El CatSalut posa en marxa 25 noves ambulàncies a les Terres de l'Ebre

Destaca les millores tecnològiques que incorporen els vehicles després del nou concurs | La plataforma Salvem les Ambulàncies advertix de la pèrdua de serveis i convoca una manifestació per al 22 de novembre

Redacció
17 de novembre del 2015
Actualitzat el 18 de novembre a la 13:56h
Les noves ambulàncies incoporen un aparellatge més modern i eficaç.
Les noves ambulàncies incoporen un aparellatge més modern i eficaç. | CatSalut

Avui s’han posat en marxa 25 noves ambulàncies a les Terres de l’Ebre, fruit del desplegament del concurs de Transport Sanitari Integrat adjudicat a l’Unió Temproal d’Empreses Egara. 21 dels nous vehicles són Suport Vital Bàsic (SVB) integrades per dos Tècnics d’Emergències Sanitàries (TES), 3 de Suport Vital Avançat (SVA) integrades per un TES, un infermer i/o un metge, i 1 Vehicle d’Intervenció Ràpida (VIR) integrat per un metge i un TES, que donaran servei a més de 200.000 ciutadans. A partir d’ara, el Sistema d'Emergències Mèdiques s’encarrega de centralitzar la gestió de tot el transport sanitari públic de Catalunya, fins ara coordinada entre el CatSalut (per al transport no urgent) i el SEM (per al transport urgent). “L'objectiu és millorar la coordinació de les dos modalitats de transport, l’ús dels recursos i la gestió dels mateixos”, segons afirma el departament de Salut.

Les ambulàncies, explica el departament, incorporen canvi automàtic i tecnologia d’il·luminació per led, que permet tenir consums més baixos d’electricitat i millora qualitativament l’anterior sistema d’il·luminació. A més, s’ha actualitzat tota l’electromedicina que contenen les ambulàncies, incloent un nou equipament monitor, cardiocompressor i respirador d’última generació. Es tracta d’un aparellatge que s’adapta a les necessitats del pacient alhora que facilita la feina dels professionals, doncs és més senzill i més lleuger, el que el fa més fàcil de transportar. A banda, s’han ampliat equipaments com el sistema de retenció, mobilització i immobilització infantil, fet que adapta les unitats per un millor trasllat pediàtric, així com un nou matalàs de buit, fèrula de Kendrick, etc.

Les comunicacions entre les ambulàncies i la Central de Coordinació Sanitària del SEM (CECOS) seran a través d’un PC embarcat, que disminuirà el trànsit de veu. A més a més, este ordinador disposa d’un navegador amb un programa específic per a emergències, que busca la ruta més ràpida en qualsevol via, independentment del sentit de la marxa, i que mostra automàticament tota la informació actualitzada, tant del lloc de l’incident com de l’estat del pacient.

El CatSalut asegura que este contracte de prestació del servei de transport sanitari integrat de Catalunya, amb un valor total de 214 milions d’euros, “garantix un augment del nombre d'hores en un 5,29% i manté els llocs de treball i el nombre de vehicles que presten servei”. El seu període de vigència és de 6 anys, prorrogable fins a un màxim de 10.
 
Manifestació, el 22 de novembre, per 'salvar' les ambulàncies
La Plataforma ciutadana Salvem les Ambulàncies seguix advertint, però, que una cosa és la millora de vehicles i l’altra la pèrdua de serveis que, denuncien, es produix com a resultes del nou model resultant del concurs del transport sanitari a les Terres de l’Ebre. En este sentit, exposa que a Sant Jaume d’Enveja, Amposta, L’Ametlla de Mar i Móra d'Ebre es perden recursos. Concretament, denuncia que Amposta passarà de tindre dos ambulàncies durant la nit a una;  que no hi haurà servei de 24 hores a L’Ametlla de Mar; que desapareix l’ambulància de Sant Jaume i que la de Móra d’Ebre dixarà de tenir metge. Per mostrar el seu malestar sobre esta situació que exposa, convoca una manifestació el proper 22 de novembre, al pont Lo Passador, entre Deltebre i Sant Jaume d’Enveja, a partir de les 12 hores. “Perquè les ambulàncies no són floreros”, recriminen, a l’hora de reivindiquen un servei digne: “Prou de retallades”, reclama.