L'Euromed comença a atendre les TE per primera vegada en vint anys

El territori celebra, gairebé com a històric, el primer dia d'aturada dels convois a l'Ebre, rebent el conseller Rull, que hi ha viatjat des de Barcelona | La Generalitat aporta 1,8 milion d'euros en total per bonificar el servei, de manera que els usuaris poden cobrir el trajecte l'Aldea-BCN en 1'40'' hores per 12 euros | Amb tot, encara no es pot comprar el bitllet bonificat per viatjar a Tarragona ni es dóna servei cap al sud

El conseller Rull, i el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, en el primer Euromed provinent de BCN amb aturada a l'Aldea.
El conseller Rull, i el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, en el primer Euromed provinent de BCN amb aturada a l'Aldea. | Sílvia Berbís
Sílvia Berbís
12 de novembre del 2016
Actualitzat el 18 de novembre a les 11:51h
Eren les nou del matí quan, amb uns minuts de retard sobre l’horari previst assumits amb diplomàcia, s’aturava a l’estació de l’Aldea, en direcció a Barcelona, el primer tren Euromed que feia parada a les Terres de l’Ebre des que es van posar en circulació estos convois, l’any que ve farà vint anys. Una quinzena de passatgers esperaven a l’andana conscients o no de viure un moment històric per a la mobilitat ebrenca, llargament reivindicat. L’alcalde de l’Aldea, Dani Andreu, l’ha volgut immortalitzar, i ha estat l’únic representant polític que no s’ha volgut perdre l’instant en què la megafonia anunciava l’aturada, per la via 4, del primer Euromed que en dos dècades no passava de llarg. Una hora i mitja més tard, s'ha aturat el primer convoi provinent de Barcelona, a bord del qual hi ha viatjat el conseller de Territori i Mobilitat, Jordi Rull, acompanyat del secretari d’Infraestructures i Mobilitat del Govern català, Ricard Font. A l’arribada, una munió de representants polítics ebrencs, entre ells el delegat del Govern, Xavier Pallarés, i nombrosos alcaldes i càrrecs polítics l’han rebut a l’andana per celebrar l’esdeveniment. També membres de la Plataforma Trens Dignes i usuaris en general, han acudit a la inauguració oficial per congratular-se d’un servei que permet a partir d’ara viatjar a Barcelona en 1 hora i 40 minuts i a preu de regional, 12 euros, amb 4 serveis d’anada i 4 de tornada de dilluns a divendres, un tren d’anada i dos de tornada els dissabtes i 2 anades i quatre tornades els diumenges. La Generalitat ha destinat 1,6 milions d'euros per aconseguir que els Euromed facen parada a l'Ebre, i 200.000 euros més per lligar-los en bus amb Tortosa i Amposta. Amb tot, és ara per ara "una mesura de xoc per millorar la connectivitat entre l'Ebre i Barcelona", ha remarcat el conseller Rull, que s’aplica per paliar un servei deficient de l'R16 però que neix amb mancances.
 

L'alcalde de l'Aldea, Dani Andreu, a l'arribada del primer tren que s'ha aturat, arribat des de Castelló. Foto: S.B.

Primer perquè la mesura, d’entrada, té data de caducitat, un any, perquè el Govern català confia que en este termini estiguen ja enllestides les obres de desdoblament de la via a l’Hospitalet, tal com reclama al ministeri de Foment, cosa que hauria de passar al maig del 2017. Suposadament, aleshores, l’R16 dixarà de tindre les limitacions per prestar un servei ràpid que té ara. I una mesura que, malgrat l’alegria generalitzada, també genera perplexitat pel fet que els Euromed, a l’Aldea, només s’aturen per marxar a Barcelona, o bé per tornar-hi. De moment, enlloc més. Per anar a Tarragona no els vendran els bitllets a la taquilla de l'Aldea, de manera que caldrà recórrer a certs trucs –com ara comprar el bitllet a Barcelona igualment i baixar a Tarragona- per gaudir del servei. Igualment, no confien comprar el bitllet a Tarragona per arribar a l’Aldea, perquè tampoc li vendran a la taquilla. En este cas una opció alternativa seria comprar-lo per internet des de Barcelona amb destí l’Aldea. En tots dos casos, pagarà el mateix per viatjar des de Barcelona que des de Tarragona cap a l’Ebre. Això pel que fa a l’enllaç cap al nord, perquè cap al sud, des de l’Aldea, res, el tren s’atura per baixar, però no per pujar.
 

Nombrosos representants polítics, a l'arribada del convoi provinent de BCN. Foto: S.B.

El conseller Rull ha insistit, però, que esta és una mesura “excepcional” i “de xoc”, que es posa com una “falca” i a partir de la qual s’han d’afegir millores. En el cas del servei a Tarragona, ha anunciat que ja serà possible a partir del gener, quan també s’ampliarà el nombre d'Euromeds que s’aturen a l’Aldea en cap de setmana. “Obrim una escletxa i a partir del gener incorporarem també el servei bonificat a Tarragona, avançarem gradualment”, ha afirmat. Altra cosa és el servei cap al sud, que en este cas ja depén del ministeri de Foment, ha puntualitzat. Per tant, “continua vigent la reivindicació de concebre un Euromed ja no com a tren regional bonificat, com passa ara entre l’Ebre i Barcelona, sinó com a tren de llarg recorregut, i continuem reivindicant que aquesta mesura no sigui, com ara, de carácter excepcional per suplir les deficiències de l’R16”.

Montse Castellà, portaveu de la Plataforma Trens Dignes, no ha amagat la satisfacció de la ciutadania per la consecució d’avui: “És un dia de celebració per a els Terres de l’Ebre, és una medalla de tots aquells que durant 20 anys han lluitat pensant que això era necessari, i parlo d’empresaris, institucions, sindicats i sobretot de la gent del carrer que ha demostrat que lluitar serveix”. Igualment, però, ha advertit que estem davant una “moneda de doble cara”, “perquè tenim unes comunicacions més dignes  però manca millorar la connexió, la bonificació amb Tarragona, i que quan una persona vingui a l’estació de l’Aldea pugui anar també a Castelló. “ Estem satisfets però no del tot, perquè voliem un xalet i tenim un pis d’estudiants, així que tot i ser un dia de festa, la lluita continua”, ha conclós.

“Avui estem molt contents perquè l’estació de l’Aldea, la de les Terres de l’Ebre ha conquerit avui una fita important amb l’aturada de l’Euromed, molt esperada i que ens fa molt satisfets, però també és cert que encara tenim molta feina a fer per millorar el servei ferroviari en general, les tarifes, les freqüències, les infraestructures, el manteniment, tant a l’R16 com a l’R15, i ho seguirem reclamant”, ha afegit l’alcalde de l’Aldea, Dani Andreu.
 

Membres de Trens Dignes i usuaris del tren han celebrat un dia que han titllat d'històric. Foto: S.B.