Una exposició de recerca i fotografia repassa el fiasco del Castor i l'abús dels grans poders

L'artista Paula Artés relata més de cinc anys d'investigació en una mostra crítica a Lo Pati d'Amposta

Aguaita.cat
01 de març del 2024
Actualitzat a les 9:10h
L'artista Paula Artés amb el braç aixecat sota els registres dels terratrèmols del Castor en la seva exposició a Lo Patim, 'Energia Submergida'
L'artista Paula Artés amb el braç aixecat sota els registres dels terratrèmols del Castor en la seva exposició a Lo Patim, 'Energia Submergida' | Anna Ferràs
Després d'investigar i recollir més de 150documents (4.000 folis) sobre el projectedegasCastor i fer-ne una recerca a través de fotografies, l'artista PaulaArtés oferix una reflexió que va de la bellesa a la crítica a 'EnergiaSubmergida'.

L'exposició recull algunes de les imatges, els documents i alguna mostra sonora i audiovisual on convida l'espectador a aprofundir sobre els abusos dels granspoders, les coaccions i les decisions polítiques que impacten sobre la societat, l'economia el medi ambient del territori afectat. L'exposició d'Artés, que fa aquesta reflexió sense presència humana a les fotografies, es podrà visitar des del 2 de març al 5 de maig al Centred'ArtLoPati a Amposta.

Paula Artés arriba fins al fallit projecte Castor "pels seus interessos en els espais de poder i com ho gesticulen amb certs àmbits ocults". "- El Castor- em fa d'exemple dels grans sistemes, de les grans empreses que utilitzen els estaments polítics per fer el que volen", ha apuntat l'artista. Artés ha investigat el Castor durant cinc anys. Ha recopilat tota la documentació disponible i possible i ha creat una sèrie de fotografies, on no apareix mai cap figura humana, per abocar l'espectador a crear la seua visió "més crítica" del projecte.

L'artista oferix imatges "poètiques" i belles per atreure l'atenció i les acompanya d'informació i documentació per buscar "una nova mirada" sobre elles – esquerdes en parets, camps de tarongers, una pista de tenis, un sismògraf, o un petit punt de llum enmig del mar-. Artés empeny a descobrir "l'armament polític i estatal" que hi ha darrere del Castor que va fer que el projecte es fes realitat "tant sí com no", tot i els riscos mediambientals i l'oposició social. "Quan governs de partits contraposats tiren endavant el projecte, veus que el poder el té algú més amunt. Quan veus els encaixos de les demandes, indemnitzant fins i tot un projecte en fallida, mostra com funciona - el sistema-", critica.

De tots els elements del relat del Castor, la que menys protagonisme té en l'exposició és la plataforma marítima. En este espai de la mostra, Artés permet experimentar amb un document sonor sobre el control que envolta la infraestructura, i fins i tot capbussar-se en una recerca infructuosa del gasoducte, a través d'un audiovisual gravat per un submarinista.

La comissària de la mostra, CarolinaCiuti, ha assenyalat que amb el material recopilat, es podria explicar "de moltes maneres"esta proposta artística. De fet, la directora de Lo Pati – Centre d'Art de les Terres de l'Ebre, AidaBoix, també ha remarcat les "Moltes capes" i mirades que ofereix 'Energia submergida', un projecte acabat de gestar els darrers mesos en una estada a la residènciaartísticaBaladre —que gestiona Lo Pati— en mig del delta de l'Ebre i en el marc de la becad'intercanvi de residències creatives que impulsen el Bòlit, Centred'ArtContemporani de Girona i el centre d'art ampostí. 

Paula Artés (Molins de rei/Alentorn, 1996) és graduada en fotografia i creació contemporània, també va realitzar un postgrau de disseny gràfic i un d'audiovisual per a fotògrafs a Idep Barcelona. Aquest any exposarà a la galeria Àngels barcelona dins d'Art Nou. Compta amb obra a la col·lecció del Pla Nacional de Fotografia de la Generalitat i diverses exposicions a la Mapfre de Tenerife i Las Palmas de Gran Canaria, Museu Morera i IEI de Lleida, BIAM, Unseen Amsterdam, Temporals ICUB, Kursala, SCAN i Santa Mónica, entre d'altres.