opinió

Lo cotxe elèctric és la solució?

«És cert que el cotxe elèctric no genera emissions de CO2 directament, però sí que en genera l'electricitat amb què s'alimenta. Aquesta mesura no reduirà el suficient el CO2 mentre hi hagi centrals tèrmiques que generin electricitat cremant combustibles fòssils»

per Àlex de la Guia, Móra d'Ebre, 3 de desembre de 2018 a les 11:44 |
Últimament es parla molt dels vehicles elèctrics com a solució a la contaminació que generen els cotxes de gasolina i dièsel.

El 13 de novembre el govern espanyol va comunicar que volia prohibir la venda de cotxes dièsel, gasolina i híbrids. Aquesta mesura la vol prendre per reduir les emissions de CO2 als nuclis urbans. Però aquesta mesura és realment efectiva? El millor per acabar amb la contaminació és prohibir els vehicles que no siguin elèctrics?


És cert que el cotxe elèctric no genera emissions de CO2 directament, però sí que en genera l'electricitat amb què s'alimenta. Aquesta mesura no reduirà el suficient el CO2 mentre hi hagi centrals tèrmiques que generin electricitat cremant combustibles fòssils com el gas o el carbó. D'altra banda, el CO2 no és l'única emissió dels automòbils: es calcula que actualment entre el 30 i el 40% de les emissions generades pels vehicles són fragments dels pneumàtics, dels frens i del paviment. S'està treballant per millorar la tecnologia i reduir aquestes emissions?

Els automòbils elèctrics tenen altres inconvenients i contradiccions ambientals. Les centrals tèrmiques no són l'única forma de generar electricitat, també hi ha centrals nuclears: què haurem de fer? Construir noves centrals nuclears per reduir el CO2? Les centrals nuclears no generen emissions de CO2, com les tèrmiques, però sí que generen uns residus altament radioactius, impossibles de reutilitzar i que no es poden tractar, has d'esperar milers d'anys perquè perdin força i deixin de ser radioactius. Això és el que volem? Omplir el país de centrals i cementiris nuclears?

Potser utilitzarem energies renovables. Que si ho segueixen gestionant com fins ara evitarem generar CO2 i residus nuclears però trinxarem el territori. A la Terra Alta actualment hi ha més de 180 aerogeneradors i segons els plans n'hi haurà 120 més. Si seguim per aquest camí tota la Terra Alta -i altres comarques de Catalunya- acabaran repletes de molins.

Però aquests no són els únics problemes dels vehicles elèctrics. Fins ara el combustible s'emmagatzemava als dipòsits; a partir d'ara no hi hauria cap dipòsit, l'electricitat s'emmagatzemaria a unes grans bateries que porten els cotxes. Aquestes bateries estan fetes d'àcids tòxics i minerals. L'obtenció dels minerals té un alt preu social i ambiental. Aquests minerals (com el cobalt, el níquel o el coure) generalment s'obtenen de països en vies de desenvolupament, on les condicions laborals són precàries, amb sous molt baixos i sense mesures de prevenció laboral; unint aquests problemes socials amb els problemes ambientals d'aquestes mines i l'alta quantitat d'emissions de gasos d'efecte hivernacle que es generen en fondre i refinar aquests metalls, en especial el níquel que també genera gasos tòxics.


Veient tot això potser és contraproduent fer el salt dels vehicles actuals als elèctrics, en especial pels problemes que generen les bateries i l'obtenció de l'electricitat. Però no és del tot dolent, però se n’ha de fer una bona planificació i no començar la casa per la teulada, cosa que sol passar a l'estat espanyol.

Abans d'aplicar aquest pla, primer ha d'haver-hi un consens polític, per evitar que el següent govern no canviï els plans; segon, s'ha de parlar amb les elèctriques i les empreses automobilístiques per millorar les tecnologies d'obtenció i d'emmagatzematge de l'electricitat, per reduir els problemes que comporten i reduir realment els residus i emissions dels gasos que generen l'efecte hivernacle; tercer, s'ha de fer una bona planificació dels tempos del pla consensuat amb les automobilístiques per afectar el menys possible als treballadors de les fàbriques, els concessionaris i tallers mecànics.

Però potser el més intel·ligent de tot seria que les institucions invertissin, de veritat, en infraestructures i milloressin els serveis de transport públic, així no farien falta els vehicles privats. O podrien ajudar als consumidors a què s'autoabasteixin l'electricitat amb plaques solars o aerogeneradors domèstics. I si no volen fer res d'això, existeix un motor que soluciona la gran part d'aquests problemes: el vehicle amb motor d'hidrogen. 

El Motor d'hidrogen és difícil que algun dia sigui una realitat massiva: obtenir l'hidrogen és fàcil i el preu seria molt més baix que el de la gasolina o l'electricitat, i això a les grans elèctriques i petrolieres no els hi interessa.

De totes formes no us preocupeu. Té pinta que serà una altra proposta del PSOE per quedar bé i que no s'acabarà aplicant.

 

Àlex de la Guia
Jove de Móra d'Ebre, un dels impulsors del projecte "Generació #LoRiuÉsVida", tècnic superior en química ambiental. Implicat en les reivindicacions del territori, en especial contra el cementiri nuclear i el transvasament de l'Ebre. Actualment, també és membre de la Plataforma Ribera Digna. Exportaveu de les Joventuts d'Esquerra Republicana Terres de l'Ebre i regidor d'ERC a Móra d'Ebre. Tècnic de suport associatiu a Òmnium Cultural Terres de l'Ebre.
06/05/2019

Almatret i l'Ebre també han de decidir

02/04/2019

​Ara que ja hem celebrat els 18 anys...

04/03/2019

La força de seguir

05/02/2019

Lluitar contra l'abocador per defensar les Terres de l'Ebre

07/01/2019

Els diners fàcils no ho són tot, al contrari: són res!

03/12/2018

Lo cotxe elèctric és la solució?

05/11/2018

Defensar els Pirineus per salvar el Delta

02/10/2018

18 anys de PDE, 18 anys d'orgull ebrenc

Participació