Surt a licitació la redacció dels projectes per transformar tres trams més de l'Eix de l'Ebre en una via 2+1

En concret, un tram de 7 quilòmetres entre Vinebre i Garcia, un tram de 7 quilòmetres a Xerta i un de 4 quilòmetres a Tortosa

Consell de direcció de l'Administració del Govern a l'Ebre, este dimarts.
Consell de direcció de l'Administració del Govern a l'Ebre, este dimarts. | Cedida
Redacció
25 de juliol del 2023
Actualitzat a les 18:05h
El delegat del Govern a les Terres de l’Ebre, Albert Salvadó Fernandez, ha valorat positivament els passos endavant del Govern per millorar la xarxa viària de les Terres de l’Ebre. “Estem avançant en la transformació de la C-12 en un eix 2+1 per reduir els xocs frontals i millorar la mobilitat d’una de les nostres principals vies de comunicació”, ha assegurat Salvadó este dimarts durant la sessió del Consell de Direcció de l’Administració Territorial del Govern a les Terres de l’Ebre.

El Departament de Territori ha licitat la redacció dels projectes per a la transformació de tres trams més de la C-12 en una via 2+1. En concret, un tram de 7 quilòmetres entre Vinebre i Garcia, que es licita per valor de 256.914,75 euros; un tram de 7 quilòmetres a Xerta, per valor de 351.153,16 euros; i un tram de 4 quilòmetres a Tortosa, per valor de 254.838,75 €. En total, els projectes han de detallar tècnicament les actuacions necessàries per a transformar estos trams de carretera convencional d’un carril per sentit, que sumen 18 quilòmetres, en una via 2+1.

“El projecte és ambiciós i anem compaginant, per trams, la licitació dels projectes amb les obres”, ha detallat Salvadó. Enguany, el Departament de Territori licitarà les obres corresponents al tram entre Amposta i Vinallop, de 8 km de longitud, i que tenen un pressupost de 15,5 MEUR i, posteriorment, s’aniran impulsant les actuacions següents. Els primers treballs s’executaran entre 2024 i 2026.

La intervenció global a la C-12 abastarà una longitud de 86 quilòmetres i suposarà una inversió de 110 MEUR, en el marc del programa 2023-2030 del Govern per a reduir els accidents frontals a la xarxa viària de la Generalitat, un dels tipus que més víctimes mortals i greus causa.

El sistema 2+1 consistix en configurar tres carrils de circulació, on el carril central es va alternant en un sentit i en l’altre, per tal d’habilitar trams d’avançament segurs per als vehicles. A més, una característica essencial per a la seguretat viària de les carreteres 2+1 és que disposen d’una separació reforçada dels dos sentits de circulació. Així, incidix en dos factors relacionats amb els accidents frontals: els avançaments inadequats i la invasió del carril del sentit contrari per pèrdua de control o falta d’atenció. I, a més de millorar la seguretat viària, en habilitar un carril addicional, la carretera pot guanyar en fluïdesa de la circulació. La Generalitat ha aplicat en els últims anys este sistema, inspirant-se en l’experiència de Suècia, país capdavanter en seguretat viària, i en els trams on ho ha aplicat, s’han reduït un 90% els accidents mortals i un 50% els greus.

El tram ebrenc de la C-12 registra una intensitat de trànsit entre els 2.900 vehicles i els 13.000 vehicles diaris, en funció de l’àmbit.

Ajuts per a la transformació digital dels comerços

Dels 7,5 milions d’euros que el departament d’Empresa i Treball, a través del Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM), destinarà este 2023 a la transformació digital dels comerços, amb una nova partida de Fons Next Generation, hi ha 17 beneficiaris a les Terres de l’Ebre, amb un import de 240.000 euros. En concret, a la Ràpita (5), Tortosa (4), Amposta (2), Alcanar (1), l’Aldea (1), La Sénia (1), Roquetes (1), Móra d’Ebre (1) i Batea (1). Entre els beneficiaris hi ha la Unió de Comerç Rapitenc, SERCOTUR l’Aldea i la Unió de Botiguers de Móra d’Ebre.

“Representen el 3,5% del total del país, una quantitat important tenint en compte el que fomenten estos recursos, amb una quantia més gran, ja que estos 240.000 euros ajuden a subvencionar una inversió per valor de 340.000 euros”, assegura el director dels Serveis Territorials del Departament d’Empresa i Treball a les Terres de l’Ebre, Adam Tomàs Roiget, que destaca la Ràpita com a municipi que “històricament és dels que més es mou a l’hora de demanar ajuts de comerç”.