La cara oculta de la Nacional 340, protagonista d'una exposició

El cicle d'exposicions EBRE, ART & PATRIMONI acull l'exposició 'la 340' de Guillermo Barberà entre el 5 d'agost i el 18 de setembre al Museu de les Terres de l'Ebre

Guillermo Barberà presenta l'exposició, 'La 340'.
Guillermo Barberà presenta l'exposició, 'La 340'. | Sofia Cabanes
Redacció
02 d'agost del 2016
Actualitzat el 03 d'agost a les 17:03h
Este divendres 5 d'agost s'inaugura l'exposició la 340, de Guillermo Barberà, la penúltima del cicle de fotografia EBRE, ART & PATRIMONI que acull el Museu de les Terres de l'Ebre. La col·lecció obre una finestra al món ocult de la Nacional 340, la carretera que travessa l'arc mediterrani i que s'ha convertit en l'eix vertebrador de les Terres de l'Ebre, al mateix temps que pou d'accidents i desgràcies. L'exposició, doncs, no pot tractar un tema de més actualitat, enmig dels talls de carretera diaris per part dels veïns farts de la sinistralitat.

Com explica Barberà, la carretera ha passat "a ser un subjecte amb veu pròpia a les Terres de l’Ebre. És un lloc on passen coses. Un lloc que ens pot provocar temor, quan hi anem a circular. A tots ens hi ha passat alguna aventura. És un espai referencial per a tots. Li tenim una relació d’amor odi”. Per esta raó, i tot i que al principi l'autor buscava el retrat dels personatges que poblen les cunetes, finalment el personatge va ser la mateixa carretera, o més ben dit els "espais buits" de la N-340. Barberà va adonar-se'n que el món de benzineres, tallers, polígons, clubs nocturns, bars i restaurants de carretera... expressaven l'estat d'ànim de la carretera. "Són el reflex de la vida passada, això per a mi ha estat molt interessant. La faceta de la mort, que jo l’expressava a partir d’un accident, un gos al costat de la carretera,... m’he adonat que també ve expressada per tots els espais que estan morts al seu voltant", confessava l'autor durant la presentació de l'exposició.

El director del Museu de les Terres de l'Ebre, Àlex Farnós, també posa l'accent en el debat que ha llançat la ciutadania al voltant de les infraestructures de comunicació, en especial al voltant de la N-340. "Els museus, igual que la fotografia, no guarden la memòria sinó que la construïm per poder ampliar de memòria viva el present”. La col·lecció de Guillermo Barberà, la 340, s'inaugura este divendres a les 20h i es podrà visitar fins el 18 de setembre al Museu de les Terres de l'Ebre d'Amposta.