Amarra al port de la Ràpita el primer creuer que arriba a la costa de l’Ebre

Ports de la Generalitat estima que l'impacte econòmic de cada vaixell és d'uns 10.000 euros, i enguany n'arribaran cinc | Després que dimecres passat el vent n'impedís l'arribada, els primers creueristes tenen el matí per conèixer la zona

S.B./ S.C.
16 de juliol del 2014
Star Flyer, de 110 metres d'eslora, amarrat al port
Star Flyer, de 110 metres d'eslora, amarrat al port | Sílvia Berbís
Star Flyer, de 110 metres d'eslora, amarrat al port Foto: Sílvia Berbís

El primer va girar cua pel vent, però a la segona ha estat la vençuda. El primer creuer en arribar a la costa de l’Ebre, l’Star Flyer, un veler de luxe de 110 metres d’eslora i 110 passatgers a bord (la seua capacitat és per a 170), provinent de les Balears i amb el port de València com a última escala, ha entrat sobre les vuit del matí poc a poc pel canal de navegació cap al port de Sant Carles de la Ràpita, on l’esperava un nodrit grup d’autoritats per donar la benvinguda a “una nova tipologia de turista”. Les previsions apunten que cada vaixell, i n’arribaran cinc este estiu, dixe uns 10.000 euros al territori, amb un total d’uns 800 visitants, de manera que es calcula una despesa estimada per cap de 60 euros.

Els creueristes, 115 en total, disposen del matí per conèixer la zona. Foto: S.B.

Els visitants, majoritàriament anglesos, suïssos, francesos i alemanys, observaven amb sorpresa el desplegament de mitjans de comunicació i polítics que els esperava al peu de l’escala per la que, progressivament, anaven abandonant l’embarcació després d’esmorzar. Tenien poc més de tres hores pel davant abans de retornar al vaixell, que salparà un cop hagen dinat, sobre les 3 de la tarda, en direcció a Maó. Onze dels viatgers havien decidit fer l’excursió en caiac que tenien proposada. La visita al delta, una altra de les alternatives que se’ls oferix, no ha estat entre les preferències d’este primer grup de creueristes. “Tenim previst donar una ullada a la ciutat, potser arribar a la platja... no havíem sentit parlar mai d’esta àrea”, comentava una turista alemanya recent acabada de desembarcar. “Anirem a la platja”, anunciava l’anglès John Huse. Només arribar, a la nau habilitada al moll d’entrada, tenien preparats mapes del delta, fulletons informatius dels principals atractius de la zona i també lots de productes típics, com ara arròs, licor d’arròs, oli, vi de la Terra Alta, sal produïda a les salines de la Trinitat...

La rebuda a la tripulació encapçalada pel capità polonès Mariusz. Foto: S.B.

“És la primera vegada que ens arriba un creuer i no tenim cap experiència sobre els seus efectes, però tot el comerç local i el sector del turisme i la restauració s’hi ha bolcat posant tota la il·lusió, i només per això paga la pena”, ha afirmat l’alcalde de la Ràpita, Joan Martin Masdeu, poc després de donar un present al capità a modus de benvinguda. El capità polonès Mariusz ha aprofitat per recordar que el vent va impedir la seua entrada dimecres passat i exposant les dificultats que té navegar amb un vler d'estes característiques: "Esperem estar aquí cada setmana. Aquest és un vaixell dificultós de manegar a qualsevol lloc, i requerix certes condicions... el vent ens agrada, però per navegar", ha bromejat.

Esta és una activitat complementària per a este municipi que ha d’ajudar a incentivar el sector turístic i l’economia a les Terres de l’Ebre”, ha assegurat Ports de la Generalitat. El secretari d’Infraestructures i Mobilitat i president de Ports de la Generalitat, Ricard Font, ha anunciat a més bones expectatives per al futur immediat: “Confirmem que per a l’any que ve seguirà l’activitat de creuers, perquè l’empresa començarà ja a vendre el port de la Ràpita com a escala de nou, i per al 2016 hi ha una nova companyia que s’ha interessat en explorar la possibilitat de vindre”, ha afirmat Font. CLIA Europe (Associació internacional de línies de creuers europees) recull en un informe l’aportació econòmica de la indústria de creuers a Europa. Així, l’estimació de l’impacte econòmic pel territori del Delta de l’Ebre d’este vaixell és d’uns 10.000 euros per escala, que és la despesa prevista dels passatgers en excursions, restauració, compres, transports i prestacions de serveis. També es calcula que en un port escala desembarca el 50% de la tripulació.

El port de Sant Carles de la Ràpita i la seva destinació turística es promouen en els fòrums del mercat creuerístic sota la marca Delta Ebre Port, amb la qual s’ha creat el web www.deltaebreport.com i s’han dissenyat materials divulgatius per promocionar el port, la ciutat, l’entorn natural del Delta, la cultura, la gastronomia, els esports i l’oci que s’oferix a les companyies de creuers i als seus passatgers. Això ha estat possible gràcies a un acord institucional en què participen Ports de la Generalitat, l’Ajuntament de Sant Carles de la Ràpita, el Patronat de Turisme Terres de l’Ebre i la Cambra de Comerç de Tortosa.


L'Star Flyer, enfilant el canal d'entrada per la badia dels Alfacs. Foto: S.B.

L’Star Flyer va iniciar el seu itinerari d’una setmana a Palma de Mallorca, amb escales a Formentera, Eivissa, València i Sant Carles de la Ràpita, Maó i Sóller. A la Ràpita, el vaixell tornarà el 23 i 30 de juliol i el 6 i 13 d’agost.

El veler Star Flyer de bandera maltesa té una eslora de 110 metres, una mànega de 15 metres, un calat de 5,7 metres de profunditat i un registre brut de 2.298 tones. Este vaixell pertany a la companyia Star Clippers que compta amb una flota de tres velers: Star Flyer i Star Clipper , tots dos de quatre pals, i el Royal Clipper de cinc pals. La companyia Star Clippers ofereix als passatgers un maridatge entre la tradició nàutica i les vacances de luxe. Estos velers intenten recrear els viatges que es feien en els tradicionals clippers fa cent cinquanta anys, però amb el confort, la modernitat i els serveis actuals. El preu base per cap per una setmana és d’uns 3.000 euros.