Front comú de la Ribera, el Priorat i la Terra Alta amb el govern per l'R-15

Reclamaran al ministeri de Foment que realitze les inversions previstes al Pla d’actuacions prioritàries 2014-2016 al corredor Móra-Reus-Tarragona

Redacció
11 de març del 2016
Actualitzat el 13 de març a les 19:47h
Representants institucionals de la Terra Alta, la Ribera d'Ebre i el Priorat amb el conseller Rull.
Representants institucionals de la Terra Alta, la Ribera d'Ebre i el Priorat amb el conseller Rull. | Cedida


Els presidents dels consells comarcals de la Ribera d'Ebre, la Terra Alta i el Priorat i els alcaldes de Móra d'Ebre i Falset van mantenir este dijous a la tarda una reunió amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, per tractar la situació en la qual es troba actualment la línia de tren R-15 i establir una estratègia conjunta del territori amb la Generalitat per reclamar les inversions necessàries en esta infraestructura bàsica per a la zona. 

Els tres consells comarcals han pres el compromís de reivindicar conjuntament les millores de la R-15, fent seues les demandes de la Plataforma Trens Dignes amb els representants de la qual es van trobar el 4 de febrer passat a la seu del consell de la Ribera d'Ebre, a Móra d’Ebre.

El departament de Territori i Sostenibilitat ha acordat amb els consells comarcals de la Ribera d’Ebre, el Priorat i la Terra Alta fer front comú per demanar al ministeri de Foment que realitze les inversions previstes al Pla d’actuacions prioritàries 2014-2016 al corredor Móra-Reus-Tarragona. El pla preveu cinc actuacions d’adequació i millora de la via i de les instal·lacions elèctriques per valor de 23 M€ que permetrien revertir el 49 % de fiabilitat que té actualment la línia R-15. Els serveis de Regionals tenen una puntualitat mitjana del 58 %, però en el cas de les Terres de l’Ebre està per sota del 50 %, una situació qualificada pel conseller Josep Rull d’”inacceptable”. “Sense fiabilitat –va dir el conseller Rull- no podrem millorar ni l’oferta ni el servei”.
 


La línia R15 dels serveis regionals de Rodalies de Catalunya connecta Barcelona amb Riba-roja d’Ebre, passant per Tarragona i Reus. Esta línia oferix serveis del tipus Regional, Regional Exprés i Catalunya Exprés amb freqüències fins a les Terres de l’Ebre de 6 expedicions diàries per sentit, de les quals 3 arriben fins a Riba-roja.

Tot i que la demanda d’esta línia ha anat incrementant els últims anys (ha augmentat de 6.989 passatgers l’any 2011 a 7.363 el 2014) la puntualitat s’ha vist greument afectada els 2 últims anys per la inclusió de les limitacions temporals de velocitat en el recorregut i el 2015 ha estat del 49%. Les inversions incloses en el Pla d’actuacions prioritàries que el Departament de Territori i Sostenibilitat va pactar amb el Ministeri de Foment el novembre de 2013 permetrien revertir esta situació.  

Millores implantades per la Generalitat

En el marc de les seues competències, el Departament de Territori i Sostenibilitat ha introduït un seguit de millores en este corredor. El 2015 va invertir més de 32.000 euros, i hi ha previst destinar-ne més de 39.000 este 2016, per al manteniment del servei fins a Faió-la Pobla de Massaluca, exclòs pel Ministeri de Foment d’entre els serveis considerats d’obligació de servei públic.

El gener de 2016, el Departament va rebaixar les tarifes en els trajectes entre Barcelona i les Terres de l’Ebre, és a dir, les estacions de les línies R15 i R16 amb parada als municipis ebrencs, per equiparar-los amb les tarifes dels serveis de Renfe que comuniquen Barcelona amb poblacions de fora del territori català, on la competència per a la fixació del règim tarifari correspon a l’Estat. Esta equiparació va suposar un descompte del 20,18% en el preu per viatge entre Barcelona i Ulldecona-Alcanar-La Sènia i Barcelona – Riba-roja d’Ebre, i del 12% en la resta de relacions.

La Generalitat també està millorant els trens que donen servei a l’Ebre. Actualment s’estan substituint les unitats de la sèrie 470 per unitats de la sèrie 447 remodelades i adaptades per a persones amb mobilitat reduïda.