Més de 2.200 alumnes aprenen educació mediambiental al laboratori d'innovació del Campus de la URV

Aprenen amb les últimes tecnologies (realitat augmentada, 3D i immersiva) en la formació i el foment de l'educació mediambiental

Activitats formatives al Laboratori d’Innovació per a l’Educació Mediambiental (LIEM) del Campus Terres de l’Ebre
Activitats formatives al Laboratori d’Innovació per a l’Educació Mediambiental (LIEM) del Campus Terres de l’Ebre | URV
Aguaita.cat
05 d'octubre del 2023
Actualitzat a les 10:54h
Dos cursos després de la seua creació, 2.282alumnes i 297professorsd’EducacióInfantil i Primària han realitzat activitats formatives al Laboratorid’Innovació per a l’EducacióMediambiental (LIEM) del CampusTerresdel’Ebre de la UniversitatRoviraiVirgili (URV). Així, l’alumnat de 25 centres educatius de la demarcació de Tarragona ha gaudit de les activitats que possibilita este laboratori, les quals es basen en una metodologia participativa enfocada a conscienciar sobre la importància de tenir cura del medi ambient.

JosepHolgado, professor del Campus Terres de l’Ebre i investigadorresponsable del LIEM, destaca que els impactes del LIEM per als estudiants són “la incorporació de les últimes tecnologies (realitat augmentada, 3D i immersiva) en la formació i el foment d’una educació diferenciadora i continua al servei de l’educació mediambiental”.

La raó de ser d’esta instal·lació és generar canvis en la societat per fomentar l’apreciació de la sostenibilitat i el compromís amb el medi ambient a través de la innovació i l’ús d’eines tecnològiques. Per això el LIEM oferix un entorn d’aprenentatge on s’interactua amb recursos relacionats amb les Tecnologiesdel’Aprenentatge i el Coneixement (TAC) i el mediambient.
 
L’espai es dividix en quatre zones: la ZonaThinking, la ZonaDesign, la ZonaMaker i la ZonaStage, en les quals l’alumnat del LIEM treballa tant de manera individual com col·lectiva, combina les intel·ligènciesmúltiples i dissenya entorns, experiències i trajectòries d’aprenentatge incorporant les últimestecnologies (realitat augmentada, 3D, immersiva) amb simulacions relacionades amb conceptes mediambientals.
 

Alumne fent ús de les ulleres de realitat virtual durant una activitat a l’Aula Idees. Foto: URV

Holgado destaca que el LIEM “contribueix a augmentar la capacitat d’atendre la diversitat d’usuaris, ja que s’adapta més fàcilment als diferents ritmes de desenvolupament i aprenentatge. És més l’entorn digital ofereix recursos interactius que afavoreixen les possibilitats d’aprenentatge col·laboratiu i cooperatiu entre iguals.

Més enllà dels usuaris finals, per a l’alumnat en etapa universitària, el LIEM esdevé un laboratori d’investigació que afavorix el procés d’ensenyament i aprenentatge dels estudiants dels graus d’educació del Campus Terres de l’Ebre. En aquest sentit, Holgado explica que “ha aportat un distintiu de qualitat a l’estudiantat dels graus del campus que ha afavorit molt positivament la seva competència digital docent”.
 
“S’han complert les expectatives en termes de formació inicial, contínua i permanent amb centres educatius, entitats, institucions i empreses i, fins i tot, ens estem plantejant propostes més ambicioses com establir acords internacionals per compartir el coneixement”, afegeix el responsable del projecte.
 
El projecte ubicat a l’AulaIdees del CampusTerresdel’Ebre, va iniciar-se l’any 2019 i té previst que finalitze este 2023. Fins al moment s’han realitzat tres accions: el disseny del laboratori, la creació de materials adreçats als usuaris del LIEM i la posada en marxa de les activitats.
 
El LIEM és un Projecte d’especialització i competitivitat (PECT) EbreBioterritori, emmarcat en la RIS3CAT, que ha estat finançat amb FonsEuropeudeDesenvolupamentRegional (FEDER) de la UnióEuropea dins el PO FEDER de Catalunya 2014-2020 i cofinançat per la GeneralitatdeCatalunya i la DiputaciódeTarragona.