Els trams 2+1 de la C-12 es començaran a licitar enguany i es construiran entre l'any que ve i 2026

El primer tram és el d'Amposta a Vinallop que té un pressupost de 15,5 MEUR

El conseller Juli Fernàndez i Olivares anuncia que els primers treballs començaran el 2024, en el marc d’una intervenció global que abastarà 86 quilòmetres i suposarà una inversió de 110 MEUR
El conseller Juli Fernàndez i Olivares anuncia que els primers treballs començaran el 2024, en el marc d’una intervenció global que abastarà 86 quilòmetres i suposarà una inversió de 110 MEUR | Departament de Territori
Aguaita.cat
30 de març del 2023
Actualitzat a la 13:30h
El DepartamentdeTerritori licitarà enguany les obres del primer tram2+1 a la carretera C-12 (coneguda com l'Eixdel'Ebre) entre Amposta i Vinallop. És un tram de 8 quilòmetres en el qual es construirà dobles carrils en un sentit i un altre, amb un pressupost de 15,5 MEUR. Les obres es faran a partir de l'any que ve i fins a 2026 perquè s'aniran licitant seguidament els trams fins a Jesús (Tortosa) Jesús-Benifallet, Tivissa-Flix i la Granadella-Albatàrrec (86 quilòmetres en total). La inversió total és de 110 MEUR. La C-12 té més de 130 quilòmetres, amb trams urbans i trams interurbans, i una intensitat de trànsit que a les Terresdel’Ebre que va entre els 2.900 vehicles i els 13.000 vehicles diaris.

Seguretatifluïdesa
 
El sistema 2+1 consistix en configurar tres carrils de circulació, on el carril central es va alternant en un sentit i en l’altre, per tal d’habilitar trams d’avançament segurs per als vehicles. A més, una característica essencial per a la seguretat viària de les carreteres 2+1 és que disposen d’una separació reforçada dels dos sentits de circulació. Així, incideix en dos factors relacionats amb els accidents frontals: els avançaments inadequats i la invasió del carril del sentit contrari per pèrdua de control o falta d’atenció. I, a més de millorar la seguretat viària, en habilitar un carril addicional, la carretera pot guanyar en fluïdesa de la circulació.
 

Foto: Departament de Territori

La Generalitat ha aplicat en els últims anys aquest sistema, inspirant-se en l’experiència de Suècia, país capdavanter en seguretat viària, i en els trams on ho ha aplicat, s’han reduït un 90% els accidents mortals i un 50% els greus. El programa 2023-2030 del Govern per estendre aquest model es basa, a l’hora de definir i desenvolupar les actuacions, en els criteris següents:
 
Carreteres existents 1+1 que pertanyen a la xarxa bàsica
Amb un trànsit a partir de 5.000 vehicles diaris
Accidentalitat frontal i gravetat dels accidents
Trams de més intensitat de trànsit
Continuïtat de la xarxa altes prestacions
 

Pla de les actuacions Foto: Departament de Territori

 
 
Així, els àmbits on s’actuarà en el marc d’aquest programa a la C-12 són: Amposta-Jesús, Jesús-Benifallet, Tivissa-Flix, i la Granadella-Albatàrrec. Estos trams sumen 86 quilòmetres.