Trens Dignes apel·la als Ajuntaments davant un servei ferroviari en regressió

S.B. / Redacció
06 d'agost del 2014
Roda de premsa de la Plataforma Trens Dignes, este dimarts.
Roda de premsa de la Plataforma Trens Dignes, este dimarts. | Trens Dignes
Roda de premsa de la Plataforma Trens Dignes, este dimarts. Foto: Trens Dignes (Daniel Sainz de Aja)

La precarietat del servei ferroviari a les Terres de l’Ebre s’està intensificant. Malgrat les reclamacions ciutadanes de millora de les freqüències, les tarifes i els combois, la posada en marxa del nou servei de Rodalies del Camp de Tarragona encara està perjudicant el servei a les dos línies que creuen l’Ebre, l’R15 i l’R16, on han crescut les queixes pels retards en les darreres setmanes, coincidint amb la temporada estiuenca. Davant la situació d’estancament de les millores reclamades des de fa mesos, la Plataforma Trens Dignes ha apel·lat a la implicació dels Ajuntaments, als que suggerix l’aprovació d’una moció que compila les accions necessàries per dotar el territori d’unes connexions ferroviàries i de transport públic en general que siguen competitives amb les d’altres destinacions turístiques catalanes. A més, a partir del setembre, Trens Dignes reprendrà les mobilitzacions amb repartiments periòdics de díptics per conscienciar la ciutadania de les mancances existents en esta matèria.

Així, d’una banda, la moció que presenta la PTD convida als ajuntaments de les Terres de l’Ebre a assumir com a pròpies les demandes de la plataforma i a fer tot el possible per assolir-les. Estes reivindicacions es resumixen en sis punts: incloure a les Terres de l’Ebre en les Rodalies del Camp de Tarragona, l’arribada de més trens d’alta velocitat a l’estació de l’Aldea, incorporar la integració tarifària al transport públic de les Terres de l’Ebre, la substitució dels combois antics per unitats noves, l’aplicació d’un factor corrector que no penalitzi tant la distància en el preu del bitllet i la creació d’abonaments i descomptes per a estudiants i treballadors que siguin usuaris habituals del tren.

La portaveu Cristina Bel ha instat a les institucions del territori a mirar el mapa ferroviari per “veure que ens trobem al mig del corredor mediterrani” i que, per tant, “no pot ser que tinguem els serveis de trens que tenim”. “El territori s’ha de posar les piles en això i per esta raó fem esta campanya institucional”, ha conclòs Bel.

I és que, segons ha explicat Trens Dignes en una roda de premsa este dimarts a la tarda per presentar el seu nou full de ruta, la posada en marxa del nou servei de Rodalies del Camp de Tarragona i l’augment de les freqüències d’estes línies en motiu de la temporada turística “està produint un empitjorament del servei, habitualment ja saturat, de les línies R15 i R16 al seu pas per les Terres de l’Ebre”. “A banda dels retards habituals de deu o quinze minuts, han hagut retards de més d’una hora de trens que s’han quedat tirats a l’Ametlla de Mar o a Hospitalet de l’Infant”, denuncia una de les portaveus, Cristina Bel. La PTD creu que estos retards es deuen a què es prioritza el pas dels trens de llarga distància que no paren al territori i els Rodalies del Camp de Tarragona.

La PTD ha assenyalat que la millora de les condicions dels trens del Camp de Tarragona i les Comarques Gironines fa “evident que la política de transport públic de la Generalitat de Catalunya no inclou les Terres de l’Ebre”, denuncia un altre dels Portaveus de la Plataforma, Josep Casadó.

En aquest sentit, la PTD insisteix a reclamar l’entrada de les Terres de l’Ebre a les Rodalies del Camp de Tarragona (així com l’entrada del Priorat, comarca del Camp de Tarragona i que inexplicablement es queda fora dels Rodalies). “Demanem que els trens que van fins a Reus i Hospitalet de l’Infant s’estiren cap a Flix i Tortosa respectivament, això es fa a molts llocs i no implica cap problema”, explica Casadó. Es tracta, doncs, d’aprofitar els potencials turístics de les Terres de l’Ebre (nomenades recentment Reserva de la Biosfera) i atreure l’arribada de visitants per mitjà d’unes infraestructures de transport públic dignes i competitives “que fins ara contribuixen més a la diàspora dels jóvens i els treballadors que a la creació d’oportunitats laborals al nostre territori”, afegix.

Per tot, presenten la moció, que es pot descarregar des del bloc de la Plataforma, i conviden “a tots els grups municipals a que vegen el que està passant a en l’àmbit ferroviari i que no es conformen amb el que tenim”, ha dit Bel.

Reunions en via morta

La Plataforma també ha fet una recriminació en explicar que les seues accions responen, en primer lloc, “a la manca d’interès de l’administració davant els intents de la Plataforma d‘organitzar diverses trobades per tal de transmetre les nostres propostes i queixes”. En este sentit ha comentat que la Delegació del Govern a les Terres de l’Ebre es va comprometre amb la PTD a intercedir per aconseguir una reunió amb el Conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila. També per organitzar una trobada amb els presidents dels quatre Consells Comarcals de les Terres de l’Ebre i alguns alcaldes del territori. “Fins al moment, no s’ha obtingut cap senyal que estes gestions estiguen avançant, per la qual cosa entenem que la comunicació bilateral amb l’administració es troba en via morta”, sosté la Plataforma.