Esquerra Republicana presenta mocions per defensar el cànon de residus de Catalunya

L’aprovació de la nova llei de residus estatal podria afectar negativament el model de gestió català i el seu finançament

per Aguaita.cat, 17 de gener de 2022 a les 18:10 |
Paco Gas durant el parlament presenta mocions per defensar el cànon de residus de Catalunya | Cedida
Paco Gas, secretari de Transició Ecològica de la Federació de l’Ebre d’Esquerra Republicana, ha anunciat que els grups municipals republicans  presentaran mocions a tots els ajuntaments i consells comarcals en defensa del cànon  de residus de Catalunya, davant l’amenaça que comporta la “Ley de residuos y suelos contaminados para una economía circular” i que s’està tramitant al Congrés de Diputats.

“La moció demana que es blinde el cànon de residus català, el qual representa un model de fiscalitat ambiental positiu i fruït d’un gran consens polític i social a Catalunya. Si no es respecta llavors que els grups parlamentaris votin en contra de la seva aprovació a les Corts”. Ha dit.


Gas ha recordat que  “Catalunya va ser pionera en instaurar  fa dues dècades una fiscalitat ambiental que imposava un cànon sobre la disposició de residus, i del que se’n va derivar un cànon en l’àmbit dels residus municipals, un en l’àmbit dels residus de la construcció, i un en l’àmbit de residus industrials”. La importància i efectes del cànon s’han vist, segons Gas, per exemple en l’evolució del nivell de recollida selectiva, que ha passat del 30% de 2004, any d’inici de l’aplicació del cànon, al 46% actual.
“L’èxit dels cànons a Catalunya es deu a que el fet impositiu que grava és l’activitat d’eliminació; incentivant així un comportament més respectuós amb el medi ambient i establint mesures de minimització i de valorització material dels residus; i també, perquè el retorn finalista dels fons recaptats ha permès impulsar  la jerarquia de gestió de residus i el finançament de les infraestructures de la seua gestió”, ha afirmat.


Gas ha explicat que a “la moció demanem que els cànons que s’estableixin a la llei estatal només s’apliquin a aquells territoris que no disposin d’una eina fiscal amb les mateixes característiques per aquest concepte.  De moment l’impost tal com es planteja té una concepció diferent, i a diferència del català, no és de caràcter finalista”.

En aquesta mateixa línia ha advertit que “l’actual planificació de Catalunya té en consideració la previsió d’ingressos del cànon actual per poder executar les diferents actuacions programades, i per tant, la seva modificació produiria importants afectacions a la capacitat de les polítiques de gestió de residus”.

El dirigent republicà ha destacat que “el cànon català té un retorn directe a qui el paga, i d’aquí que s’hagin retornat 179 M€ als ens locals per finançar  infraestructures de gestió de residus municipals (tractament i valorització sobretot de les fraccions resta i FORM), mentre que la resta del recaptat, més de 450 M€, s’han destinat a equilibrar els costos de la gestió dels residus municipals afavorint així que la recollida selectiva d’aquests residus tingui un cost de gestió inferior al tractament de la fracció resta, i que aquesta sigui inferior al cost d’eliminació de la mateixa fracció resta”.

Pel que respecta a la recaptació del cànon de residus industrials i del cànon de residus de la construcció, és retornada completament als sectors afectats en forma de subvencions i actuacions específiques lligades a la prevenció de la generació i la valorització de residus, així com l’impuls de l’activitat econòmica.
La moció en el seu primer acord demana sumar-se al manifest impulsat per diferents institucions, entitats i personalitats en defensa del cànon de residus de Catalunya.

 

Participació