Navegar de la Ràpita a Mallorca amb servei xàrter serà possible a partir del juny

Una empresa balear oferirà rutes des del port rapitenc amb un catamarà, un veler i un iot

Un dels velers de Cruesa en aigües de Mallorca i amb la catedral de Palma al fons.
Un dels velers de Cruesa en aigües de Mallorca i amb la catedral de Palma al fons. | Cruesa
Redacció
07 de març del 2017
Actualitzat a les 21:57h
Els responsables de les institucions que componen Delta Ebre Port han presentat avui el primer operador que ha escollit el port de la Ràpita com a port base per operar embarcacions nàutiques de lloguer. Es tracta de l’empresa mallorquina Cruesa, que treballarà l’activitat de xàrters per primer cop a la península amb el port de la Ràpita a partir del juny.

Inicialment s’operarà amb un catamarà de 13 metres d’eslora (màxim 12 persones), un veler i un iot a motor tots dos de 10 metres d’eslora (màxim sis persones), tot i que l’empresa té capacitat per operar 17 embarcacions de lloguer. Esta activitat, que s’iniciarà a partir del juny per al qual ja estan tancades les primeres reserves ha d’impulsar el turisme nàutic i generar activitat econòmica en el municipi i en el territori.
 
Línia estratègica
 

La nova activitat de xàrters nàutics s’emmarca entre les línies estratègiques establertes en l’acord de col·laboració institucional que es va signar al novembre de 2016 sota la marca Delta Ebre Port. Es va crear un Pla d’actuacions i un equip de treball per desenvolupar diverses activitats com ara la participació en els principals fòrums nàutics internacionals de París i Düsseldorf, així mateix està previst participar a les fires de Palma de Mallorca i Barcelona. Segons el gerent de Ports, Joan Pere Gómez, avui és un dia històric perquè amb esta activitat que es posa en marxa entrarà una nova tipologia de turisme per mar, i ha afegit que això serà revulsiu econòmic per a la Ràpita com a port base i per al conjunt del litoral ebrenc”.
 
Amb tot, l’arribada dels viatgers de xàrter nàutic han de promoure el teixit local, els comerços, els museus, els restaurants i les activitats d’oci. Així mateix, coordinar amb el territori la promoció de la destinació, d’acord amb el que demanda del xàrter nàutic, proposant noves experiències als turistes del sector nàutic. Segons l’empresa Cruesa, s’estima que cada passatger d’una embarcació es gasta diàriament una mitjana de 218 euros. Els lloguers es fan per setmanes i abans de la sortida en el port base tenen una despesa mitjana de 700 euros per avituallar el vaixell.
 
Dues rutes de xàrters nàutics
 
La Ràpita té una bona connexió amb les Illes Balears i un dels objectius de la nova activitat és establir noves rutes entre els ports ebrencs i els ports de Castelló amb l’illa de Mallorca. Així, s’han creat dos itineraris, la ruta nord, que transcorre pels ports de l’Ampolla, l’Ametlla de Mar i Calafat i, la ruta sud, que va des del port de les Cases d’Alcanar, passant per ports de Castelló, com ara Vinaròs, Benicarló, Peñíscola i las Fuentes, fins a les Illes Columbretes.
 
Els itineraris per les embarcacions recreatives de lloguer s’han dissenyat tenint en compte el posicionament i lideratge internacional de Sant Carles Marina, que s’ha definit com a port base i punt de sortida de les noves rutes de xàrters nàutics. El port de la Ràpita disposa de 1.500 amarradors esportius entre la Sant Carles Marina i el Club Nàutic, xifra que el posiciona com a líder en l’activitat nàutica a la Costa Daurada i a les Terres de l’Ebre. L’alcalde de la Ràpita, Josep Caparrós, ha destacat: “el potencial del port rapitenc pel seu posicionament estratègic” i s’ha mostrat convençut “que amb l’esforç de les administracions i la iniciativa privada es podrà consolidar aquesta oferta que ara encetem, captant noves empreses que vulguin seguir les passes que ha encetat Cruesa”.
 
Aposta de les Illes Balears per la Ràpita
 
Cruesa és una empresa familiar de Mallorca que porta 38 anys al sector dels xàrters nàutics. Esta és la primera vegada que l’empresa opera en un port base de la península. L’aposta de l’empresa per Sant Carles Marina és perquè "és una instal·lació nàutica de primer nivell, preparada tècnicament, integrada en l’entorn del delta de l’Ebre, que prioritza la sostenibilitat en les seves instal·lacions", han destacat. L’altre punt fort és la distància de 105 milles que hi ha entre el port i l’illa de Mallorca. Esta proximitat facilita les rutes per a les embarcacions d’esbarjo de lloguer. Tot i que la col·laboració entre la Ràpita i l’empresa mallorquina ha cristal·litzat ara, els treballs amb esta empresa ja es van iniciar el 2015.

A l’acte d’avui hi han estat presents l’alcalde de Sant Carles de la Ràpita, Josep Caparrós; el gerent de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez Comes, el director-gerent de la Cambra de Comerç de Tortosa, Francesc Minguell, l’adjunt a la direcció del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona a les Terres de l’Ebre, Albert Folch, la regidora de Turisme de la Ràpita, Rosa Anglès, i la directora de Cruesa, Cristina Sastre, entre d’altres assistents.