S’inicia el procés de reparació dels llaüts del Pas de Barca de Flix

El pas de barca de Flix està format per dos llaüts tradicionals de principis del segle XX

Retirada d’un dels llaüts del pas de barca
Retirada d’un dels llaüts del pas de barca | Ajuntament de Flix
Aguaita.cat
18 de juliol del 2022
Actualitzat a les 10:46h
Les embarcacions del pasdebarca de Flix ja estan a les drassanesdeVinaròs per ser reparades després que ahir, 15 de juliol, es procedís a la seua extracció del riu. Les maniobres de retirada dels llaüts s’han produït set mesos després dels danys soferts durant una riuada que quasi l’enfonsa el desembre de 2021.

El procés d’extracció va consistir en tota una sèrie de maniobres costoses, donat que la retirada es va haver de fer de manera molt curosa i per fases, desmuntant l’embarcació dins el riu. El pas de barca està format per dosllaütstradicionals de principisdelsegleXX de divuit metres de llargada i vuit tones de pes cada un i un taulat de fusta que uneix les dues embarcacions. Així doncs, en una primera fase es va procedir a fer l’extracció del tensor del cable tractor i, a continuació, es va treure el taulat de deu tones de pes, una tasca molt dificultosa donades les grans dimensions de la superfície. Acte seguit, es van retirar els timons i els punts d’unió entre els dos llaüts i es van extreure les dues embarcacions de l’aigua carregant-les als vehicles de transport especial encarregats de transportar-les fins les drassanes de Vinaròs, lloc on es durà a terme la reparació total dels llaüts. La durada estimada de la reparació serà de tres mesos.

LaraBertran, regidoradeServeisMunicipals ha celebrat que finalment s’hagi pogut produir el trasllat dels llaüts a la drassana, ja que ha estat un procediment llarg que ha requerit la col·laboració i el finançament d’altres institucions davant la impossibilitat d’assumir l’integritat dels costos des del consistori. És per això que ha mostrat el seu agraïment a la DiputaciódeTarragona gràcies a la qual es podrà fer front a un assumpte sobrevingut d’un elevat cost, ja que la reparació total de les embarcacions suposaran un cost de dos-cents mil euros, cent mil dels quals seran assumits per la Diputació. “Cal preservar el nostre pas de barca ja que són els dos únics llaüts tradicionals que queden en totes les Terresdel’Ebre, la qual cosa li dona un valor afegit que cal posar en alça” ha conclòs la regidora.

El pas de barca de Flix s’ha constituït com un element patrimonial i històric que data de l’època medieval, tot i que els embarcadors existents es van construir l’any 1968. És per això que la seua preservació resulta de gran interès tan per institucions, associacions i per la pròpia gent del territori. A més, es tracta d’un dels tresdarrerspassosdebarca existents a Catalunya – els altres dos situats a Miravet i Garcia – i guarda la peculiaritat que els llaüts que el conformen són els únicstradicionalsdefusta que queden a les Terresdel’Ebre, els quals van ser comprats per l’AjuntamentdeFlix a la SocietatElectro-Química de Flix l’any 1945 que fins aleshores els havia utilitzat com a transport de carbó i pedra de calç.