La morfologia de la desembocadura de l'Ebre inspira una peça audiovisual en una mostra a Lo Pati

L'exposició 'FORMS – música visual generativa' fusiona art amb tecnologia i es podrà visitar fins finals de gener

Dos espectadors escolten l'obra 'Contorns', en el marc de l'exposició 'FORMS - música visual generativa' a Lo Pati - Centre d'Art de les Terres de l'Ebre
Dos espectadors escolten l'obra 'Contorns', en el marc de l'exposició 'FORMS - música visual generativa' a Lo Pati - Centre d'Art de les Terres de l'Ebre | Ariadna Escoda
Aguaita.cat
13 de novembre del 2023
Actualitzat a les 8:43h
La morfologia de la desembocaduradel'Ebre ha inspirat part de la mostraaudiovisual 'FORMSmúsicavisualgenerativa', que s'ha inaugurat este dissabte a LoPatiCentred'ArtdelesTerresdel'Ebre a Amposta. A banda de fer un repàs al projecte artístic del col·lectiu Playmodes, la mostra ha inclòs 'Contorns'. A través de la "sonificació de la imatge", l'obra trasllada a partitures gràfiques conceptes geològics de la zona. "Les peces estan fetes amb codi informàtic, són una mescla de matemàtiques i algoritmes que se suma a una necessitat expressiva", ha apuntat l'artista Santi Vilanova. La primera exposició monogràfica del projecte 'FORMS', que fusiona l'enginyeria amb la música experimental, es podrà visitar fins al 21degener.

El projecte 'FORMS' va començar a gestar-se coincidint amb l'esclat de la pandèmia del coronavirus i es va centrar en l'eix format entre l'art i l'enginyeria. D'esta manera, el col·lectiuPlaymodes va començar a crear un univers sonor format per partitures gràfiques creades a partir de la tècnica de "sonificació de la imatge", és a dir, creació de música a partir d'elements visuals. Amb esta base, el col·lectiu ha elaborat fins a cinc obres úniques i vives, on els algoritmes, la síntesi d'espectogrames i els autòmats audiovisuals formen un engranatge per crear peces musicals úniques.

Tot plegat es recull en la primera exposició monogràfica de 'FORMS – música visual generativa', que s'ha inaugurat aquest dissabte a Lo Pati – Centre d'Art de les Terres de l'Ebre. Segons la comissària de la mostra, Irma VilàÒdena, els visitants poden seguir els impulsos sonors per escollir en quin ordre veure l'exposició, malgrat que també s'ha plantejat des d'un punt de vista cronològic per entendre tot el procés creatiu que hi ha darrere de cada obra.

Tot i que la iniciativa mescla diverses disciplines tecnològiques en el procés creatiu, l'artista Santi Vilanova defensa que esta manera de crear música té un vessant "artesanal". "Les matemàtiques i els algoritmes són eines que nosaltres les fem servir per expressar idees. Fem servir els ordinadors igual que un pintor fa servir la pintura a l'oli o un escultor utilitza marbre, un martell o l'escarpi. No entenem que la tecnologia siga un substitut de la creativitat, sinó a l'inrevés; és una eina que ens permet expressar-nos", ha afirmat Vilanova.
 

Una peça única ideada al Delta


Coincidint amb una estada a la residènciaartísticaLoBaladre, Playmodes ha gestat una obra específicament pensada per a Lo Pati – Centre d'Art de les Terres de l'Ebre. Es tracta de 'Contorns', basada en conceptes de la geologia i morfologia del Delta, com són el fang, els sediments o els processos de cristal·lització de la zona. Amb este material visual, s'ha elaborat una peçamusical de quinze minuts de durada que utilitza histogramesdefreqüència i amplitud per dibuixar la música en temps real. A partir d'aquí, s'acabarà de perfilar l'obra, que seràinterpretada per grup de música contemporània format per un saxo, flauta, clarinet i elementselectrònics. De moment, encara no s'ha previst una gira amb esta peça, tot i que els creadors no descarten esta possibilitat.

A 'FORMS – música visual generativa' s'hi sumen la resta d'obres creades sota aquest paraigües artístic, com és el cas de la peça 'ScreenEnsemble', formada per tres pantalles independents que reprodueixen la melodia, el ritme i les textures d'una mateixa cançó que no es repeteix gràcies als algoritmes que utilitza. També s'hi pot veure la instal·lació d'un pianoautòmat que porta per nom 'ppff', l'acrònim de la notació musical 'pianisimo-fortissimo'. L'obra consisteix en un piano automàtic capaç de colpejar els seus martells com a resposta a una pluja de gràfics musicals que apareixen en una projecció vertical.

 

Projecció internacional 


Playmodes ha estès el projecte de 'FORMS' arreu del món, amb instal·lacions a Nova York, Praga, Madrid, São Paulo, Houston, Zurich, Lió, Berlín, o Londres, entre d'altres. També han tingut en esdeveniments de música electrònica com el Sónar a Barcelona o el DGTL a Amsterdam (Països Baixos) i ha treballat per a institucions d'art com el ZKM a Karlsruhe (Alemanya) i l'Ars Electronica a Linz (Àustria). Les obres sonores de l'estudi s'han publicat en segells de música electrònica com Plegat - Discontinu Records i compten amb distincions internacionals de l'art dels nous mitjans.

Segons la directora de loPati, AidaBoix, propostes com la generada específicament per a les Terres de l'Ebre a la residència Lo Baladre representa un "privilegi" i alhora, una "font d'inspiració" per als artistes. La mostra 'FORMS – música visual generativa' estarà oberta al públic durant tres mesos, fins al 21 de gener de l'any vinent.