Acaben les obres de recuperació ambiental del port natural de l'Estany de l'Ametlla de Mar

És el primer projecte que Territori impulsa dins del programa europeu per restablir l’equilibri en indrets afectats per l’activitat humana

Pla obert del port de l'Estany de l'Ametlla de Mar després de les obres de recuperació ambiental.
Pla obert del port de l'Estany de l'Ametlla de Mar després de les obres de recuperació ambiental. | Cedida
Redacció
01 d'agost del 2017
Actualitzat a les 10:20h
El Departament de Territori i Sostenibilitat ja ha finalitzat les obres de recuperació ambiental del port natural de l’Estany a l’Ametlla de Mar. Este és el primer gran projecte d’infraestructura verda que el Govern impulsa en el marc del programa europeu que té per objectiu restituir l’equilibri ambiental d’indrets afectats per l’activitat humana. Les obres, que van començar el gener, han comptat amb una inversió de 293.000 euros finançada per la Unió Europea amb els programes Horizon 2020, LIFE i FEDE. Les obres han inclòs la neteja del fons marí -amb la retirada d’embarcacions o sistemes d’amarratges-, la demolició i restauració d’edificacions i la millora d’accessos i senyalització.

El port natural de l’Estany és un indret singular del litoral de l’Ametlla de Mar, utilitzat durant anys per a l’amarratge de petites embarcacions fins a la construcció de l’actual port pesquer i nàutic. Les obres han permès recuperar este espai i dignificar-lo, després d’anys en desús. A la tardor, quan la climatologia siga més favorable, es procedirà a la plantació de vegetació al perímetre del port per complementar l’actuació. La recuperació ambiental del port natural de l’Estany ha permès la neteja i millora de 2 hectàrees de superfície aproximadament, integrada dins del Pla d’Espais d’Interès Natural de Catalunya (PEIN) i la Xarxa Natura 2000.

Amb la neteja del fons marí s’han retirat 15 embarcacions enfonsades i s’han extret quatre tones de ferros i metalls, 10m3 de formigó i uns 200 pneumàtics i altres residus. També s’ha retirat l’escullera que representava un moll artificial al port. Els amarratges més antics s’han conservat pel seu valor patrimonial. També s’han instal·lat quatre boies de fondeig ecològic per a l’amarratge d’embarcacions petites.

D’altra banda, com a millora paisatgística i per raons de seguretat, s’ha enderrocat l’edifici ubicat a la punta de l’Estany i s’han recuperat dues edificacions més, fent de nou el revestiment i substituint-ne les portes i finestres. El ferm malmès del vial d’accés s’ha eliminat per millorar la permeabilitat del sòl, s’ha millorar el gual existent i s’ha instal·lat una nova senyalització d’usos. També s’ha reforçat l’escullera per estabilitzar el vial d’accés i s’ha instal·lat un cordó de punta a punta de la platja per recuperar la sorra i limitar la zona d’aparcament i el vial.

La plataforma del dic del port s’ha millorat amb la construcció d’una llosa de formigó i reforçant l’exterior amb escullera recuperada. Pel que fa a la llacuna, s’han instal·lat dos piezòmetres pel control de qualitat de les aigües i dels nivells de salinitat de la llacuna recuperada. Finalment, s’ha esbrossat el camí GR-92 per donar-li continuïtat i s’ha construït un pas sec amb roques que permeten travessar la zona humida. També s’han eliminat espècies vegetals invasores, sobretot Myporum Laetum (sempreverd), Àloe vera i Agave americana (atzavara).