Un equip de la URV investiga com produir combustible per a vaixells i avions a partir de microalgues

El projecte, finançat per la Unió Europea, compta amb la participació d’onze institucions industrials i de recerca de sis països

L'equip que participa en el projecte.
L'equip que participa en el projecte. | Cedida
Redacció
04 de febrer del 2024
Actualitzat a les 8:32h
Investigadors de la Universitat Rovira i Virgili (URV) participen en un projecte europeu per produir combustible per al transport aeri i marítim a partir de microalgues. La iniciativa neix amb la voluntat d’assolir els objectius de descarbonització marcats per la Unió Europea. Segons la URV, el transport representa el 25% del total d’emissions d’efecte hivernacle, sent l’aeri i el marítim “els més difícils de descarbonitzar pels seus elevats requeriments energètics i la forta dependència dels combustibles fòssils”. Amb este nou projecte es vol fomentar el desenvolupament de combustibles basats en estes microalgues i fer-ho des de la fabricació fins a la comercialització, obtenint una cadena de valor circular, innovadora i completa.

El projecte COCPIT té com a eix central la innovació en totes les etapes del procés productiu. Per exemple, l’etapa del cultiu de la soca de microalgues es durà a terme en un reactor de pel·lícula fina per intensificar l’activitat fotosintètica de les microalgues, i a més a més el reactor es cobrirà amb una placa fotovoltaica semitransparent per així produir energia elèctrica de forma simultània. En l’etapa de transformació de la biomassa de microalgues en biocombustibles, s’utilitzaran líquids iònics per extreure els lípids i les proteïnes i fer el procés més assequible, eficient i ecològic.

Precisament, l’equip investigador del grup PISET (Process Intensification, Simulation and Environmental Technology) de la URV, format per Esther Torrens, Denisse Rivas, Jacky Cheikhwafa, Alba Zurita i Christophe Bengoa, és el responsable d’esta part del procés i el seu escalat. El projecte també adoptarà enfocaments i tècniques destinats al refinat del biocrú resultant per reduir el seu contingut de nitrogen i que encaixe dins els estàndards de sostenibilitat internacionals.

La circularitat és clau en este projecte, motiu pel qual s’integren els diversos fluxos d’energia i de subproductes del procés dins la cadena de valor. En este sentit, l’hidrogen generat s’emprarà en el refinat del combustible, els panells fotovoltaics permetran l’abastiment energètic de la pròpia instal·lació de producció de microalgues, i els residus del procés seran transformats en energia en les immediacions de l’espai productiu per estimular les simbiosis industrials.

Però el projecte COCPIT (Scalable solutions optimisation and decision tool creation for low impact SAF production chain from a iIpidrich microalgae strain), finançat per la Unió Europea i que compta amb la participació d’onze institucions industrials i de recerca de sis països europeus, va més enllà i també inclou l’etapa comercial, amb el desenvolupament d’una eina de decisió basada en indicadors econòmics, socials i ambientals, que permetrà l’anàlisi de diversos escenaris prospectius, la comparació de tecnologies i la identificació de les vies de conversió més sostenibles. A més, COCPIT treballarà per a la centralització de les innovacions en combustibles de transport sostenible, oferint un mercat integral on l’eina de decisió i una sèrie de solucions tecnològiques estaran al servei dels inversors, ajudant-los a triar la millor solució per al seu projecte de combustibles basats en microalgues.