Naix la marca i la plataforma col·laborativa que aglutina quinze festivals de les Terres de l'Ebre

Una trentena de certàmens de les comarques ebrenques reunixen 200.000 assistentes i tenen un impacte de 2 MEUR

Representants d'alguns dels festivals de les Terres de l'Ebre que s'han unit en una marca única.
Representants d'alguns dels festivals de les Terres de l'Ebre que s'han unit en una marca única. | ACN (Anna Ferràs)
Redacció
05 de maig del 2023
Actualitzat a les 19:56h
Els promotors i directors de festivals professionals de les Terres de l'Ebre, cansats de quedar relegats d'ajuts i atencions pel seu volum i impacte, han decidit crear una marca que els aglutine i els permeta rendibilitzar recursos i emprendre accions conjuntes per "amplificar la visibilitat i viabilitat" dels seus projectes. Festivals Terres de l'Ebre reivindica que la trentena de certàmens que se celebren a les quatre comarques ebrenques reunixen més de 200.000 assistents, generen llocs de feina (sobretot ocupació juvenil) i atreuen visitants, i tenen un impacte econòmic de més de 2 milions d'euros. La marca tindrà difusió a través de la plataforma digital del Club de Cultura Tresc i estrena web.

La marca de Festivals Terres de l'Ebre naix amb una quinzena de certàmens adherits: A Cel Obert, Artèria Tortosa, DeltaChamber Music Festival, Deltebre Dansa, EbreLumen, Eufònic Festival d'arts sonores i visuals, FRONT Mostra Internacional de Cinema de Conflicte i Pau, In-FCTA, Jornades Musicals de l'Ermita de la Pietat, Les Nits de Tyrika, Músiques en Terres de Cruïlla, Proto-FEST, Rihihiu, Terres Travel Festival i TOCA'M.

És la primera iniciativa privada a l'estat espanyol que unifica un sector, el cultural, i un territori, les comarques ebrenques, per "contribuir al desenvolupament comunitari local" amb la "promoció i la professionalització de l'art, la cultura i la creativitat". Com ha apuntat Angel Mesado, politòleg i membre del think tank Terres de l'Ebre, per retenir i atreure talent per a les empreses del territori, com es lluita per frenar el despoblament de les zones rurals, cal també "una oferta cultural rica i variada. "És crucial perquè té una contribució molt forta a la cohesió social i a la qualitat de vida", ha dit Mesado.

La presentació de la marca Festivals Terres de l'Ebre a Roquetes, al pati del Til·lers, un municipi que acull tres dels certàmens culturals del territori. Coincidint este divendres amb la posada en marxa de la plataforma, dos dels festivals adherits estan en marxa, la segona edició de TOCA'M, festival de piano de Tortosa, o la tercera edició d'Ebre Lumen, el festival de videomapping a la natura de la Ribera d'Ebre.

Xènia Gaya, de Col·lectiu Cultura Terres de l'Ebre -empresa de les indústries culturals ebrenques, ha recordat com als inicis d'alguns d'estos festivals es van afartar de sentir que eren massa petits o que "el retorn" no era suficient per a la inversió reclamada. L'any passat es van fer 27 certàmens al territori amb un retorn directe de més d'1 milió d'euros i han donat feina i han portat "molta gent de forma". "Després ens diuen que no som un teixit generador d'impacte i retorn econòmic i com sabem que si treballem per aconseguir els indicadors que demostrin que som importants i necessaris". També demanen la implicació de les empreses i les institucions del territori i se'n volen guanyar "la confiança".