El Govern de la Generalitat ha habilitat una línia d'ajuts de 4 milions d'euros per a empreses i cooperatives afectades per fenòmens climàtics adversos durant els anys 2024 i 2025. El conseller d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Òscar Ordeig, ha animat les entitats del sector agroalimentari que van patir danys a acollir-s'hi i s'ha compromès, específicament, a obrir una futura línia que permeti cobrir els danys causats pels recents aiguats al Baix Ebre i Montsià.
Els ajuts, destinats perquè les empreses agroalimentàries puguin recuperar la seua activitat, van ser publicats este passat dimarts al DOGC. Sobre el paper, han de permetre compensar parcialment les pèrdues de facturació patides arran dels fenòmens adversos, especialment temporals i danes, contribuint a preservar la seua activitat econòmica, l'ocupació que generen i la seua contribució a mantenir l'arrelament territorial.
La convocatòria, amb 4 milions d'euros en total, preveu ajuts de fins a 300.000 euros per beneficiari. Les sol·licituds s'hauran de presentar en el termini de quinze dies comptant a partir de l'endemà de la publicació oficial, és a dir, a partir de dimecres. Com a requisit, les entitats afectades que vulguin concórrer han d'haver registrat una pèrdua mínima del 30% del valor de comercialització de les produccions afectades respecte a la mitjana de les cinc campanyes anteriors.
S'atorgaran en règim de concurrència competitiva. Així, en el cas que les sol·licituds superin el pressupost disponible es prioritzaran organitzacions de productors i les seues associacions, cooperatives, SAT i empreses majorment participades per estes entitats. També tindran prioritat les societats vinculades a la transformació i processament de l'avellana que acreditin reducció superior al 50% del valor de comercialització.
Ordeig ha explicat que esta nova línia es "complementa" amb les ja atorgades anteriorment per a este tipus de situacions. També ha anunciat que el Departament treballa, "un cop analitzades totes les afectacions als cultius per aquests aiguats", per publicar una "nova línia d'ajuts" destinada a pal·liar els danys ocasionats al sector pel temporal de fa deu dies.
Precisament, Ordeig ha fet l'anunci durant una visita a infraestructures de regadiu i camps de conreu afectats per aquest últim episodi als termes de Xerta i Aldover. "Sobretot, ara, el més important era fer les actuacions més urgents, garantir que els regs funcionen correctament, que els accessos estan oberts i si algun agricultor té alguna urgència que podem de resoldre, quantificar els danys als conreus i poder ajudar", ha assegurat.
Segons ha afegit, estes mesures s'afegeixen als ajuts extraordinaris que es negocien en el marc de la Taula Agrària per la davallada de preus i la incidència de la sequera així com altres fenòmens climàtics.
Treballs d'emergència
De moment, Forestal Catalana, empresa adscrita al Departament, ha executat terme treballs d’emergència al Montsià i al Baix Ebre en espais i infraestructures afectats pels aiguats. Al Montsià, les actuacions s’han centrat en la reparació de camins d’accés a explotacions ramaderes i nuclis habitats de Masdenverge, la Galera i Ulldecona, alguns dels quals havien quedat intransitables o havien deixat veïns aïllats. També s’han netejat carrers i espais municipals de Santa Bàrbara i Ulldecona, afectats per l’acumulació de fang i restes vegetals, i s’ha extret aigua de zones inundades.
Al Baix Ebre, els treballs han permès reparar camins malmesos i recuperar accessos a nuclis habitats i explotacions ramaderes de Tortosa, Vinallop, Aldover i Xerta, alguns dels quals havien quedat tallats per esllavissades. També s’han dut a terme tasques de bombament d’aigua en edificis i espais municipals de Tortosa i Roquetes, neteja de carrers i edificis afectats per les inundacions i retirada d’arbres i restes vegetals arrossegats per l’aigua. Entre les actuacions hi ha la recuperació del camí d’accés al dipòsit municipal d’aigua de Xerta, que ha permès facilitar l’arribada dels mitjans necessaris per garantir el subministrament al municipi.

