El Pacte de Berà exigix el desviament immediat dels camions de l'N-340

Els alcaldes remetran una carta exigint que s'implementen ja les mesures a la carretera per evitar més morts | Més d'un centenar de persones fan tres minuts de silenci per les víctimes mortals de l'accident d'este diumenge i l'Arboç declara tres dies de dol

Veïns de l'Arboç i els alcaldes del Pacte de Berà, este matí.
Veïns de l'Arboç i els alcaldes del Pacte de Berà, este matí. | ACN
Redacció
05 de febrer del 2018
Actualitzat a les 20:15h
Indignació a la demarcació perquè tres víctimes més se sumen al negre balanç amb què es pressiona al Ministeri de Foment perquè aplique les solucions pactades amb Territori per desviar el trànsit de camions de l'N-340 a l'AP-7. Els alcaldes del Pacte de Berà han signat, este dilluns, una carta que remetran al govern espanyol exigint "immediatament" l'aplicació d'un acord que s'havia d'haver aplicat a principis d'any.

Els alcaldes s'han concentrat, amb més d'un centenar de persones, a l'Ajuntament de l'Arboç, on s'han fet tres minuts de silenci per les dos dones i l'home que van perdre la vida, este diumenge, en un xoc frontal amb un camió. El municipi, on les víctimes eren molt conegudes, ha decretat tres dies de dol. Des de les Terres de l'Ebre, alcaldes se sumen a la petició a Foment però, com el moviment veïnal, van més enllà amb la reclamació de la gratuïtat total de l'AP-7, el desdoblament de l'N-340 i el tercer carril de l'AP-7.

Emocionat, i entre llàgrimes, l'alcalde de l'Arboç, Joan Sans, ha transmès la tristesa que compartixen tots els veïns del municipi per haver de lamentar la mort de tres veïns amb la "indignació" de pensar que s'hauria pogut evitar. "Estem tristos. L'Arboç està tocat", ha apuntat Sans. El consistori ha decretat tres dies de dol i ja s'ha anunciat una moció, que es pactarà amb tots els grups municipals, per exigir al Ministeri de Foment l'aplicació de la mesura per desviar els camions de l'N-340 però també per reclamar una reunió urgent on tornar a posar sobre la taula la petició del municipi perquè es desviï la carretera nacional i deixi de travessar el poble.

Per la seua banda, l'alcalde del Vendrell i portaveu dels alcaldes del Pacte de Berà, Martí Carnicer, ha explicat que remetran immediatament una carta al Ministeri per "exigir solucions" i també explicacions sobre la tardança en l'aplicació d'un acord que ja tenia el vistiplau de totes les parts perquè s'apliqués l'1 de gener. "El més lamentable de la situació viscuda és que estem parlant d'un problema que tenia solució i acord, i que la demora en la seva aplicació és la que ha provocat l'accident", ha criticat Carnicer. "L'actuació s'ha de fer ràpida i sense massa dificultats perquè estava tot apunt i només calia superar alguna trava administrativa però els mecanismes de l'Estat i la Generalitat han d'estar preparats per superar aquestes traves i aplicar l'acord de manera immediata i ràpida", ha afegit.

També la presidenta del Consell Comarcal Baix Penedès, Eva Serramià, ha qüestionat que un acord "que estava tancat" es retarde amb "excuses" sobre la falta d'informes mentre tres persones més de la comarca han perdut la vida a l'N-340. "No entenem que un govern que rescata autopistes per on no passa ningú, no sigui capaç d'aplicar una mesura acordada i a punt d'implementar-se. Estem molt indignats, dolguts i tristos i reclamem aquesta solució immediata per deixar de tenir víctimes", ha defensat Serramià.

Mateix suport des de l'Ebre

A les Terres de l'Ebre els alcaldes també han demanat celeritat per al desviament bonificat dels camions, una mesura que accepten com a "provisional" per descongestionar i descol·lapsar la via, però han insistit en el fet que la solució definitiva als problemes de l'N-340 passa per "la gratuïtat total de l'AP-7". Com ha apuntat l'alcalde d'Amposta, Adam Tomàs, esta fórmula aplicada a l'N-II de Girona s'ha acceptat "com a pas intermedi" per una "via sobresaturada que no respon a les necessitats reals del trànsit que hi passa". Per a Tomàs, resulta "de ciència-ficció" que l'estat espanyol no implemente la mesura com s'havia pactat mentre "continua morint gent a les carreteres del Camp de Tarragona i l'Ebre". "L'Estat seguix apostant per salvar les concessionàries i posa els seus interessos per davant dels administrats", ha criticat.

També el portaveu de la plataforma veïnal 'Prou! AP-7 gratuïta ja!', Llorenç Navarro, ha demanat que els batlles deixen de reclamar "mínims" i vagen "a màxims" i que es reclame l'aixecament de peatges per a tothom. Navarro ha insistit que les mesures que proposa Foment no serviran sense un tercer carril de l'AP-7, necessari per assumir el trànsit que hi haurà amb el desviament de camions.

Des del moviment veïnal tampoc renuncien al desdoblament de la 340, amb el qual defensen que es podrien evitar els xocs frontals, que acostumen a ser mortals. "Quan algú envaïx el teu carril, com només en tens un, no tens salvació, la mort és pràcticament segura. El 80% dels morts són per xocs frontals evitables amb una via de més d'un carril", ha defensat el portaveu. Des del moviment veïnal han lamentat la mort de tres persones més a la carretera. "Eestes morts no són una xifra més, ens fan molt mal i insistim en el fet que l'AP-7 ja hauria de ser gratuïta com ho és en altres punts de l'Estat", ha defensat Navarro.