«Lo Carrilet», declarat Bé Cultural d'Interès Nacional

La màquina s'ubica actualment al parc municipal Teodor González de Tortosa

Les restes de la locomotora de
Les restes de la locomotora de | Sílvia Altadill
Aguaita.cat
09 de desembre del 2021
Actualitzat a les 19:16h
El DepartamentdeCulturadelaGeneralitatdeCatalunya ha declarat Culturald'InterèsNacional dos locomotoresdevapordefinalsdelsegleXIX, propietats dels Ajuntaments de Tortosa i Salou. En el cas de la màquina de Tortosa, es tracta de la locomotora de vapor 220T FESA 1 que es troba al parcmunicipalTeodorGonzález.

En canvi, la locomotora de vapor 020T RS 3 de Salou s'ubica a l'antiga estació de tren. Totes dues màquines es van construir a Anglaterra, a Leeds i Loughborugh respectivament. La Generalitat ha inclòs aquests elements patrimonials al registre de béns culturals juntament amb una trentena de locomotores, tramvies, cremalleres i ferrocarrils d'arreu de Catalunya.

La locomotora que actualment es conserva a Tortosa i va ser una de les màquines que unia la capital del Baix Ebre amb la resta del Deltadel'Ebre a través del FerrocarrildelaCava. L'empresa anglesa Hunslet Engine Co va construir-la l'any 1890. L'últim trajecte entre La Cava i Tortosa es va fer el 31 de desembre de 1967, mentre que la línia va ser clausurada definitivament l'any següent. A principis del 2015 l'Associació d'Amics del Ferrocarril va restaurar aquest patrimoni, que des de llavors està exposat al parc municipal Teodor González amb una placa que n'explica la història.

En el cas de Salou, la màquina va ser construïda l'any 1886 per The Falcon Engine Car Works Co. Ltd i va operar en la línia ferroviària de vuit quilòmetres que unia la localitat costanera amb Reus. A dia d'avui, la màquina es conserva juntament amb alguns vagons de passatgers a l'antiga estació del municipi, que recentment ha deixat de prestar servei.