art litúrgic

Tortosa recupera el desconegut retaule barroc de les santes Càndia i Còrdula, restaurat per l'Escola d'Art

L'emblemàtica peça, fragmentada i oculta durant dècades, torna amb caràcter permanent a la Catedral, on aquest dijous s'ha presentat a la ciutadania

, Tortosa | 14/07/2017 a les 08:02h
Arxivat a: Patrimoni, Josep Poblet, Ferran Bel, Diputació de Tarragona, Escola d'Art i Disseny, Còrdula, Càndia, Enrique Benavent, catedral, Tortosa
La presentació pública del recuperat retaule de les santes Càndia i Còrdula s'ha dut a terme este dijous al vespre. | Amador Gisbert
Aquesta notícia es va publicar originalment el 14/07/2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El retaule barroc de les santes Càndia i Còrdula, copatrones de Tortosa, torna a lluir en un lloc destacat de la Catedral de Santa Maria després d'haver estar durant dècades fragmentat en 33 peces i emmagatzemat en unes dependències annexes del temple. El conjunt escultòric, de 5 metres d'amplada per 7 d'alçada, ha estat restaurat pels professionals dels Tallers de conservació i restauració de béns culturals de l'Escola d'Art de la Diputació a Tortosa. En les últimes setmanes ha estat muntat a la capella de l'Esperit Sant de l'absis de la Catedral, una operació també finançada per la Diputació. El retaule s'hi quedara indefinidament, i permetrà gaudir de l'únic exponent de l'art barroc classicista de les Terres de l'Ebre i d'un element emblemàtic del patrimoni artístic tortosí, desconegut per a la majoria.

La presentació pública del recuperat retaule de les santes Càndia i Còrdula s'ha dut a terme este dijous al vespre, en un acte a la Catedral en què han participat el president de la Diputació, Josep Poblet; el bisbe de Tortosa, Enrique Benavent; l'alcalde de la ciutat, Ferran Bel, i el degà del Capítol Catedral, José-Luis Arín, entre altres representants de la Diputació i de les institucions tortosines. El president de la Diputació ha destacat el talent dels professionals de l'Escola d'Art de la Diputació a Tortosa en el procés de restauració., en la qual s'han invertit 30.000 hores. El cost global de tot el procés que ha permès recuperar l'emblemàtic retaule tortosí arriba als 450.000 euros.

La ciutadania ja va poder veure un fragment del retaule l'exposició 'Or i color al segle XVII', que es va dur a terme a l'Escola d'Art de la Diputació després de la restauració de la peça. Ara ja se'n podrà gaudir en la seua totalitat, ja que s'han refet elements que hi faltaven. El muntatge ha estat l’última fase del projecte de conservació i restauració que ha de garantir la salvaguarda d’una obra monumental de caràcter litúrgic i cultural d’època barroca. Amb esta actuació, la Diputació ha contribuït a recuperar, conservar, difondre i posar en valor el patrimoni cultural de les Terres de l'Ebre i del Camp de Tarragona, d’acord amb les línies estratègiques de la institució.

El més antic del seu estil

Les santes Càndia i Còrdula han estat objecte de gran devoció a la ciutat de Tortosa al llarg dels segles, especialment la primera, que va tindre capella i confraria pròpia al segle XVI. La santa tenia fama de guarir malalties i pal·liar calamitats públiques, com sequeres i inundacions per les crescudes del riu Ebre. Totes dos santes també estan representades al cadirat de fusta de la Catedral i en una façana del temple.

Pel que fa al retaule, d'estil barroc classicista (té característiques renaixentistes i barroques), va ser encarregat el 1668 i construït el 1671, si bé se'n desconeix l'autoria. El que sí que se sap és que és el més antic dels set que conformen el conjunt barroc de la catedral, i també que és l'únic exemple de barroc classicista de les Terres de l'Ebre. La imatge central en relleu del cos principal representa a santa Càndia i als laterals s’hi troben els relleus de santa Còrdula (a la dreta) i santa Úrsula (a l'esquerra). L’àtic està presidit pel relleu de mig cos de Crist. Tècnicament, l’or brunyit ocupa gran part de la superfície del retaule, realitzat mitjançant la tècnica tradicional del daurat a l’aigua sobre bol vermell. 

Diferents ubicacions al llarg de la història

La primera ubicació del retaule va ser la capella del claustre anomenada de santa Càndia. Al segle XIX, quan es va construir l’actual capella del Santíssim, les capelles del claustre de la Catedral van desaparèixer i el retaule de les copatrones de Tortosa es va traslladar a una capella absidal. Després es va desmuntar i guardar en unes dependències annexes (es desconeix el motiu del seu desballestament i l'època concreta en què es va produir).

El retaule va patir diversos trasllats i manipulacions desafortunades, i el fet d'haver estat desmuntat durant molt anys va propiciar la pèrdua d’alguns elements, com el basament, la mesa de l’altar, el plafó en relleu del cos superior i diversos elements decoratius, i això també va contribuir a la resta d'alteracions. En general, les 33 peces conservades presentaven un estat de conservació dolent.

Una restauració complexa

Els processos de conservació i restauració d'esta gran peça han estat llargs per la complexitat de l’obra i el gran nombre de peces. Els treballs efectuats als Tallers de conservació i restauració de béns culturals de l'Escola d'Art de la Diputació a Tortosa han permès l'eliminació dels insectes xilòfags, la consolidació de la fusta, la neteja de tot el conjunt, la retirada d'elements afegits en èpoques posteriors, la reconstrucció de fragments que faltaven i el retoc pictòric de la policromia perduda, entre altres actuacions.

L’última fase de recuperació i conservació del retaule de les santes Càndia i Còrdula ha estat el seu muntatge a la capella absidal de l’Esperit Sant de la Catedral de Tortosa. Aquest és el punt final, la cloenda de tot el procés. És el resultat de l’esforç i el treball d'un equip pluridisciplinari.

COMENTARIS

...
Anònim, 14/07/2017 a les 10:51
+1
-0
Bonic, bonic, ara bé, cada cop menys gent a les esglésies.
al anónimo de les 10:51del 14 de Juliol...
Anònim de Alberto Beltrán Rodríguez, 16/07/2017 a les 01:45
+0
-2
...estos establecimientos terminaran como salas museísticas, si no se adora al Creador se admirara el talento creador humano... dicen que el hombre esta hecho a semejanza de Dios...

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Un dels forats en una finestra, i en una pared, amb la porta oberta on s'observen altres desperfectes. | Cedides
01/01/1970
Els lladres han trencat vidres, han fet forats a la paret, han rebentat guarda-robes i dos màquines de vending per endur-se la recaptació
El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, atenent els mitjans de comunicació aquest dimarts | ACN
01/01/1970
El ministre reunix els alcaldes del Pacte de Berà, que demanen "resoldre el problema" i aparcar els retrets sobre l'incompliment de l'1 de gener
Imatge d'arxiu d'un cotxe dels Mossos. | Josep M. Montaner
01/01/1970
Els arrestats acumulen fins a 14 antecedents policials per delictes contra el patrimoni
Imatge de l'exterior del taller mecànic no autoritzat, ubicat en terreny rural a Alcanar. | Cedida
La Rambla, pocs dies després de l'atemptat | Albert Alemany
01/01/1970
Els tres arrestats estan directament relacionats amb Driss Oukabir, que es troba actualment a la presó
La base del monument franquista, amb els cartells pro independència. | (@VictorSorribes)
01/01/1970
La base del monument ha aparegut esta matinada amb diversos cartells enganxats, on diu 'Hola Europa' i 'Hola República'
Núria Rodríguez (CUP Tortosa), Eduardo Cáliz, membre del secretariat nacional i Anna Gabriel , diputada de la CUP. | Sofia Cabanes
01/01/1970
La diputada de la CUP, Anna Gabriel, refusa la proposta de Podemos per paticipar en una assemblea de càrrecs electes estatal per facilitar una solució acordada | Convida la formació de Pablo Iglesias a "defensar les urnes" i demanar a Ferran Bel la retirada del monument
01/01/1970
La va realitzar dissabte una persona que hi va arribar amb caiac | La pintada va ser borrada unes hores més tard | La Comissió per la retirada dels Símbols Franquistes ha emès un comunicat expressant el seu suport a l'acció contrària al monument
Pilar Poy, fent fotografies preparant el nou blog que estrenarà a l'aguaita.cat. | Cedida
01/01/1970
"Menja't l'Ebre" és el nom del nou espai de cuina que signa la periodista ebrenca