Nous passejos marítims i més promoció de les activitats als ports ebrencs durant el 2018

Ports de la Generalitat ha invertit enguany un milió d'euros en les instal·lacions portuàries i fluvials ebrenques

Port industrial d'Alcanar.
Port industrial d'Alcanar. | Cedida
Redacció
27 de desembre del 2018
Actualitzat el 28 de desembre a les 9:37h
Al llarg de l’any 2018, l’empresa pública Ports de la Generalitat ha desenvolupat actuacions d’integració de les façanes portuàries i fluvials amb el territori, ha promogut les activitats comercial, nàutica i pesquera, ha treballat en el desenvolupament dels Plans especials de Deltebre i l’Ampolla, i ha invertit un milió d’euros en les instal·lacions portuàries i fluvials ebrenques.

La integració port-ciutat és una de les línies mestres del nou Pla de ports de Catalunya que impulsa la sinergia de les instal·lacions portuàries i les fluvials amb el territori. Aquest engranatge crea nous espais per a la ciutadania com ara zones de passeig, carrils bici, itineraris per a vianants i espais per realitzar activitats ciutadanes.  El gerent de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez Comes, explica que “la Generalitat inverteix en infraestructures, equipaments, serveis i integració port-ciutat, per impulsar els fronts portuaris i fluvials com a nous pols d’activitat i fer-los més accessibles i atractius”.
 

Embarcador de Tortosa. Foto: Cedida


Modernització de l’embarcador de Tortosa
Ports de la Generalitat és titular de quatre embarcadors fluvials a l’Ebre, situats a Tortosa, Amposta, Sant Jaume d’Enveja i Deltebre. Aquest any, l’Administració portuària ha fet les obres de modernització a l’embarcador de Tortosa, per promoure nous usos, potenciar la instal·lació com un nou pol d’activitat per a la pràctica d’esports nàutics i l’arribada de turisme, i donar continuïtat al passeig fluvial com un espai d’ús ciutadà. Les obres han suposat la construcció d’un nou moll, la  restitució de la rampa d’avarada i la renovació de la línia per atracar els vaixells que s’ha dotat d’equipaments nàutics. A més, l’esplanada s’ha urbanitzat i s’han fet noves canalitzacions per als serveis i l’enllumenat públic. Ports de la Generalitat ha signat convenis de col·laboració amb els ajuntaments d’Amposta, Sant Jaume d’Enveja, Deltebre i Tortosa (aquest any), a través dels quals la Generalitat continua sent el titular dels embarcadors i els ajuntaments passen a ser-ne els gestors.
 

Urbanització del passeig marítim de l'Ametlla de Mar. Foto: Cedida


Nous fronts portuaris a l’Ametlla de Mar i l’Ampolla
Actualment, Ports de la Generalitat està urbanitzant els passejos marítims de l’Ametlla de Mar i l’Ampolla  per posar en valor l’àmbit portuari i les façanes marítimes de les dues poblacions, potenciant el turisme i nous espais perquè la ciutadania pugui gaudir del port i de la mar. Les dues actuacions finalitzaran entre gener i febrer de 2019.

L’Ametlla de Mar. El projecte dona continuïtat al passeig marítim que envolta les instal·lacions portuàries des de la llotja de pescadors fins a la platja de l’Alguer, i  posa punt i final a la integració del port amb la vila. En el tram del passeig es restaura la calçada amb diferents tipologies de paviments per separar el trànsit rodat del pas de vianants. Per millorar la mobilitat, la vorera s’eixampla, es defineixen set passos per a vianants i es milloren els accessos.  Així mateix, s’adequa  la zona nord de la platja de l’Alguer, amb unes grades com un mirador al mar, amb zones verdes, parterres i arbrat, creant nous espais per a la ciutadania.
  
L’Ampolla. El projecte que s’està realitzant al front portuari de l’Ampolla comprèn la urbanització de dos espais: el passeig marítim i l’antic moll del contradic. La urbanització del passeig marítim comprèn un tram de 140 metres de longitud, que va de la plaça González Isla a la zona d’aparcament del Club Nàutic. També es millora la recollida de les aigües superficials del passeig cap a una nova xarxa d’aigües pluvials per evitar el desguàs en superfície. El moll de l’antic contradic separa el sector pesquer del sector esportiu i és un punt de referència per als ampolleros i ampolleres a la façana marítima. La urbanització reforça el seu caràcter ciutadà per donar major servei a les embarcacions pesqueres i millor cabuda al flux de vianants.
 

Port industrial d'Alcanar. Foto: Cedida


Promoció
La Generalitat ha dut a terme una campanya promocional per donar a conèixer al teixit industrial els ports comercials ebrencs de gestió directa i indirecta que són competència de la Generalitat, amb vídeos i catàlegs de les instal·lacions, entre els quals hi ha els ports de Sant Carles de la Ràpita i el port industrial d’Alcanar. Amb aquestes eines promocionals s’ha participat a les fires de Birmingham, Bremen i Barcelona.
 

Activitat promocional de Delta Ebre Port al Saló Nàutic de Barcelona. Foto: Cedida


L’activitat nàutica a les Terres de l’Ebre es distribueix entre cinc ports de gestió directa, l’Ametlla de Mar, l’Ampolla, Deltebre, Sant Carles de la Ràpita i les Cases d’Alcanar, i dos ports de gestió indirecta, Port Marina Sant Jordi i Port Calafat (l’Ametlla de Mar), amb una oferta nàutica en conjunt de 3.498 amarradors. Ports de la Generalitat promou els ports ebrencs de gestió directa amb l’Associació Catalana de Ports Esportius i Turístics (ACPET), en els principals fòrums del sector. A més, els xàrters nàutics es promouen amb la marca Delta Ebre Port, amb el port de la Ràpita com a port base, una ruta nord amb els ports de l’Ampolla, l’Ametlla i Calafat, una ruta sud amb el port de les Cases d’Alcanar i les illes Columbretes, i la seva connexió amb les Illes Balears. Amb l’activitat nàutica de les Terres de l’Ebre s’ha participat als salons nàutics de Barcelona, París, Düsseldorf, Southampton i Palma de Mallorca.
 

Flota pesquera de la Ràpita. Foto: Cedida

 
La pesca és un sector cabdal per al Govern de la Generalitat, un patrimoni que hem de saber valorar i preservar des de moltes vessants: econòmica, social, cultural i de sostenibilitat mediambiental. Els cinc ports pesquers de la costa de l’Ebre a l’Ametlla de Mar, l’Ampolla, Deltebre, Sant Carles de la Ràpita i les Cases d’Alcanar, les Confraries de pescadors catalanes, entre les quals hi ha les ebrenques, i la Direcció General de Pesca i Afers Marítims organitzen campanyes per promocionar el peix de proximitat que es comercialitza a les llotges del nostre litoral. L’objectiu és posar en valor el peix de la costa com a peix fresc i de qualitat, per fomentar el vincle entre els consumidors i el sector pesquer, amb un sistema d’etiquetatge que permeti el seu reconeixement. “Ports dona suport a les campanyes de promoció del peix fresc de la nostra costa, per la seva qualitat i la seva proximitat, de l’embarcació a la llotja i de la llotja als consumidors”, comenta el gerent de Ports.
 

Port de Deltebre. Foto: Cedida

  
Eines de planejament urbanístic
El Pla especial del port de Deltebre ja té l’aprovació inicial i un cop tingui l’aprovació definitiva, aquesta eina de planejament urbanístic ha de permetre ampliar la superfície del port per donar cabuda a 358 embarcacions, 321 embarcacions esportives i 37 embarcacions pesqueres. L’objectiu és donar resposta a la demanda actual de nous amarratges de pesca i de nàutica, augmentar la zona de serveis de reparació i manteniment per a les embarcacions i la zona de lleure i comercial. Gómez Comes  destaca que “aquesta eina convertirà el port fluvial de Deltebre en un motor econòmic de la zona, respectuós amb el medi ambient, que doni un valor afegit a un entorn tan privilegiat com és el delta de l’Ebre”.

Així mateix, la modificació del Pla especial del port de l’Ampolla permetrà dur a terme l’ampliació prevista en el Pla especial vigent.  Destaca el canvi d’ubicació de l’activitat del varador al final del dic de recer, alliberant espais públics per potenciar activitats que connectin millor el port amb el municipi. També es  reforça el foment de la vela, creant un accés directe a la platja de l’Arquitecte per impulsar la pràctica dels esports nàutics.