Jo mhe convertit en emprenedora totalment forçada, ho reconec, per la destrucció massiva de llocs de treball que ha patit i està patint el sector periodístic arreu i perquè no vull perdre el tren de la feina i menys encara aquí a les Terres de lEbre on per no aturar-se, no satura ni lEuromed.
Dit això, crec que forçats o no forçats és bo que hi hagi emprenedors i em va anar molt bé la conferència del coach Sergio Fernández que va servir per cloure la jornada dAmposta. Jo també era, i encara ho sóc una mica, escèptica amb tot això del coaching. Però subscric el 90% dels missatges que va llençar. Us apunto algunes frases lapidàries: Sha acabat el capitalisme i arriba el talentisme. Estem davant duna nova era. Mai hi hagut tantes oportunitats com fins ara. Sha acabat el treball tal com lenteníem, però arriben les oportunitats i els projectes. Sona bonic, però també és cert que sestan perdent molts drets laborals que teníem fins ara. Lemprenedor és el seu propi amo, però sovint a costelles de sacrificar molts daquests drets que han tardat segles en assolir-se. És pura reflexió.
I enmig daquest remolí de projectes emprenedors nhi ha de sorprenents, com el que han iniciat quatre joves emprenedors de Deltebre. Es diu Cultiva tu fe, una empresa que es dedica a la venta de terra i llavors de Natzaret. La fe en què et vagin bé les coses, en què tu pots aconseguir-ho, argumenta Josep Bertomeu, un dels socis. La idea va sorgir simplement duna pluja didees i Bertomeu va fer riure als presents al Fòrum dAmposta explicant com sen va anar a Israel aprofitant una missió comercial de la Cambra de Comerç de Reus juntament amb el comercial de Borges i el representant de la Hellow Kitty. Tot plegat una mica surrealista. Allà va fer cap primer a un garden de festucs, on va conèixer un jueu que tenia terra a Natzaret. Jo amb el meu anglès acaverat i el jueu que tampoc el parlava massa bé, no ens vam aconseguir entendre. Sort que, quan ja ho donava tot per perdut, a lhotel va topar amb un jueu argentí que, amb Messi pel mig, li va fer de traductor. Ara vénen caixes amb 500 grams de terra de Natzaret i llavors amb connotacions bíbliques: el magraner (Punica granatum), símbol de la fertilitat, el xiprès (Cupressus sempervivens), símbol de lespiritualitat, i la murta (Myrtus comunis) i lestepa (Cistus salvifolius) símbol de labundància. Ho fan via online a la seua pàgina web, però també en floristeries de Barcelona (a les Rambles i a lIlla Diagonal). I el seu objectiu a curt termini és tenir una floristeria a cadascuna de les capitals de província estatal i obrir-se mercat a Argentina i Mèxic. Cada caixa costa 49 euros amb despeses denviament incloses i el 5% del cost el destinen a finançar un projecte dagricultura sostenible al Perú. És emprenedoria solidària. A veure com els va. Ells han seguit els principis que marca la nova era: innovar i creure amb la seua idea. Com deia Sergio Fernández a la seua conferència han aconseguit resoldre un problema a un nombre determinat de persones: què li regalem a la mare, a làvia o a lembarassada i què siga original: terra santa en una caixeta. Evidentment els ateus no són clients potencials, però la catòlica continua sent una confessió amb nombrosos seguidors.