L'estiu als CAP de municipis turístics: les infermeres assumeixen les exigències de l'estacionalitat

Poblacions com Horta de Sant Joan veuen incrementada la pressió sanitària amb només una infermera i una doctora durant tot l'estiu

La infermera Beatriz Jerez, del CAP d'Horta de Sant Joan, mentre atèn una pacient que ha caigut de la bicicleta a la Via Verda
La infermera Beatriz Jerez, del CAP d'Horta de Sant Joan, mentre atèn una pacient que ha caigut de la bicicleta a la Via Verda | Ariadna Escoda (ACN)
Aguaita.cat
16 d'agost del 2022
Actualitzat a les 8:57h
L’arribada de l’estiu comporta un augment de població en moltes localitats turístiques, i alhora, es tradueix en més usuaris als centres d'atenció primària. L’increment de la pressió sanitària varia segons el poble. A Cambrils (Baix Camp), per exemple, es tripliquen els residents estos mesos. La infermera Yolanda Vasco lamenta que la plantilla de CAP ja no es reforça i s'han de reorganitzar per atendre l'augment d'urgències relacionades, sobretot, amb l’oci a l’aire lliure. Una situació similar es viu l’interior, com HortadeSantJoan (Terra Alta), on només hi ha unainfermera i unadoctora al CAP, i el personaladministratiu està centralitzat a Gandesa. Este fet representa “un entrebanc” per atendre els pacients desplaçats.

La manca d’una figura administrativa al CAPd’HortadeSantJoan obliga als pacients que estan de pas per la zona a fer un tràmit afegit més abans de ser atesos. Així, han de comunicar la petició per telèfon al centre de Gandesa, la capital de la Terra Alta, on estan centralitzats els serveis d’administració. “La gent no ho acaba d’entendre, és un requeriment que els demanem abans de visitar-los perquè no tenim accés a la base central de dades”, assenyala la infermera del CAPd’HortadeSantJoan, BeatrizJerez. En este centre, obert24hores, s'atén tota l'àrea dels poblesveïns de PratdeComte, Arnes i Bot.

Este pas previ és indispensable tant per a urgències com per visites rutinàries i segons Jerez, condiciona l’agilitat a l’hora de treballar. Tot i això, en casos de ferides obertes o similars, especialment en menors d’edat es prioritza l’atenció immediata mentre una altra persona comunica la situació al CAPdeGandesa.

De fet, tant al l'Hospital Lleuger Antoni de Gimbernat de Cambrils com al CAP d'Horta és que augmenten aquest tipus d’incidències: ferides, fractures o lesions que es produeixen en moment d'oci a l’aire lliure. La proximitat amb la Via Verda o les nombroses piscines naturals de l’entorn d’Horta de Sant Joan propicien aquest tipus de visites a la consulta mèdica d’aquest centre d’atenció primària. Ara bé, en cas de necessitat, les professionals que hi treballen es desplacen fins al lloc on se’ls requereix.
 

El CAP d'Horta de Sant Joan combina l'atenció a pacients desplaçats i veïns del municipi Foto: Ariadna Escoda ( ACN)


Segonesresidènciesdellargaestada

Pel que fa al perfildepacient que visita el CAP durant les vacances a Cambrils, este ha canviat en els darrers anys i segons Vasco es divideix en dos tipus. D’una banda, es troba l’usuari que els visita per urgències i de l’altra, el pacient de llarga estada que ve a la destinació amb patologies prèvies i que requereix un seguiment de control o bé una atenció concreta a causa de la desestabilització del seu estat de salut. En el cas d’HortadeSantJoan, la majoria de visitants del CAP són deproximitat, de Catalunya o l'estat espanyol, tot i que també hi ha casos de pacients estrangers que requereixen atenció sanitària puntual.

Com apunta Vasco, dominar altres idiomes facilita l’atenció dels pacients tot i que no és un requisit indispensable per treballar a l'Atenció Primària. La practicant apunta que els professionals novells tenen més coneixements per l’exigència universitària de parlar un idioma estranger. “Abans hi havia traductors al CatSalut als quals podies trucar en cas de necessitat, ara sempre hi ha algú que té habilitats a l’hora de comunicar-se i ens ajuda per tractar amb el pacient. La gent jove ja surt amb un nivell d’idioma superior al que tenim els professionals més veterans”, ha apuntat Vasco.

Vasco i Jerez, col·legiades a CODITA (Col·legi Oficial d'Infermers i Infermeres de Tarragona), celebren que la digitalització dels historials mèdics ha representat un pas endavant per atendre estos pacients sobrevinguts a l'estiu, sobretot amb aquells amb qui costa trobar intermediaris per comunicar-se, com és el cas dels turistes alemanys