El govern vol iniciar les obres de la carretera entre Riba-roja i Almatret d'aquí «2 o 3 anys»

La infraestructura fa anys que es reclama i només compta amb un pont sobre el riu Ebre que no duu enlloc

El president de la Generalitat, el conseller de Territori i Sostenibilitat i els alcaldes de Riba-roja, Almatret i la Granja d'Escarp davant del pont
El president de la Generalitat, el conseller de Territori i Sostenibilitat i els alcaldes de Riba-roja, Almatret i la Granja d'Escarp davant del pont | Cedida
Redacció
18 de juliol del 2016
Actualitzat el 19 de juliol a les 23:52h
Riba-roja d’Ebre ha aprofitat este dissabte la visita del president de la Generalitat, Carles Puigdemont, per reivindicar una vegada més la carretera fins a Almatret i la Granja d’Escarp. La infraestructura –de 27 quilòmetres, amb una inversió aproximada de 30 M€ i en fase d’informació pública- fa anys que es reclama i només compta amb un pont sobre el riu Ebre construït el 1997 que no du enlloc i continua amb un camí de terra. “President, Riba-roja d’Ebre és l’únic poble de Catalunya que té un pont sense carretera. I els riba-rojans volem que siga l’últim dels presidents de la Generalitat al que li haguem de fer arribar esta reivindicació”, ha assenyalat l’alcalde, Antonio Suárez. El president Puigdemont i el conseller Rull van qualificar la situació “d’absurditat” i van anunciar que el projecte per connectar Riba-roja amb Lleida i l’Aragó és una prioritat d’esta legislatura.
Suárez va reinvindicar, un cop més, que el projecte tire endavant, donant resposta així a una reiterada demanda del territori. L’alcalde va estar acompanyat dels seus homòlegs dels dos municipis lleidatans afectats pel traçat de la carretera, David Romaní i Manel Solé, alcaldes d’Almatret i la Granja d’Escarp, respectivament.

El govern català fa seua la demanda dels riba-rojans

Les reivindicacions van ser recollides pel president català, que en el discurs als veïns va reconèixer que esta infraestructura és necessària, ja que “el país necessita carreteres que connecten gent i pobles, per cohesionar socialment i econòmicament el territori”. Puigdemont va poder veure l’estat del pont des del Mirador de la Pena, un punt estratègic de la façana fluvial riba-rojana, acompanyat pel conseller Rull i els alcaldes dels tres municipis implicats.

Rull va reconèixer que “estem davant una absurditat que hi haja el pont sense carretera” a l’altra banda del riu. Rull es va comprometre que “abans que acabe esta legislatura tindrem el projecte constructiu acabat”, un tràmit estrictament necessari per poder executar l’obra de la carretera. Tot i així, ha reconegut que “en estos moments la Generalitat no té disponibilitat financera per tirar-la endavant (la inversió prevista supera la partida de 35 milions que té enguany el departament per tota la xarxa viària catalana), però la situació es podria revertir en dos o tres anys i aleshores ja tindrem el projecte per poder fer realitat la carretera”.

Els representants del govern han “acreditat” que “hi ha una necessitat”, ja que amb esta infraestructura “hi haurà retorn econòmic i social” a Riba-roja i, a més “és un projecte consensuat al territori”, ja que compta té el suport de tots els ajuntaments implicats.

Un pont sobre l'Ebre sense carretera

Des de l’any 1997 hi ha un pont que passa per sobre del riu Ebre a Riba-roja i que està unit a un camí de terra. La infraestructura formava part del Pla d’evacuació nuclear de Tarragona (PENTA) i es va construir per enllaçar el poble amb una carretera que havia de suposar una sortida cap al nord en cas d’accident nuclear.

En els darrers anys, els alcaldes afectats (Riba-roja d’Ebre, la Granja d’Escarp i Almatret) han reimpulsat el projecte i han consensuat un traçat de 27 quilòmetres, amb una inversió estimada de 30 M€. A final del 2014 es va iniciar el procés d’informació pública de l’estudi informatiu i de l’estudi d’impacte ambiental de la nova carretera. Un cop complerts estos tràmits, ara està previst que este pròxim mes de setembre es faça la declaració d’impacte ambiental, a partir de la qual el projecte podrà continuar tirant endavant. El següent pas serà la licitació de la redacció del projecte.

Actualment, la comunicació entre Riba-roja d’Ebre i la Granja d’Escarp es du a terme mitjançant la C-12 (eix de l’Ebre), des de Riba-roja d’Ebre a Maials i la carretera C-45 de Maials a Serós. A partir de Maials, la carretera LV-7046 permet accedir a Almatret, i a partir de Serós, la carretera LP-7041 permet arribar a la Granja d’Escarp. En total, este itinerari suma prop de 50 quilòmetres.

La nova carretera, molt reclamada pel territori, unirà estos municipis amb l’A-2 i l’AP-2, a la vegada que permetrà connectar-los més directament, escurçar estos recorreguts, millorar les condicions en la conducció i dotar d’una altra sortida a Almatret, que només està comunicada per l’LV-7046. Així mateix, per a la població de Riba-roja d’Ebre, la via dóna una nova comunicació cap al nord-est i suposa un important revulsiu des del punt de vista econòmic.

Recuperació del nucli antic i obertura al riu Ebre

El president de la Generalitat i el conseller de Territori i Sostenibilitat van visitar el poble per inaugurar les obres del carrer Sequer i la plaça del Forn, que més enllà del projecte de millora urbanística suposen el primer pas important per a la recuperació del nucli antic de Riba-roja. “No només inaugurem una obra sinó que tornem a mirar cap al centre històric i tornem a obrir-nos al riu Ebre”, va recordar l’alcalde Antonio Suárez. Les obres han inclòs obrir dos nous miradors a la façana fluvial del municipi. La plaça del Forn s'ha estrenat amb el recital del IV Festival Poesia des dels Balcons, una cita que durant tot el cap de setmana ha reunit els principals exponents de la poesia catalana contemporània al poble.