AIGUA

La CHE diu que projecte por portar aigua de Rialb «no pot incloure transvasaments interns»

L'organisme assegura que només té en tràmit la concessió d'aigua d'abastament del Segarra-Garrigues amb el projecte de 2008

per Redacció, 23 de març de 2017 a les 09:27 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 23 de març de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La Confederació Hidrogràfica de l'Ebre (CHE), només està tramitant un expedient sobre la sol·licitud d'una concessió per a l'abastiment en alta des del canal Segarra-Garrigues, en base a un projecte presentat al 2008 per l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA). En este sentit i en relació a este projecte, l'organisme assegura que no s'ha comunicat oficialment cap modificació o ampliació per part de l'ACA. Així, afegeix en relació al projecte de la portada d'aigua de Rialb que ha tancat la Generalitat per abastir 32 municipis de la Segarra, l'Urgell, la Conca de Barberà i l'Anoia, que hauria de resoldre's pel Ministeri d'Agricultura.

Segons la CHE els plans hidrològics de conca no poden incloure transvasaments interns com el que creu que vol portar a terme el Govern amb la portada d'aigua del Segre en este cas cap conques internes que no són de l'Ebre.


Segons la CHE, el projecte de 2008 redactat per l'ACA estava definit per a 43 municipis, entre els quals s'inclouen Forés, Montmaneu, Les Piles i Santa Coloma de Queralt, amb una població total de 3.100 persones, que tenen els termes municipals compartits entre la conca de l'Ebre i les conques internes de Catalunya. El projecte planteja que prenguen cabals del Segarra-Garrigues, amb un màxim de 0,62 hectòmetres cúbics a l'any.

L'abastament a estos quatre municipis es va definir com a ''transferència de petita quantitat'' segons la Llei de Pla Hidrològic Nacional (PHN). Per este motiu, després de demanar l'informe perceptiu a Aragó es va autoritzar la transferència d'interconques per resolució ministerial a l'octubre de 2010.

La CHE assenyala que l'Organisme de conca és competent en la tramitació de concessions dins del seu àmbit territorial, i que les decisions sobre transferències entre diferents demarcacions queden condicionades a la Llei del Pla Hidrològic. És per això, que recorda que l'autorització de la transferència integrada al seu moment en l'expedient de concessió només es refereix als quatre municipis assenyalats anteriorment i que qualsevol modificació o ampliació dels mateixos, queda sense l'empara de la resolució ministerial. 

La CHE assegura que fins ara, no ha tingut lloc cap comunicat per part de l'ACA, ni cap modificació del projecte, però ha remarcat que si té lloc, incrementant la transferència d'aigua autoritzada actualment, ''implicaria la no vigència de la resolució de 2010''.


L'abastament i la seua demanda estan recollits al Pla Hidrològic de la demarcació de l'Ebre però no s'hi inclou cap referència al Pla de les conques internes de Catalunya, segons la CHE. A més a més, l'organisme remarca que els plans hidrològics de conca, en qualsevol cas, no poden incloure transvasaments entre diferents conques. 

La CHE es remet a antecedents històric per justificar la seua posició i recorda que l'expedient per a la concessió es va obrir l'any 1995 a demanda dels consells comarcals de la Segarra i l'Urgell, referint-se a la reserva d'aigua d'abastament des de l'embassament de Rialb. Així mateix, apunta que l'expedient de concessió es va reactivar pels demandants l'any 2011, després que es fessen els passos en la definició de l'actuació d'abastament, ampliant a més a més l'àmbit de la sol·licitud i incorporant a tots els futurs usuaris.
 

 

Participació