La reforma del pont de l'Estat de Tortosa es repren este dimecres i l'obra s'encarix 217.000 euros

Acciona assumeix gairebé el 100% de la unió empresarial i es fa una modificació del projecte que l'encarirà un 21,7% per sobre del preu d'adjudicació

L'aturada dels treballs de reforma del pont de l'Estat ha provocat malestar veïnal.
L'aturada dels treballs de reforma del pont de l'Estat ha provocat malestar veïnal. | S.B.
ACN / Redacció
28 de novembre del 2016
Actualitzat a les 20:24h
L'Ajuntament de Tortosa ha desencallat la paralització de les obres del pont de l'Estat després d'una "complexa", però "ràpida", negociació amb la Unió Temporal d'Empreses (UTE) adjudicatària –formada, fins ara, en un 80% per Bardera i un 20% per Acciona-, que reclamava una modificació del projecte que l'encaria més del 60%. Les obres es reprendran este dimecres després que Acciona haja assumit el 99,99% de la UTE davant l'anunci de Bardera de presentar un concurs de creditors. Finalment, s'ha pactat una modificació de l'obra que l'encarix 217.600 euros, un 21,7% per sobre de l'adjudicació però un 6,1% més del preu de licitació de l'Ajuntament. Finalment, costarà 1.291.807 euros, 900.000 dels quals els finança la Diputació de Tarragona. Acciona i el consistori treballaran per recuperar en els terminis d’execució este mes que les obres han estat aturades i mantenir la previsió d'acabar la reforma al mes d'abril.

Ferran Bel, que ha comparegut acompanyat del regidor Marià Martínez, en representació del grup d'ERC, soci de govern, i excusant l'assistència de la portaveu de CiU, Meritxell Roigé, ha informat de totes les fases del procés, des que es va detectar la primera incidència, i de les diferents partides del modificat d'obra que permetrà desencallar el projecte. L'alcalde ha advertit que en cap de les obres impulsades pels governs municipals que ha presidit s'havia trobat una situació com esta, en la qual una de les empreses de la UTE, Bardera Obras Civiles y Marítimas,SL, que liderava la UTE amb un 80% (Acciona tenia el 20% restant), havia arribat a reclamar fins a un 60% de modificat de preu de l'obra, “intentant forçar l'Ajuntament a acceptar-ho per la via de ralentitzar l'obra i generar el corresponent malestar ciutadà, exposa el Consistori en una nota de premsa. Bel ha qualificat d'inadmissibles les intencions de Bardera, amb qui es van generar situacions de tensió. “La situació entrà en vies de solució quan l'alcalde obre converses amb el soci minoritari de la UTE, Acciona, primer per informar-los de la situació i després per demanar-los d'estudiar com podien assumir l'obra i reprendre els treballs sense haver d'atendre a un increment de preu com el plantejat, diu el comunicat.

L’Ajuntament informa que durant tot este procés, que s'ha produït durant les últimes setmanes, Bardera es va adreçar als serveis tècnics municipals per informar que tenen intenció de presentar concurs de creditors: “Malgrat que volen tirar l'obra endavant, afirmen que l'Ajuntament no ha pagat cap de les certificacions d'obra emeses, i, finalment, que veuen impossible tirar endavant els treballs d'acord amb el projecte actual”. L'alcalde va respondre la missiva informant que el consistori havia fet dos transferències, per valor de 52 mil i 20 mil euros, que l'entitat financera de Bardera va retornar, extrem que finalment l'empresa va reconèixer, afirma el Consistori. Entretant, els serveis tècnics municipals van constatar que els proveïdors de Bardera no havien cobrat encara. En este punt, assenyala que els proveïdors de l'obra havien facturat a Bardera, no pas a la UTE, i era Bardera qui posteriorment facturava a la Unió Temporal d'Empreses. L'alcalde ha volgut fer notar que més enllà de la voluntat de l'Ajuntament de reprendre l'obra el més aviat possible, sense que això tingués un sobrecost excessiu, “hi havia també la necessitat de garantir que les empreses proveïdores de Bardera puguessen cobrar la feina feta, circumstància que amb l'acord assolit s'ha garantit”, diu. També exposa que l'explicació a la situació que travessa Bardera i que ha repercutit en la fase inicial de l'obra del pont “pot trobar-se en el fet que esta empresa havia estat adquirida per un grup de capital andorrà que recentment havia pres la decisió de desinvertir en països estrangers, fet que hauria provocat una desinversió "poc ordenada", amb obres inacabades en diferents països. Este hauria pogut ser el cas del pont de Tortosa”, sosté.

L'alcalde ha volgut recordar una vegada més que en l'adjudicació de l'obra no hi va haver baixa temerària, ans al contrari, i ha afirmat que l'Ajuntament va incrementar els nivells de seguretat habituals per evitar situacions com esta. Així, el projecte es va adjudicar a la UTE per 1.002.858 euros, amb una baixa del 12,50 per cent sobre el preu de licitació. En la Junta de Govern Local d'avui dilluns s'aprovarà una modificació del contracte d'una part del modificat d'obra per tal de poder reprendre les obres esta mateixa setmana. El modificat d'obra serà finalment de 248.000 euros, que amb la baixa queda en 217.600 euros, un 21,7 per cent sobre el preu d'adjudicació. D'estos 217.600 euros, l'alcalde ha informat de les principals partides que els tècnics han valorat la necessitat d'introduir per poder tirar endavant els treballs amb garanties. És el cas del canvi del sistema d'enderroc de les lloses de formigó (53.000 euros), un model de plaques de formigó prefabricat que minimitza les vibracions; l'estació transformadora d'Endesa (28.000) que iniciada l'obra es va requerir d'una dimensió superior; els anclatges de les peces de formigó (13.000); els new jersey de formigó (11.790), requerits d'este material per qüestions de seguretat; una xarxa de nyion de recollida de residus de l'obra (9.297); les excavacions arqueològiques (9.000), si bé d'un interès menor; la secció de les canonades del gas (7.400); o l'ampliació de la senyalització de l'obra (5.600), a petició de la Policia Local.

L'alcalde ha defensat que “l'Ajuntament ha obrat en esta situació sobrevinguda de manera correcta, ajustada a procediment i sense multiplicar el preu inicial de manera exponencial, "tal i com era costum en este ajuntament en altres temps". En cas que no s'hagués resolt el problema per esta via, ha recordat l'alcalde, l'obra s'hagués demorat uns mesos fins que Bardera presentés concurs i el jutge es pronunciés. En conclusió, Bel ha dit que el que ha passat "és fruit del comportament erràtic d'una empresa, en cap cas imputable a l'Ajuntament", i ha volgut agrair la predisposició d'Acciona i la feina dels diferents serveis tècnis municipals.

En contraposició, l'alcalde ha carregat durament contra els portaveus dels grups municipals del PSC i de Movem, a qui ha acusat d'haver mentit a la ciutadania i d'haver buscat paralitzar l'obra. "Ni PSC ni Movem s'han dirigit en cap moment a mi o a la regidora d'Urbanisme. Però no tots els portaveus s'han comportat igual. La CUP ha obrat diferent." Bel ha afegit que Roig "ha volgut fer qüestió política d'una qüestió tècnica", "posant en dubte la decisió dels membres de la mesa de contractació", i li ha recordat "el forat d'un milió d'euros que va deixar quan dirigia l'IDECE". "Està desqualificat per gestionar recursos públics", ha reblat. En relació a la proposta de Movem de fer pas alternatiu al pont mentre duren les obres, l'alcalde ha respost que esta decisió significaria col·lapsar la ciutat.

Pel que fa als terminis d'execució de l'obra, l'alcalde ha manifestat que l'empresa està estudiant el calendari per valorar com optimitzar els temps, tenint en compte que s'han perdut unes setmanes.