Les telecomunicacions i serveis suspesos per la pandèmia motiven la majoria de reclamacions de l'Ebre a Consum

El 2020 els ebrencs van presentar un total de 983 reclamacions, un 6,29% menys respecte del 2019

Imatge d'una part de la nova torre de telecomunicacions.
Imatge d'una part de la nova torre de telecomunicacions. | Cedida
Redacció
06 de maig del 2021
Actualitzat a les 17:12h
La suspensió de serveis per la pandèmia de la Covid-19 ha esdevingut el motiu principal de les reclamacions i les consultes de consum al territori el 2020. Les reclamacions que ha gestionat el 2020 l’Agència Catalana del Consum (ACC), del Departament d’Empresa i Coneixement, han `baixat a les Terres de l'Ebre un 6,29% respecte del 2019, i han estat un total de 983. Per contra, les reclamacions han crescut respecte el 2019 a la majoria de les demarcacions territorials de Catalunya: a Girona, un 34%; a la Catalunya Central, un 22,6%; a Tarragona, un 17,64% i a Lleida, un 2,08%. El motiu principal d’este augment en general ha estat la suspensió de serveis provocada per les restriccions per fer front a la Covid-19, especialment en el sector dels transports, els viatges, els serveis sanitaris i les activitats d’oci, culturals o esportives. Les consultes ateses per l’ACC també han augmentat a Tarragona, Lleida, Girona, Catalunya Central i Alt Pirineu i Aran per incidències derivades de la crisi sanitària.

Estes són algunes de les xifres principals que recull el balanç d’actuacions de l’Agència Catalana del Consum el 2020, que analitza les accions que ha desenvolupat l’organisme en defensa de les persones consumidores a les demarcacions territorials de Tarragona, Girona, Lleida, la Catalunya Central, les Terres de l’Ebre i l’Alt Pirineu i Aran.

Del balanç s’extreu que les diverses mesures decretades des del 15 de març de 2020 per fer front a la pandèmia, com ara les restriccions en la mobilitat i, per tant, dels transports en general, així com el tancament d’hotels i allotjaments turístics; locals d’espectacles, instal·lacions culturals, artístiques, esportives i de lleure van afectar directament les persones consumidores. A més, esta situació excepcional ha afectat també el funcionament de l’ACC pel que fa a l’execució de processos administratius, l’emissió de laudes arbitrals o la realització de l’activitat inspectora.

A les Terres de l’Ebre, el de les 983 reclamacions presentades, un 27,1% són per incidències en els serveis de telecomunicacions i Internet i un 26,7% té relació amb la suspensió de serveis per la crisi de la Covid-19, és a dir, incidències en els transports i en serveis generals de consum, que inclou viatges, activitats d’oci i esportives, etc. El 17,4% de les reclamacions són per la compra de productes i un 15,4% per subministraments bàsics d’aigua, llum o gas.

Gairebé el 60% de les reclamacions resoltes per mediació o per laude arbitral

El 59,7% de les reclamacions gestionades a la demarcació durant el 2020 s’han resolt per acord de mediació (84%) o bé amb un laude arbitral (16%).

Les reclamacions resoltes per acord de mediació durant l’any passat disminuïxen un 5,76%, amb un total de 491 casos resolts. El 39,7% de les reclamacions resoltes per mediació fan referència a serveis de telefonia i Internet; un 20,3% tenen a veure amb la suspensió de serveis per la pandèmia –transports, viatges, activitats esportives, activitats culturals o d’oci, etc.– i el 17,5% per incidències en els subministraments de llum, aigua i gas.

En canvi, el nombre de laudes emesos el 2020 augmenta un 35,21%. La majoria de casos resolts per la via de l’arbitratge de consum són en el sector de les telecomunicacions (55,21%) i els subministraments d’aigua, llum i gas (38,54%), ja que ambdós sectors acumulen un nombre important d’empreses adherides al Sistema Arbitral de Consum.

2.574 consultes ateses, la majoria relacionades amb viatges, serveis immobiliaris o activitats culturals i d’oci

Durant el 2020 es van atendre 2.574 consultes a les Terres de l’Ebre, un 3,45% menys que l’any anterior. El 31,8% té relació amb viatges, transports, serveis immobiliaris, serveis sanitaris o activitats culturals i d’oci; el 25,6% sobre serveis de telefonia i Internet i el 16,2% relacionades amb els serveis de llum, gas i aigua.