i les traves que comporten les circumval·lacions de l'N-340, i també amb el desviament obligatori dels camions que negocia amb la Generalitat. Totes les propostes fetes sota l'argument de millorar la seguretat vial dels usuaris de la carretera nacional. 

Justament, la carta que van rebre divendres del Ministeri de Foment sobre les solucions que negocien amb la Generalitat per a l'N-340, és la segona prova que han presentat al Ministeri Fiscal. El també portaveu del col·lectiu Llorenç Navarro ha assenyalat que l'escrit certifica, "per primer vegada en tot este temps", que el govern espanyol i el català "negocien" una solució per a la sinistralitat i el col·lapse de l'N-340 que dista de la petició del moviment veïnal, l'autopista gratuïta per a tothom, com a millor solució".

La petició que s'ha fet arribar al Ministeri Fiscal també inclou que s'analitze la "vinculació" en les obres del tercer carril de l'AP-7 d'algunes empreses implicades en el cas Palau, lligat a les declaracions que ja van fer arribar a la fiscalia els veïns de l'N-340 on, el llavors diputat del PP al Congrés, Alejandro Fernández, acusava l'actual conseller d'Interior i exdiputat de CiU, Jordi Jané, d'haver treballat pels interessos de la concessionària en la renovació la concessió de l'AP-7. 

Missatge a Rajoy
Navarro ha fet arribar també un missatge, en castellà, al president del govern espanyol, Mariano Rajoy, que visita este dimarts Catalunya. Fent referència a frases "lapidàries" de Rajoy, el portaveu del moviment veïnal per la gratuïtat de l'autopista AP-7 ha demanat que s'executen els inversions que correspondrien a l'N-340 enlloc de "destrossar" una infraestructura que representava "un corredor del Mediterrani" i que s'ha convertit en "víctima i agressor" de la seguretat vial del territori. 

Navarro ha recriminat a Rajoy que l'estat de les carreteres ebrenques siga la mateixa que en èpoques del regim franquista i ha lamentat que també la política territorial siga igual. Porres, per la seua banda, ha mostrat incomprensió "al silenci" de la Cambra de Comerç de Tortosa" i dels representants polítics ebrencs, sobretot dels que ocupen càrrecs a l'oposició, davant una N-340 “de tercera”.

El moviment veïnal 'Prou, AP-7 Gratuïta Ja" ha començat a treballat amb altres col·lectius de la resta de l'Estat amb els mateixos objectius i que, ja ha avançat, s'oposaran a l'aplicació de "l'eurovinyeta". El col·lectiu ebrenc celebrà esta setmana el tall de trànsit número 145 a la carretera nacional.