Finalitzada la tercera edició del SIRGA Festival amb un balanç força positiu

La vessant més formativa ha estat un dels punts forts del certamen que any rere any es consolida

Quartet de clarinets de Barcelona al Festival Sirga de Flix.
Quartet de clarinets de Barcelona al Festival Sirga de Flix. | Cedida
Redacció
18 de juliol del 2016
Actualitzat el 19 de juliol a les 23:46h
La tercera edició del Festival Internacional de Música Contemporània i Patrimoni Local, Sirga – Músiques de Recerca i Patrimoni de  Flix va abaixar el teló dissabte amb un balanç, segons el director del certamen, Joan Bagés, "molt positiu". "Hem pogut viure concerts de màxima qualitat dins  de l’aposta que fem per la creació més radical i nova al nostre territori, perquè hi tenim dret i perquè amb la complicitat d’institucions i gent podem posar el nostre territori en el mapa de la creació actual".

El punt final va ser un concert dels alumnes que han participat en el taller sobre música electrònica i Disc Jockey impartit per Joan Queija, 6co, Tow Truck i Joan Bagés. Precisament, la vessant més formativa és un dels punts forts del certamen que any rere any es consolida. Així, enguany, han pres una importància destacada les classes magistrals i s’ha passat de programar-ne una de sola en les passades edicions, a les quatre d’enguany, destacant la impartida per la compositora sueca Hanna Hartman. Les classes han portat alumnes d’arreu del món a Flix, del Japó, d’Israel, del Canadà, de Nord-amèrica... Joan Bagés ha recalcat que “amb el festival situem la nostra població i les Terres de l’Ebre en el mapa mundial i això creiem que beneficia el territori i el poble. Per a nosaltres és molt important esta interacció entre la gent d’arreu del món i els habitants locals, que creiem que aconseguim força amb les classes magistrals i amb els concerts”.

Al llarg de dues setmanes -del 2 al 16 de juliol i amb una prèvia el 17 de  juny a Móra d’Ebre-, entre Flix, Garcia i Amposta s’han programat més d’una trentena de concerts, tallers, conferències i masterclass. Hi han sobresortit noms com el contrabaixista suec Johannes Nästesjö, el saxofonista australià Joshua Hyde, el violinista japonès Takao Hyakutome o els ensembles Arcema, Soundinitiative, Proyecto OCNOS o ReConver Project. També ha tingut molt bona acollida el taller de percussió i conte infantil “Titu o el Fill de la lluna”, l’experiència al castell d’un concert de més de quatre hores de durada amb la violista i violinista Emma Lloyd i diverses estrenes mundials de mans de Morphosis Ensemble i del compositor Alberto Bernal. Tampoc ha faltat una representació de músics del territori amb les bandes de Ginestar, Rasquera i Benissanet i de diversos compositors locals i nacionals. L’únic apunt negatiu va ser el fet d’haver de suspendre els dos concerts de l’ensemble Soyuz21 per malaltia.

Pel que fa a una de les novetats introduïdes, l’entrada inversa, en què el públic paga el que considera més  adient pel concert vist, Bagés, ha valorat que “més que recaptar diners, la implicació de  la gent ens serveix de termòmetre per valorar si anem en el bon camí. Per la resposta d’enguany creiem que sí, que any rere any arribem a més gent. Gent que s’apropa al festival per aprendre, per passar-ho bé o per a descobrir coses noves, que és l’objectiu màxim que busquem, que la gent se’l faça seu d’una manera o d’una altra”, ha comclòs.