Els «microtrencaments» pel temporal mantenen tallada la barra del Trabucador

El Ministeri per a la Transició Ecològica assegura que no s'hi ha produït cap trencament

Un dels microtrencaments de l'istme del Trabucador que comunica el mar amb la badia dels Alfacs
Un dels microtrencaments de l'istme del Trabucador que comunica el mar amb la badia dels Alfacs | Jordi Marsal
Aguaita
08 de febrer del 2023
Actualitzat a les 16:07h
El pas per la barradelTrabucador continua tallat per segondia consecutiu fruit dels "microtrencaments" provocats pel temporal de Llevant que assota la costa. L'empresa que gestiona les salines de la Trinitat, Infosa, confia poder reparar i recuperar el trànsit de vehicles lleugers a partir d'este dijous a la tarde, un cop remeti l'onatge. Els vehicles pesants podrien trigar almenys dos o tres dies per tornar-hi a circular. Per la seua banda, fonts del MinisteriperalaTransicióEcològica han apuntat que l'espai només s'ha inundat i descarten trencaments importants. Remarquen que les obres de reforç en marxa de les zones crítiques de la costa del delta dAmb la previsió que el temporal pugui baixar la seua força durant les pròximes hores i l'aigua del mar acabe remetent, Infosa preveu poder reprendre l'activitat en breu. Creuen que amb l'ajuda de tractors i maquinària petita podran reparar l'accés fins les salines de la punta de la Banya després de dos dies d'inactivitat forçada.
 
Durant les últimes hores, la força del temporal de Llevant, amb onades d'entre 5 i 6 metres i vents d'uns 60 quilòmetres per hora, ha engrandit alguns dels galatxos i canalots comuniquen el mar obert amb la badia dels Alfacs. Es tracta, però, de "microtrencaments" que no superen els 50 centímetres de profunditat.
 
L'assessorambientald'Infosa, CristianJensen, creu que al llarg d'este dijous a la tarda els vehicles lleugers puguen arribar ja a les salines mentre que el pas de camions pot trigar encara dos o tres dies més. Ha reiterat que la repetició habitual d'aquesta situació es deu a un istme molt estret, "molt feble", respecte las morfologia i estructura que presentava abans del temporal Gloria al 2019, amb fins a 200 metres d'amplada. "Fins que no recuperem això, per qualsevol temporal estarem inundats i patirem
trencaments", ha lamentat.

Obresquehaurienevitatmalsmajors
 
Per contra, fonts del Ministeri per a la Transició Ecològica han fet una lectura força més optimista d'estos episodis. Asseguren que els punts crítics de la costa deltaica, el Trabucador, però també la platja de la Marquesa i l'illa de Buda, han resistit prou bé els embats del mar, si bé reconeixen que ha estat un episodi curt.
 
Remarquen, en este sentit, que les obres encara en marxa per reforçar amb sorres aquests espais han resultat efectives i complert en bona mesura el seu objectiu, evitant mals majors en aquests punts crítics. En el cas concret del Trabucador, les mateixes fonts asseguren que no s'ha produït cap trencament important de la barra i que únicament s'ha repetit l'episodi d'inundació que té lloc quan es produeixen temporals de Llevant.
 
"Ells ho minimitzen perquè treballen des d'un despatx i estan secs i sense problemes. Nosaltres que treballem dia a dia i hem de fer la barra diversos cops, que hem d'enviar quinze o 30 camions diaris, ho vivim d'una altra manera. Per a nosaltres la barra és com l'aire que respirem, un espai fluid de tràfic, el nostre cordó umbilical, i que només que ens ho treguin unes hores o dies és una afectació molt greu. És molt fàcil banalitzar des de l'administració pública quan ells no ho pateixen", ha respost Jensen, tot recordant que fa poques setmanes una petita pujada del nivell del mar ja va inundar i dificultar el trànsit per l'espai.
 
L'assessor de les salines ha tornat a reclamar "aportacions molt més grans" de sorra a l'istme per guanyar "resiliència" i l'amplada anterior al Gloria per "poder estar tranquils 20 o 30 anys i no anar de pressa i corrents".