Cada mes de juliol, el festival Proto-fest porta al nucli antic de Tortosa músiques inèdites de compositors vinculats a les Terres de l'Ebre i tota la seua àrea d'influència. I seguint amb esta inèrcia, dissabte 29 de novembre a les 20.00 h, el festival surt del seu calendari habitual per oferir un únic concert i gratuït, que combinarà recerca històrica i qualitat interpretativa, i posarà en diàleg dos dels centres musicals més importants de la Corona d’Aragó del segle XVIII: les catedrals de Tortosa i València.
Serà un gran concert a la nau central de la Catedral de Tortosa amb la participació de l’Orfeó Universitari de València i l’Orquestra de Cambra de Tortosa (OCTO), que sota la direcció orquestral de Ricardo Forner i la direcció coral de Francesc Valldecabres, interpretaran dues peces d’especial rellevància per al patrimoni musical català i valencià del segle XVIII.
D’una banda, el Regina Celi del mestre de capella de la Catedral de Tortosa Valero Moreno Polo (1714–1780), una obra recuperada recentment de l’Arxiu Capitular de Tortosa pel musicòleg David Matheu, que es presentarà en estrena moderna durant el concert; de l’altra, el públic podrà gaudir del Dixit Dominus del mestre de capella de la Catedral de València Francesc Morera i Cots (1731–1793), natural de Sant Mateu.
El programa també inclourà la Missa en fa major BWV 233 i el Motet BWV 1149 de Johann Sebastian Bach.
Hi participaran com a solistes vocals la soprano Cecília Aymí, la mezzosoprano Marina Rodríguez-Cusí i el baix-baríton Ferran Albrich, tres veus ben conegudes a casa nostra en l’àmbit de la música antiga i l’òpera. Catalunya Música enregistrarà el concert.
