Les Terres de l’Ebre col·lapsen la circulació al sud del país per reclamar la gratuïtat de l’AP-7

Alcaldes i veïns afectats pel pas de l'N-340 volen solucions a l'alta sinislatritat d'esta carretera

Sofia Cabanes / Sílvia Berbís
11 de desembre del 2015
Actualitzat el 12 de gener del 2016 a les 19:12h
Els talls han provocat el col·lapse de la ciculació a l'N-340 i retencions de fins a 9 km a l'AP-7.
Els talls han provocat el col·lapse de la ciculació a l'N-340 i retencions de fins a 9 km a l'AP-7. | Sofia Cabanes

Unes desenes de persones han tallat l'N-340 a la Ràpita. Foto: Sofia Cabanes
 

Vuit talls simultanis a l’N-340 i marxes lentes en sentit nord i sud a l’AP-7. Un còctel que ha col·lapsat la circulació al sud del país. Quan tocaven les 3 en punt de la tarda, veïns de les poblacions d’Alcanar, Sant Carles de la Ràpita, Amposta, l’Aldea, Camarles, l’Ampolla, l’Ametlla de Mar i el Perelló, convocats pels seus alcaldes, han envaït l’N-340 sota el lema ‘No més morts. Prou peatges’.

Al mateix temps, vora un centenar de camions, cridats per la Federació Empresarial d'Auto Transport (FEAT) de Tarragona, iniciaven marxes lentes en sentit sud des de l’Ametlla de Mar i l’Hospitalet de l’Infant i en sentit nord des d’Alcanar i l’Aldea per l’AP-7, provocant fins a 9km de retencions fins quarts de sis de la tarda. Ha estat un clam contra l’alta sinistralitat per reclamar, com a solució urgent, la gratuïtat de l’autopista. Enguany 17 persones han perdut la vida en el tram ebrenc d’esta carretera.

“Creiem que la mobilització d’avui ha de significar un abans i un després. El govern de l’Estat ha d’adonar-se que la situació no és l’adequada. La sinistralitat s’ha d’evitar de totes totes. Necessitem solucions immediates que passen per l’alliberament de peatges fins que no tinguem una altra solució. El govern de l’Estat no pot fer-se el sord”, ha declarat de forma rotunda l’alcalde de la Ràpita, Josep Caparrós. Una vintena de quilòmetres cap al nord, l’alcalde de l’Aldea, Dani Andreu, es manifestava en el mateix sentit: "Malgrat les múltiples gestions no hi ha hagut cap resposta ni sensibilitat cap a allò que portem tants anys reivindicant: unes vies de comunicació segures i l'alliberament de peatges. Els alcaldes i la ciutadania estem farts de la falta de resposta a les necessitats del territori respecte a les comunicacions: a altres llocs és possible l'alliberament i aquí no, a altres llocs són possibles les infraestructures i aquí no”.

A les reivindicacions d’avui s’hi ha sumat els alcaldes del pacte de Berà, del camp de Tarragona, que també pateixen la sinistralitat de l’N-340, així com els alcaldes de la Taula del Sénia que engloba poblacions ebrenques, valencianes i aragoneses. També s’hi ha sumat la la Plataforma Trens Dignes i Federació d’Associacions de Veïns de Tortosa. El seu portaveu, Josep Baubí, ha demanat “que no vaja ni un sol vot” als partits que “no volen la gratuïtat de l’AP-7 i que ens han deixat en un forat pel que fa a les infraestructures”. No hi ha acudit però els portaveus de les Associacions de Veïns d’Amposta que, tot i que han acabat mostrant el seu suport a la mobilització, mantenen discrepàncies amb els alcaldes als qui demanen més contundència contra les rotondes que construeix Foment a l’N-340 per reduir la perillositat de la carretera.

Precisament pel que fa a les rotondes s’hi ha referit l’alcalde de La Ràpita, una de les poblacions on se n’ha de contruir una de les onze previstes. Segons Caparrós, les rotondes “poden millorar l’accessibilitat” en certs punts, “però la problemàtica ve quan et plantegen rotondes i no et donen més solucions. Converteixen l’N-340 en una via impracticable limitant la velocitat a 80 km/h i prohibint avançaments. Si la fan impracticable és obligatori que ens donen solucions i una via ràpida, segura i gratuïta a les nostres terres”. 
 

Els talls han provocat el col·lapse de la ciculació a l'N-340 i retencions de fins a 9 km a l'AP-7. Foto: Sofia Cabanes

 

Tall de l'N-340 a Alcanar. Foto: Cedida

 

Tall de carretera a l'Aldea. Foto: Cedida

 

Tall de carretera a Amposta. Foto: Cedida