Territori crearà l’Autoritat Territorial de la Mobilitat de les Terres de l'Ebre el proper any

En paral·lel, les Terres de l’Ebre s’integraran al sistema tarifari de l’ATM del Camp de Tarragona al segon semestre de 2024

La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, a la Taula de Mobilitat de les Terres de l'Ebre.
La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, a la Taula de Mobilitat de les Terres de l'Ebre. | Cedida
Aguaita.cat
14 de desembre del 2023
Actualitzat a les 16:37h
El DepartamentdeTerritori es compromet a crear l’AutoritatTerritorialdelaMobilitat (ATM) de les Terresdel’Ebre al llarg de l'any2024, donant compliment així a la resolució aprovada este passat mes de juny pel ParlamentdeCatalunya.

Ho ha anunciat la conselleradeTerritori, EsterCapellaFarré, durant la TauladeMobilitat de les Terresdel’Ebre, formada per ajuntaments, consellscomarcals, l’Institut per al Desenvolupament de les Comarques de l’Ebre (IDECE) i la pròpia Generalitat.

L’ATM tindrà com a funció coordinar el sistema de transport públic de viatgers en l’àmbit territorial format pel Baix Ebre, Montsià, Ribera d’Ebre i Terra Alta. Es tractarà d’un consorci, format amb les administracions locals, que serà el responsable de determinar les tarifes i executar les actuacions que s’esdevinguin del Pla director de mobilitat de les Terres de l’Ebre, actualment en fase de redacció.

La consellera ha qualificat la nova ATM de “fita històrica” que respon “a una reivindicació del territori i a un compromís polític”. El procés de creació de l’ATM, ha especificat, “comportarà l’establiment d’un grup de treball multidisciplinari, estratègic, econòmic, tècnic i jurídic”. En este sentit, ha detallat que hi haurà un treball “amb els ajuntaments i els ens locals amb la voluntat d’integrar-los al consorci”. “Serà un instrument propi que vetllarà per la millora de la mobilitat sostenible a tot aquest àmbit territorial amb requeriments específics”, ha recalcat.
 

Integració tarifaria


De forma paral·lela, el DepartamentdeTerritori té previst integrar el transport públic de les Terresdel’Ebre al sistematarifari de l’Autoritat Territorial de la Mobilitat del CampdeTarragona (ATM) al segon semestre del 2024, que es quan es preveu que tots els operadors tinguen instal·lat el sistema de la T-MobilitatCatalunya.

La consellera ha avançat que aquest pas “beneficiarà milers de persones que veuran com es redueix el preu que paguen per utilitzar el transport públic i que podran utilitzar també els serveis ferroviaris amb el bitllet integrat”.

La integració suposarà la creació de la novazona3 al sistema tarifari integrat del Camp de Tarragona, que estarà formada per les comarques del Baix Ebre, Montsià, Ribera d’Ebre i Terra Alta. Els desplaçaments pel territori integrat permeten els transbordaments amb una única targeta.

La integració es preveu que siga aplicable als autobusosurbans, interurbans i serveisferroviaris de les Terresdel’Ebre. Els ciutadans de l’Ebre podran disposar del conjunt de la gamma de títols integrats, inclòs la T-jove per als menors de 30 anys i també del títol de transport T-16, vàlid dels 4 als 16 anys, ambdós inclosos.

La integració de les Terres de l’Ebre suposarà per la Generalitat un cost anual aproximat de 2.720.450 milions d’euros.
Les Terres de l’Ebre és una àrea amb prop de 182.000 habitants. Amb la incorporació del territori, el sistema del Camp de Tarragona connectarà una zona amb 830.000 habitants.
 
El transport públic intern de les Terres de l’Ebre havia registrat fins al 31 d’octubre d’este 2023 un total d’1.328.075 viatgers, una xifra que suposa un augment del 16% respecte a tot el 2022 i d’un 29% respecte a tot el 2019, abans de la pandèmia.
 
En esta mateixa línia, el corredor entre les Terres de l’Ebre i Tarragona havia registrat fins al 31 d’octubre d’aquest 2023 un total de 105.861 viatgers, un 23,6% més que tot el 2022 i un 29,7% més que tot el 2019.
 
Esta mesura d’integració tarifària dels transports de l’Ebre amb el Camp de Tarragona és un pas més dins del procés per a la integració tarifària del conjunt de serveis de transport públic a Catalunya, a través del sistema de la T-Mobilitat Catalunya, previst pel 2025.